Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Adventure Game Studio – staré klasiky vstávají z mrtvých

  12:00aktualizováno  7. října 5:22
Adventury nezemřely, adventury žijí. Dokazuje to i velký počet programů, jež umožňují jejich zjednodušenou tvorbu. V dnešním tématu se Jan Zvoník, odborník na slovo vzatý, podíval na zoubek nejrozšířenějšímu z nich, Adventure Game Studiu…

Ben Jordan 3 Bylo nebylo, dávno tomu…
Bylo nebylo, před dávnými dobami, které jsou předlouho zaváty prachem věků, proháněli se ve světě hranatých pixelů hrdinové bez bázně a hany, kteří se, popoháněni špičatým kurzorem hráčovým, s bradou odhodlaně vytrčenou kupředu vrhali do nejúžasnějších dobrodružství.

Byly to doby, kdy majitel stroje 386 DX s matematickým koprocesorem byl považován za zhýralého zbohatlíka, který už neví, jak by světu ukázal, v jakém luxusu si žije a chrchlání PC speakeru bylo symbolem vrcholného počítačového audio zážitku, srovnatelného snad leda s návštěvou koncertu Karla Gotta v Carnegie Hall, byly to doby slávy adventure her…

Pamětníci si jistě vzpomenou na chvilky strávené na Opičím ostrově Perils of Poom ve společnosti Guybrushe Threepwooda, na to, jak to spolu se sympaťákem Indy Jonesem natírali skopčákům, zavzpomínají i na starého kamaráda, bývalého vesmírného uklízeče Rogera Wilca. Ano, ano, to byly časy, ech ech, kašly kašly, zavřete to okno, holoto, sic vás přetáhnu holí!

Bohužel, dnes již tomu není tak a davy nadšených fanoušků nelemují bulváry pokaždé, když se nový placatý hrdina vydává vstříc záchraně světa. Doba se změnila a lidé si žádají jedno D navíc. A nejenom to, přemýšlení není v kurzu a problémy se nyní řeší spíše stiskem rychlopalného CTRL nežli rozpálením mozkových závitů doběla.

Je tedy vše ztraceno? Apprentice 2 Znamená to, že hrdinům již odzvonila hrana? Ano i ne. Dnes už bohužel nemůžeme očekávat, že by adventury tvořily hlavní „náplň práce“ velkých herních společností, jak tomu bylo především v první polovině devadesátých let v případě LucasArts nebo Sierry. Ale stejně tak jako jeho hrdinové, i žánr sám má tuhý kořínek a i přes nepřízeň osudu nezahynul, pouze se transformoval. Jeho domovem je nyní (až na čestné výjimky) převážně žánr freeware a dá se říci, že se, alespoň po technické stránce, vrátil zpět ke svým kořenům.

Možnost volby
Pokud si nezávislý tvůrce brousí zuby na vlastní adventure hru, má na výběr dvě možnosti. Buď se vydat cestou trnitou, lemovanou mnohými úskalími a nebezpečenstvími, tedy vyvinout vlastní herní engine a naprogramovat hru od základů, nebo si ulehčit těžkou práci a využít plodů práce jiných, což v tomto případě znamená použít některý z nástrojů pro tvorbu adventur.

No-Action Jackson Paradoxně právě potom, co adventury ustoupily z herního mainstreamu do pozadí, začaly se objevovat programy, které umožnily snadnou tvorbu těchto her. Jejich autory jsou většinou zapálení fanoušci žánru, kteří nechtěli připustit, aby zcela zmizel ze světa. Adventurních enginů proměnlivé kvality je celá řada, z těch nejznámějších je třeba jmenovat alespoň SLUDGE, AGAST či výborný český Wintermute Engine. Dnes si ovšem posvítíme především na jejich nekorunovaného krále: Adventure Game Studio, zkráceně AGS.

AGS je mezi námi již nějaký ten pátek, nedávno oslavilo páté narozeniny a z nemotorného batolete, které si umělo hrát jenom v DOSU za ten čas vyrostl elegán, který se vyzná v oknech a se kterým si užijete pořádnou porci zábavy. Jeho duchovní otec, Angličan Chris Jones, Coup De Cup na něm pracuje ve svém volném čase a tvrdošíjně odmítá za svou práci přijmout byť jenom korunu (nebo spíše penny), což je nadmíru sympatické, protože z toho důvodu je AGS k dispozici zcela zdarma, a to i pro tvorbu případných komerčních produktů.

AGS ve zkratce
Pro ty, kteří ještě nikdy s podobným programem nepracovali, přiblížím, o co se jedná. AGS je nástroj, který umožní stvořit vlastní point and click adventure hru ve stylu výše zmíněných klasických titulů i těm, kterým je programování zcela cizí. Místo se zdrojovým kódem uživatel pracuje v kurzorem ovládaném grafickém prostředí s ikonami, za nimiž se skrývají požadované akce. Velmi snadno tak lze do AGS importovat vlastní herní pozadí, animaci herního charakteru a po několika kliknutích myší se už váš hrdina prohání na obrazovce. Stejně jednoduchá je i tvorba dialogů a vlastních herních akcí. Pro ty, Maniac Mansion Deluxe kterým by byly funkce editoru málo a chtěli by přidat do hry více originálních prvků (například akční sekvence) je zde připraven i skriptovací jazyk, pomocí něhož lze dosáhnout kýžených výsledků. Platí ale, že čistokrevnou adventure hru je možné stvořit výhradně pomocí grafického rozhraní. Možnosti programu obohacují i zásuvné moduly, neboli pluginy a šablony, vytvořené uživateli, pomocí kterých je možno i bez pomoci složitého skriptování obohatit hru po vizuální nebo herní stránce (například zásuvný modul, který do hry přináší možnost synchronizace pohybu rtů charakteru s textem nebo šablona, která importuje ovládání ve stylu her od Lucas Arts).

V současné verzi 2.61 AGS umožňuje použití rozlišení od 320x200 obrazových bodů až po 800x600 při až 32 bitové barevné hloubce, herní svět může být zabydlen celou stovkou charakterů, The Adventures of Fatman pro ozvučení lze použít všechny běžné formáty jako MIDI, WAW, MP3 nebo OGG, samozřejmostí je možnost plného namluvení hry, soubor s dabingem může být distribuován samostatně, což je výhodné pro šíření hry na internetu. I hráč, který trpí u vytáčeného připojení si pak může stáhnout základní textovou verzi, majitelé rychlejších linek si mohou doinstalovat plné ozvučení. Velice snadná je i lokalizace her, stačí nainstalovat balíček s překladem a je to. Hotovou hru lze též zkompilovat do jednoho spustitelného souboru. Podrobnou technickou specifikaci naleznete zde.

Pokud chcete stvořit klasickou 2D adventuru, jsou možnosti AGS více než postačující a omezeni budete pouze svými schopnostmi a představivostí. Take A Break Při troše zručnosti není problém v AGS stvořit i jiný druh her než pouze adventury. Pomocí tohoto enginu bylo tvořeno bylo několik plošinovek jako například Platformerius: The Ninja Incident nebo James Bond, různé hříčky jako Mittens Shooter či dokonce simulátor zahradničení „Vegetable Patch Extreem Turbo“. V přípravě je i akční hra s prvky strategie MIA.

AGS ovšem není technologicky nejzdatnějším freeware adventurním enginem, který lze nalézt na šírých pláních internetu. Například český Wintermute, který je rovněž k mání za sympatickou kulatou cenu 0,- Kč, je určitě o krok napřed, když umožňuje použití 3D charakterů, vyšší rozlišení a jiné fičúry, ze kterých jde hlava kolem. Co však z AGS činí suverénně nejrozšířenější nástroj svého druhu, je především vývojářská základna a komunita, která se kolem něj soustřeďuje.

Pleurghburg: The Dark Ages Široká komunita
Na adrese www.agsforums.com naleznete odpověď na vše, co jste kdy chtěli vědět o nezávislých adventure hrách, ale báli jste se zeptat, od odkazu pro stažení samotného enginu přes technickou dokumentaci, tutoriály pro začátečníky i pokročilé až k databázi her, které byly v AGS vytvořeny a jejichž počet jde do stovek. K dispozici jsou i rušná diskuzní fóra, na kterých se můžete s ostatními podělit o své názory nejen na adventure hry. Atmosféra je velice příjemná a po většinu času zcela bezkonfliktní, takže i nováček se zde bude zakrátko cítit jako doma. Starousedlíci mají s „n00bs“ svatou trpělivost a snaží se jim pomoci ze všech sil, takže i tehdy, pokud nový člen přijde do sekce „Critics Lounge“ s tím, že nakreslil svoji první herní místnost, která na první i druhý pohled vypadá jako pohled na dno krabice od bot vyvedené v příšerných psychedelických barvách, není ani zesměšňován ani urážen, Grr! Bearly Sane jak tomu na některých jiných diskuzních fórech bývá. Naopak, dostane se mu rad, jak by mohl svoje dílo vylepšit alespoň do té míry, aby hráči nepoškozovalo zrak. Zkuste to a uvidíte sami.

To, že atmosféra, která panuje v AGS komunitě je opravdu nadstandardní, potvrzuje i to, že lidé z ní se nesetkávají jenom na internetu, ale i v reálném životě. Každoročně se pořádá setkání, které se z prapodivných důvodů nazývá Mittens, neboli Palčáky, a na které se sjíždějí členové komunity z celého světa. Záležitost je to vskutku mezinárodní, Mittens se již konaly ve Švédsku, letos proběhly v USA a příští rok vypuknou v Austrálii. Jelikož značná část členů pochází z Velké Británie, koná se i britská odnož tohoto potlachu nazývaná Brittens.

Mourir En Mer AGS v praxi
Pěkné, pěkné, si teď možná říkáte, rajzujou si po světě, ale kde jsou výsledky? Co hry? Stojí za to? Jak jsem již zmínil, počet AGS titulů jde do stovek, možná i tisíců. Při tom množství je pochopitelné, že celá řada her stojí slušně řečeno za pramálo, protože mnoho autorů AGS nevyužívá, ale spíše zneužívá k průchodu svých kreativních ambicí, které však mnohdy nejsou podpořeny adekvátními uměleckými dovednostmi. Najdou se ale i skutečné perly, které svou hratelností předčí i komerční tituly. Na mnohé z nich můžete narazit i v adventurní sekci Plných her. Pokusím se vybrat několik titulů, které byste si neměli nechat ujít. Nenechejte se zmást někdy ne zcela atraktivním zevnějškem, grafika může pokulhávat, ale u adventure her jde vždy v první řadě o příběh, který vás vtáhne do děje a hratelnost.

The Uncertainty Machine Jdeme na to:

Pleurburgh: Dark Ages (návod) – Jak je možné, že tuto hru s nevyslovitelným názvem a nepříliš pohlednou grafikou mnozí považují za úplně nejlepší freeware adventuru všech dob? Odpověď je nasnadě: silný temný příběh, dokonalé vykreslení charakterů, hutné dialogy a rozsah, který zaručuje zábavu na delší dobu než orbit bez cukru.

Permanent Daylight (návod) – Příhody Dietra Kartoffelbreie v ledovém kraji, nad kterým slunce nezapadá, jsou skvělou parodií na nejčastější dobrodružná klišé. Překazíte plány šíleného zlosyna, doktora Really Really Evil Eda? Quest for Glory 4 1/2

Kings Quest I a King's Quest II VGA (návod) – Máte rádi adventury? Ó ano!!! A znáte sérii Kings Quest? Née!!! Cože? vy neznáte Kings Quest? To si říkáte adventurní fanoušci?! Chachá, my jsme si z tebe dělali legraci!!! Kdo by neznal? Ano, ano, kdo by neznal. Skupina anonymních vývojářů, která se nazývala Tierra (nyní Anonymous Game Developers neboli AGD Interactive) za použití AGS přepracovala šestnáctibarevnou hranatou EGA grafiku původních her do 256tibarevného, oku lahodícího VGA rozlišení. Jasná volba.

6 Days Asassin (návod) – Neobvyklý pohled na neobvyklou profesi. Vyzkoušejte naší exkluzivní nabídku a prožijte zdarma šest dní s nájemným vrahem. Night of A Hermit

5 Days a Stranger (návod) – Jako mistr lupič jste neměl problém dostat se dovnitř, ale cesta ven bude peklem. Odhalte strašlivé tajemství staré rezidence. Autorem této hry je fantom AGS Yahtzee, který po konfliktu (jednom z mála, ke kterým kdy došlo) s některými členy komunitu AGS opustil. Neznamená to ale, že by přestal s tvorbou her a čas od času se z ničeho nic vynoří z hloubi sítě další pecka, která dokáže, že Yahtzee stále umí. Poměrně nedávno se přihlásil s dalším titulem, který si vysloužil i recenzi na PH – 7 Days a Skeptic.

No Action Jackson King's Quest 2 VGA – Všechny ty, kteří si myslí, že všechny kvalitní hry vytvořené v AGS musejí mít v názvu určitý počet dnů, odkazuji na tuto bezchybnou adventuru od Beriana Williamse. Pokud se vám líbily tituly jako Day of the Tentacle nebo Sam and Max od Lucas Arts, neměli byste si tento kousek nechat ujít. Perfektní komiksová grafika a ujetý humor… vy ještě nestahujete? Honem to napravte!

Maniac Mansion Deluxe – Remake výborné hry od tehdy ještě Lucas Film Games od německého týmu kolem LucasFana, skvělá hratelnost zůstává, grafika je ovšem podstatně vylepšena. A zadarmo! No neberte to, za tu cenu.

Apprentice I (návod) a Apprentice II- Calsoon 2 Duo bratří Schlaepferů, které si říká Herculanean Effort Productions odvádí skutečně práci hodnou Herkula a světlo světa již spatřily dva díly z chystané volné trilogie Apprentice. Kouzelné hry s pohádkovou grafikou a příběhem, který nešetří vtipem si vás určitě získají. Proveďte čarodějnického učně Pibba nástrahami, které pro něj přichystal zlotřilý otec, démonický Lord Ironcrow.

Adventures of Fatman – Tato hra je pro AGS opravdu mimořádně významná, protože se jedná o první (a zatím také poslední) komerční hru vytvořenou v tomto enginu. Dobrodružství obtloustlého netopýřího muže se skutečně nějaký čas prodávala a podle tvrzení autora hry Ionase ze Socko! Entertainment se nejen zaplatily náklady na vývoj, ale dokonce byl vytvořen i určitý zisk. Autoři ovšem hru nedávno přestali distribuovat za peníze a nyní je volně ke stažení. Tak na co ještě čekáte? Bill De Bill

Výborných her by se dala vyjmenovat ještě celá řada, ale prostor tohoto článku je omezený. Není ale nic lehčího, než si zabrouzdat databází her, která se nachází zde. (link) Vodítkem pro rozpoznání kvality vám může být to, že hra dostala některé z ocenění v každoročně vyhlašované anketě „AGS Awards“.

Členové komunity AGS jsou rozeseti po celém světě, nejvíce jich je v domovské zemi AGS Velké Británii, mnoho sídlí za velkou louží v USA a také ve Skandinávii. Ale jak se říká, Čech všude bratra má a tak i v AGS tvoří několik našinců. Není jich ovšem mnoho nebo o nich není tolik slyšet. V AGS byla například vytvořena parádní ujetá adventura Bill de Bill (návod) s ještě ujetějším podtitulem Ďábel na špínu, jejíž příběh plný bizarních Chmelnica situací vás při pátrání po tajemství nebezpečné drogy kočkain zavede například až do dalekého Mexika či Bogoty. Tuto hru má na svědomí studio Marion Software, za kterýmžto názvem se skrývá jediná osoba, svérázná vývojářka Madlinecka. Dalším odlitkem z herní hutě Marion Software je adventura Chmelnica (návod), jejíž náplní je útěk brigádníka Honzy Majera z (překvapivě) chmelové brigády, která probíhá blíže hlavního města chmele, Žatce. Na této hře se scénáristicky podílel i redaktor Plných her Tomáš Krajča. Z poloviny české je i studio System Cell, které stvořilo krátkou humornou adventurku Coup de Cup a připravuje akci MIA.

Pokud vás pojem point and click nenechává chladnými a láká vás tvorba vlastních dobrodružných her, je AGS určitě tou správnou volbou a můžete rozšířit řady českých vývojářů pracujících s tímto nástrojem. Ale i pokud ve vás nedřímá tvůrčí duch, s hrami, které byly v AGS vytvořeny, určitě prožijete nejednu pěknou chvilku. Jsou od vás vzdáleny přesně jeden point a jeden click.

Permanent Daylight 5 Days A Stranger A Friend Indeed Conspiracy of Songo Mrtvá duše The Trials of Odysseus Kent

Autor:




Nejčtenější

Další z rubriky

Mario
Největší herní klaďas Mario týrá zvířata, tvrdí jejich ochránci

Do videoher se kriticky pustila už i Americká organizace na ochranu zvířat PETA. Terčem kritiky se stalo nošení virtuální kožešiny. Organizace tvrdí, že nechce...  celý článek

webovky3_poster
Germánské webovky: Travian a OGame

Ještě jsme zde. Z původně plánovaného týdeníku rozebírajícího necelý tucet signifikantních webových her poslední dekády se sice z recenzentských,...  celý článek

Family Farm perex
Family Farm - dojmy z demoverze

Skvělý simulátor farmaření od českého týmu Hammerware má pohlednou grafiku a nabízí promyšlenou příběhovou kampaň. Ostatně vyzkoušet si ho můžete sami.  celý článek

Mercedes Třída E 2,0 220d...
Mercedes Třída E 2,0 220d...

r.v. 2016, naj. 10 000 km, diesel
1 021 475 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.