Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

ALFA Software – autoři Tanků II

  12:00aktualizováno  10. září 2004 4:24
Zejména díky své akční hře Tanky II a datadisku Ještě Větší Pařba je známa čtveřice vývojářů ALFA Software. Ti se dnes představí velectěnému čtenářstvu ve vážně i nevážně míněném rozhovoru…

Tanky 2 David: Byli jsme požádáni, abychom se úvodem představili. Prý abyste věděli, s kým že to máte tu čest. Myslím, že je těžké představit vám tak svéráznou skupinu, jako jsme my. Ale řekněme, že se pokusím. Jsme celkem čtyři. Hlavním tahounem celého týmu je náš programátor Jindřich. Baví ho to. Náš grafik Stanislav je šikovný, ale strašně líný. No a mistr hudby Ondřej je ve své funkci velmi dobrý.
Ondra: Jo, Jindru to fakt baví a často bývá tím jediným, kdo maká, zatímco ho my ostatní s úsměvem pozorujeme… :-) David mě zkritizoval, takže prohlašuji, že taky maká – je to náš „webmaster“ = pořád se fláká po netu ;-) a updatuje stránky po namáhavé přípravě v noci před tím (pakování do 1:30 že, Davo?). A Standa je do počtu :-)
Jindra: My jsme opravdu svérázná grupa. Zvlášť si to uvědomuju, když já tvrdě pracuji a ostatní se na mě blbě dívají a smějou se… Ne, teď vážně, Standova grafika je velmi dobrá, Ondrova hudba je nářez a bez Davida bychomf vůbec nebyli tak známí ;-). A beze mě by to vůbec nejelo (omlouvám se všem, kterým to nejede…)
David: Jindra se prostě musel pochválit. Ale já mu to přeju. Je dobrej.
Standa: Toto je Ondra (všichni jsme do počtu), Jindra (já vím) a David (nejsem … líný). Jsme z Ostravy. Já jsem smyšlený, neboť nikdo tak dokonalý nemůže existovat.

Kdy a za jakých okolností jste se dali dohromady a rozhodli se tvořit hry?
Ondra: To přesně nevím, ale bylo to na gymplu (kam stále docházíme) a zakládající členové jsou Jindra, já a Standa (do počtu :-)). David se přidal až pak (protože s náma nechodí na školu).
Jindra: To vím opět naprosto přesně. Bylo to někdy v květnu 1999. Ondra za mnou přišel, že shání něco jako programátora (JÁ ;-)) a tak jsme se dali dohromady (obrazně). Později jsme přibrali ještě Standu, protože tu špinavou práci s grafikou musí někdo dělat. Nakonec jsme přibrali i Davida, aby nám to všechno vymýšlel, lozil po netu a dělal zbytek práce, se kterou si už nikdo nechce špinit ruce (slepování updatů). Tanky 2
Standa: Bylo to úplně jinak. Já jsem přišel za Ondrou, že potřebuju hudbu a David hledal skupinu lidí, která by něco uměla……teď to víte, i když to asi není pravda, protože to nikdo přesně neví.
David: Jak je patrně jasné z předchozích vět, tak jsem se přidal až později. Je pravda, že mám něco společného i s Tanky I, ale co bylo dříve (jestli vejce nebo slepice), to fakt nevím. Je ale opravdu pravda (), že moje práce především spočívá v upravování výsledného produktu do snesitelného stavu, šíření a prezentování všech našich výtvorů a také navazovaní kontaktů.

Proč zrovna ALFAsoftware? Bylo jediným důvodem pořadí nahoře v abecedě a tudíž ve všech seznamech a vyhledávačích? :o)
Ondra: Prý jsem to vymyslel já. A na abecedu jsem přitom nemyslel…
Jindra: Prý jsem to vymyslel já. A abecedu jsem ještě neuměl ;-)
Standa: Já prý nevím. Jak bude řečeno níže jsme šikovní a to stačí, ne? (=> nezáleží na jméně)
David: Jelikož jsem nebyl u zrození tohoto velmi šikovného týmu, nemohu vám na tuto otázku odpovědět.

Čtenáři vás znají především díky projektu Tanky ][. To ale předpokládá, že byly i nějaké Tanky I. O co šlo?
Ondra: Bylo to takové hýbání se po čtverečcích, kterých bylo v každé mapě (asi ze 4 vyrobených) tak 1024 (32×32). V našich letech nám to však bohatě stačilo.
David: Pohled na hráče, kteří hráli naše první tanky byl, jakoby jste se dívali na čtyři lidi s Parkinsonovou chorobou . Ovládání totiž bylo uděláno tak, aby se tank pohnul o jeden čtvereček na jedno stisknutí klávesy. Ale pokud byste přece jenom měli zájem tuto choroboplodnou() hru zkusit, je ke stažení na našich stránkách.
Tanky 2 Jindra: Takže hlavní vysvětlování zbyde na mě. Byl to takový první pokus o něco většího (600 kB). Ale nevěřili byste, kolik klávesnic lze na tomto malém prográmku odvařit… Představte si Tanky ][ bez fullscreenu, s horší grafikou a bez zvuku a HUDBY a se způsobem ovládání, co napsal David. Někdy to opravdu vypadalo, jako by se banda epileptiků snažila rozbít klávesnici…
Standa: Byla to velmi dobrá hra, než to někdo zkazil…

Hru jste původně dělali jen pro sebe a pár přátel, pak jste se rozhodli zveřejnit ji na některých webech. Překvapil vás ohlas hráčského publika? Čekali jste takový úspěch?
David: Ohlas hráčů byl, alespoň pro mě, velmi překvapivý. Je pravda, že se objeví i takoví, kterým se hra nelíbí, ale to k tomu prostě patří. Nevím, jestli je to úspěch, nebo pouze začátek . Ale i tak děkujeme všem hráčům, kteří nás v tvorbě podporují.
Ondra: Mě osobně (hlavně internetový) úspěch Tanků ][ a ohlasy na hudbu překvapily (příjemně). A doufám, že ani další projekty hráče nezklamou.
Jindra: Je to velmi dobrý program, takže já jsem něco takového v koutku duše očekával a velmi mě těší, že to opravdu vyšlo.
Standa: My jsme to hráli, takže nejsme překvapení. Ale jsem rád, že si to vůbec někdo stáhnul a tím rozšířil naší sqělou hru do světa .

Co vás přimělo k tvorbě datadisku Ještě Větší Pařba? Kde se vzal jeho sebevědomý název?
David: Původní hra prostě nebyla to co jsme si představovali. Takže bylo třeba dodělat ještě pár nápadů, které byly navrženy až po vydání původní hry. Na druhou stranu nás velmi zklamala recenze, ve které se píše o mnoha buzích (nebo bugách? ). Hru jsme testovali na více jak 10 různých počítačích a nikde se žádný problém nevyskytl. Ještě k názvu. Ten jsem myslím vymyslel já, ale nenapadlo mě, že je to název sebevědomý. Mělo to pouze vystihnout to, že jsme tanky rozšířili o kopu (možná i více jak 60) dalších věcí, jako např.: podpora mp3 v mapách, nějaké nové power-upy, zbraně, mapy, tanky, priority, nějaké vychytávky, zvuky atp.
Tanky 2 Ondra: Podle mě ten název není nijak zvlášť sebevědomý – prostě si myslíme, že Ještě Větší Pařba je lepší než původní Tanky ][, nebo ne?
Jindra: Zkuste si zahrát Tanky ][ a potom JVP. Myslím, že na to, co nás přimělo JVP vyrobit a kde se vzal název přijdete sami…
Standa: Ten název vymyslel opravdu David a já jsem se s ním nechtěl hádat…

V současné době chystáte ještě jeden přídavek. Co všechno bude obsahovat?
Jindra: Především něco jako hru pro jednoho hráče. Sice to bude způsobem věží, které po vás až do své smrti neúnavně střílí (a stojí na místě), ale přesto si myslím, že na trénink to bude dobré. Jinak tam bude ještě jeden mód hry a oprava pár chybek, které se nám podařilo najít (ale nebojte se, ještě tam nějaké zbyly).
Standa: Bude to sqělé, ale naštěstí se to nebude jmenovat Ještě Více Větší Pařba .
David: Kdybych to měl ohodnotit, tak tento přídavek bude spíše pouze menší poslední update. Rozhodně jsme se snažili poopravit chyby, na které nás několik hráčů upozornilo.
Ondra: Stejně se těšte. Tak špatné to totiž nebude… :-)

Tanky 2: JVP V dlouhodobém horizontu jste hovořili o přípravě onlinovky Vesmír. Je tento projekt stále aktuální, a pakliže ano, oč přesně jde?
Standa: Já o tom nic nevím, protože to nedělám a jsem smyšlený.
Ondra: A hudba + zvuky se tam nebudou konat, takže je to hlavně Jindrova a Davidova práce (hodně štěstí, hoši :-)).
Jindra: Budete hrát za jednu sci-fi rasu a snažit se dobývat pro sebe a své spolubojovníky slávu a moc v celém širém vesmíru. Ale ještě nevím, jak to celé naprogramuju. Nejspíš to přenechám Davidovi, ať se taky potí…
David: Takže jak jsem vyrozuměl od předchozích členů ALFAsoftware, tak se zdá, že celý tento projekt padá na mě. No budu se snažit, ale vůbec netuším, co z toho vyleze (worms ). Ale pokud něco opravdu stvořím, tak vás o tom určitě budu informovat.

Máte nějaké dlouhodobější plány? Chtěli byste se třeba jednou stát profesionálními herními vývojáři?
Standa: jo
Jindra: Určitě. Ale myslím, že dneska je konkurence v tomto oboru velmi tvrdá, takže nevím, jestli bych já osobně měl tu sílu profesionalizovat ALFAsoftware. Spíš bych si představoval nějaké teplé místečko ve větší softwarové firmě (nic proti, hoši…)
David: Jestli chcete slyšet toto, pak už od 5 let chci být programátorem. Tímto směrem se snažím směřovat všechno své úsilí, ale nějak to uhýbá (). Každopádně pokud letos odmaturuju a složím přijímací zkoušky, tak budu nejspíše viděn v Ostravě-Porubě na Vysoké škole Báňské – Technické Univerzitě se zaměřením na softwarové inženýrství (tak a teď si připadám jako ta Jindrova tvrdá konkurence). Potom si přeju velkou vilu, červené auto, velkou zahradu a psa a samozřejmě milující ženu.
Tanky 2 Ondra: Myslím, že Standa použil dosti jazykově bohaté vyjádření a pouze upřesním, že v tom případě máme před sebou ještě dlouhou cestu sebezdokonalování (nebo aspoň já). I mé počítačové zaměření bylo zprvu programátorské, bohužel jsem s QBasicem skončil tak rychle, jak jsem začal :-). A rozhodně na dráhu vývojáře nespoléhám jako na jedinou alternativu mého budoucího života.

Jak hodnotíte projekty typu Gamecode nebo České hry? Hodláte využít jejich hostingových a propagačních nabídek, či se zúčastnit některé ze soutěží typu Joystick Českých her?
David: O projektu Gamecode jsem se dozvěděl až z těchto otázek a proto jsem neváhal a hned jsem tam mrkl. Považuju to za dobrou podporu začínajících programátorských týmů. O českých hrách jsem zatím slyšel jenom když jsme potkali podobnou skupinku programátorů letos na INVEXu. Byli tam právě pod záštitou mimo jiné právě Českých her. Co se týče využití hostingu, pak nevím. Už máme vlastní, poměrně známou stránku, tudíž doménu měnit nebudeme. To samé se týká i naší e-mailové schránky. Propagační nabídky určitě nebudou k zahození. A jelikož jsme velmi soutěživí (už jsme se zúčastnili celostátní přehlídky studentské odborné činnosti a také jsme přihlášeni mezi soutěžícími v Becher Game), tak určitě zkusíme i ostatní.
Jindra: No, je to zajímavá nabídka. Možná o tom budeme uvažovat. Jinak si myslím, že takovéto projekty jsou velmi dobré a pomáhají začínajícím herním vývojářům dobře se zviditelnit. A kdoví, možná si jich později někdo všimne…
Ondra: Internet je Davidovou doménou, takže mu budu důvěřovat a podporovat jeho snahu.
Standa: To je opravdu Davidova práce (jediná ). Mně do toho nic není, protože jsem smyšlený.

Jak zabíjíte volný čas, když zrovna neprogramujete? Máte nějaké další (třebas i výstřední) koníčky?
David: Bohužel, musím vás zklamat, ale žádné koně, ani výstřední, nevlastníme .
Ondra: Ale zato máme spoustu hobbies :-). Např. já hojně poslouchám hudbu, hraju na klávesy (samouk), občas čtu (ne moc, ale na Tolkiena čas najdu) a hraju: RPG na stole a všechno možné na compu.
Tanky 2 David: Ne vážně. Mě rozhodně baví společenské hry (rozuměj skupinová reprodukce ), počítačové hry (klik-klik, rozuměj Diablo), in-line skating (no comment), čtení fantasy a sci-fi literatury a někdy i škola (nuda-nuda, rozuměj nudu). A k Tisch RPG taky nemám daleko. Ve skutečnosti mě to možná baví více než Ondru.
Jindra: Můj největší koníček je momentálně moje přítelkyně Helena (neberte tuto formulaci špatně).
Standa: Neboj nebudeme . Hrajeme Tanky, samozřejmě. A jiné různé hry od konkurence.

Chcete ještě něco dodat nebo jen tak vzkázat čtenářům PH?
Jindra: Dodám pár věcí: Nerozmlaťte klávesnici, HLAVNĚ nemějte chuť „zabít toho vola, kterej to dělal,“ protože opravdu někdy vychytat všechny chybky je úkol přímo nadlidský, mějte dobře vylazený počítač a opravdu nejsem takový egoista, jak by to z tohoto rozhovoru mohlo vyplývat (A dobře se bavte).
David: Hrajte Tanky ][ JVP, protože jsme s tím strávili docela hodně času. Snažili jsme se a doufejme, že to podle toho taky vypadá. Takže jak řekl Lenin: Hrajte si, hrajte si, hrajte si (nebo mumlal něco o škole? ). Nebo snad Komenského „škola hrou (Tanky)?!“
Ondra: A hrajte, protože učit se celý den umí každý :-) A schovejte si trošku místa na svých „hadrdiscích“ pro naše další výtvory (snad jich bude mnoho)…
Standa: Já bych ty chybky vychytal, když je to úkol pro mě, ale musím dělat grafiku. Všem doporučuji, aby si přečetli Credits a aby je nestornovali restartováním počítače (i když jsou docela dlouhé). Ještě bych chtěl podotknout, že tento rozhovor jsme vyplňovali opravdu svědomitě. Aspoň já jsem psal, co si myslím, opravdu.

A nakonec přejeme serveru plnehry.cz, aby pokračoval v této bohu/hráčů-libé činnosti, protože bez takovýchto serverů by si spousta chudých hráčů počítačových her vůbec nezahrála a hlavně byste nás asi neznali 

Autor:




Nejčtenější

Další z rubriky

Awakener
Návod: Awakener - zcela neznámý opilec

Sympatická adventura s poměrně logickými řešenímu hádanek je vhodná i pro začínající hráče adventur. Pokud byste se i přesto na některém místě zasekli, pomůže...  celý článek

Mario
Největší herní klaďas Mario týrá zvířata, tvrdí jejich ochránci

Do videoher se kriticky pustila už i Americká organizace na ochranu zvířat PETA. Terčem kritiky se stalo nošení virtuální kožešiny. Organizace tvrdí, že nechce...  celý článek

Rozhovor - Daniel Viktorin
Rozhovor s Danielem Viktorinem

O chystaných projektech, prodejích shareware her na našem trhu i nové online hře jsme si povídali s naším bývalým kolegou a autorem mnoha dopravních simulátorů...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.