Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ahriman's Prophecy – magické RPG

  12:00aktualizováno  29. října 9:07
Nejlepší freeware RPG tohoto roku, to je bez nějakého přehánění právě Ahrimanovo proroctví. Neuvěřitelný rozsah, nádherná atmosféra, jednoduchý, ale chytlavý RPG systém, to vše najdete právě zde.

Ahriman's Prophecy

Platforma: Freeware
Výrobce: Amaranth's Grove

Stáhnout

Ahriman's ProphecyZatímco v ostatních žánrových škatulkách na Plných hrách přibývají nové hry poměrně pravidelně, když vyjde nějaké RPG či dungeon, je vždy co slavit. Ono totiž naprogramovat takový RPG systém je už samo o sobě dosti obtížné, a to je jen začátek tvorby pořádného titulu daného žánru – je třeba vymyslet svět, zasadit do něj dostatečně epický příběh, napsat tuny dialogů, naskriptovat miliony questů a vyrobit ohromnou spoustu grafiky, případně i hudby. Zkrátka a dobře, je to heroický výkon – a když se tak před našimi nevěřícnými zraky otevřelo Ahriman's Prophecy v celé své kráse, pomalu se nechtělo věřit, že to autoři z týmu Amaranth's Grove (jenž se doposud prezentoval taktéž kvalitní adventurou Gaea Fallen) opravdu myslí vážně a něco takového nabízejí ke stažení zdarma. Nejlepší RPG letošního roku, to je bez nějakých falešných úliteb a zaujatosti právě Ahrimanovo proroctví.

Ahriman's ProphecyJméno Ahriman má dlouhou historii. Nesl ho již pradávný oponent Ahury Mazdy, zlý bůh a démon primitivních íránských civilizací, po něm ho převzali někteří perští králové (Ahriman Mirza) a jako synonymum pro cosi špatného a obávaného žije mnohde dodnes. Ahriman's Prophecy ho využívá jako klíčový moment zápletky, kdy je – ne nijak zvlášť originálně – právě on vyvolán jako duch ze záhrobí a zneužit zlými silami. Je potřeba ho zastavit, ale moudří a vysocí kněžských a magických řádů to nemohou udělat. Jsou sledováni a sami by těžko mohli odolat všem zlým potvorám nasazeným na ně najednou. Volba tedy padá na mladou studentku magických umění, původem nesmělou vesničanku Talii, která sama vlastně ani pořádně neví, co v ní vězí…

Ahriman's ProphecyK tomuto v podstatě úvodu do příběhu se ale sám hráč dostane až po několika hodinách tvrdého hraní, což připomíná fantastická RPG typu Gothic 2 či Morrowind, nejprve musí s Talií prozkoumat okolí rodné vesnice, skočit babičce pro mlíko, zbušit pár obřích netopýrů a krys v blízké jeskyni a navštívit místní vědmu. Ta každému z vesnice v den jeho dospělosti určí jméno a postavení v hierarchii vesnice, pro Talii ale žádné jméno nemá. Vidí v ní neobvyklé schopnosti a posílá ji tak na pevninu, do školy bojových a magických umění. Společně s mladíkem Devinem se tam tedy vydávají a po tři léta poctivě cvičí své schopnosti. Hned po své promoci u krále dostávají pak první ostrý úkol – princezna byla unesena čarodějem Zoranem, který si ji chce vzít za ženu, kdo ji zachrání?

Ahriman's ProphecyVyprávěním příběhu by bylo možné zabít ještě mnohem více odstavců, spokojme se ale s konstatováním, že je opravdu neskutečně rozsáhlý a garantuje, že za dvacet hodin hru nedohraje nikdo. Navíc je perfektně podán spoustou úchvatně graficky zpracovaných cut-scén, takže celá hra má nádherně epickou atmosféru, zaručující, že hráčům rozhodně nebude osud Taliina světa lhostejný.

RPG systém je jednodušší a připomíná trochu hry typu Zelda. Každá postava má jen pět základních vlastností jako útok, obrana, rychlost, životy a manu. Pak jsou tu pochopitelně zkušenosti, které přibývají s každým vyhraným soubojemAhriman's Prophecy a když dosáhnou patřičné úrovně, postava se přehnoupne na další level a dříve zmíněné hodnoty se jí mírně zlepší. Postavy kouzelného typu (tedy hlavně Talia) mohou taktéž využívat řady různých kouzel, oproti tomu bojovníci chvatů typu podříznutí či útok ze zálohy. Postavy mají svůj inventář, mohou na sobě mít různé předměty a využívat též služeb lektvarů a magických nápojů.

U kouzel a speciálních schopností stojí za to se na chvilku zastavit, neboť jejich rozmanitost je opravdu velká. Talia se ze začátku naučí několik univerzálních kouzel typu Fireball, léčení, Energy Swarm apod., s postupem času se ale bude muset specializovat – k tomu slouží různé řády. Tři jsou známé – kněžský řád zaměřený na léčení a pozitivní magii, řád magie země se svými zemětřasy a podobnými libůstkami, a řád lesních čarodějnic, infantilně ztvárněných jako babizny na koštěti, což ale rozhodně nijak nedegraduje jejich moc. Ahriman's ProphecyNa zásobu "kouzel" si ale nakonec nemůže stěžovat ani Devin, jemu byly do vínku dány sviňárničky typu již zmíněného podříznutí, útoku zboku či zezadu a různých válečných ryků a křiků.

Vybavení, věrno RPG standardům, se dostává postavám do rukou postupně a neustále zlepšuje své bonusy. Ze začátku se tak Talia s Devinem pohybují po dungeonech v šatech a košili a mlátí obří krysy po hlavě dřevěným cvičným mečíkem, později se dostanou k ocelovým obouručákům a kněžským magickým holím, plátovým zbrojím, štítům a různým přilbicím, které už zajistí pořádnou ochranu i útočnou sílu. Totéž platí pro léčivé předměty, ze začátku bohatě postačí chleby regenerující deset životů, časem se ale stanou zbytečnými i rybky, které jich léčí rovných devadesát.

Ahriman's ProphecyAhriman's Prophecy je úžasně megalomanskou hrou. Odehrává se na velké globální mapě, kde jsou vidět různá pohoří, lesy, nížiny, řeky, moře, města a vesnice, kláštery, vchody do jeskyní apod. Zde se souboje neodehrávají. Postavy dále mohou vkročit do měst a vesnic, kde je každá budova zpracována i zevnitř a je možné do ní vejít a interagovat s předměty uvnitř, či do různých nebezpečných lesů a skalních prostor. Tam už se sem tam náhodně nějaký ten nepřítel vyskytne…

Souboje jsou zpracovány tahově a v podstatě tím nejjednodušším, ale stále ještě dostatečně zábavným způsobem. Na začátku vždy hráč nastaví svým postavám, zda budouAhriman's Prophecy útočit zbraní či použijí speciální schopnost, a na jakého nepřítele bude útok veden (mohou též se jen pasivně bránit, či vypít nějaký lektvar), následně hra vyhodnotí iniciativu a pořadí útoků a vypíše, kdo komu způsobil jaké zranění, omráčil ho, otrávil, proklel apod. Možnost utéci ze souboje zde je – a je to veliké štěstí, protože povětšinou se to podaří a leckdy si tím Talia s Devinem zachrání kůži.

Nepřátel je velká řada. V jeskyních se vyskytují různé druhy obřích netopýrů, krys, jakýchsi žaboidních cosi á la Pokémon tvorů, fialových krabů, či pozdějí spekter, elementálů a duchů, venku mohou hrdinové narazit na vlkodlaky, oživlé stromy či lesní démony nesnášející vše živé.Ahriman's Prophecy V průběhu hry se samozřejmě objevují čím dál tím silnější potvory, což platí i pro "bosse" – unikátní postavy, s nimiž se bojuje na koncích některých questů jako obří toulavý pes, čaroděj Zoran či vůdce lesních démonů. I díky tomu se hra rychle neomrzí a nestane se jen nudným pobíháním po jeskyních a hromadným vražděním obřích krys.

Grafické zpracování je roztomilé, a to přesto, že běží pouze v rozlišení 320x240. Nevadí to ale, neboť grafika je čtvercová a skutečně precizní. Na screenshotech je vidět detailní kresba jednotlivých lokací, zejména města jsou opravdu nádherná, co pak značně přidává celkovému dojmu, to jsou bezesporu atmosférické efekty, čas od času se setmí a začne pršet, jindy naopak vše zesvětlá díky svitu slunce – nádhera. Ahriman's ProphecyKresby nepřátel v soubojích a efekty kouzel jsou taktéž velice pěkné, vrcholem jsou pak již zmíněné příběhové FMV sekvence.

Už Gaea Fallen od stejných autorů měla vynikající hudbu – a ani v Ahriman's Prophecy Amaranth's Grove nezklamali. Ambientní melodie doplňují chůzi po městě, vnitřkem budov i po globální mapě. Jedná se o klasické instrumentální středověké melodie, které perfektně doplňují už tak skvělou hru.

Z recenze pojaté stejně megalomansky, jako samotná hra, již doufám jasně vyplynulo, že tentokrát nemáme čest s průměrnou freewarovkou. Ahriman's Prophecy je úchvatný zážitek na mnoho, mnoho hodin, který si nesmí nechat ujít žádný opravdový RPG fanoušek.


Autor:


Témata: Zelda


Nejčtenější

Night Lights
V relaxační plošinovce Night Lights si musíte osvětlit cestu dál

Noční klid v Night Lights bude svědčit vaším nervům. Ale proto, abyste se v této plošinovce dostali ke svému cíli, bude potřeba ho narušit. To proto, že záře...  celý článek

The Pedestrian
Perfektní logická hra The Pedestrian je plná doslova geniálních nápadů

Asi by vás nenapadlo, že postavička chodce na dopravní značce si žije vlastním životem. The Pedestrian vám názorně předvede, co se s takovými postavičkami...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.