Anakreon – kouzlo roztomilých berušek

  12:00
Roztomilé berušky, které před sebou tlačí bedny, rozbíjí skály krumpáčem a brodí se potoky vody. Prostý princip a zapeklité úrovně ve dvou logických titulech zajistily týmu Anakreon pozici na výsluní české amatérské scény. Jak to všechno bylo se dozvíte v našem dnešním profilu…

Co jsme psali o Beruškách

Pár výňatků z dobové recenze na Plných hrách, kterou psala 8. 11. 1999 Bára Kallistová:
- Není od věci, když se někomu něco povede. Třeba jako netoliko známému vývojovému týmu Anakreon.
- Tak se tedy těm mrškám koukněme na zoubek... Jejda, mají vůbec obratlovci zuby?
- Ven z té temné cely plné podivných předmětů, ven, do přírody, ven za sluníčkem...
- Ještě před úplným koncem se nesmím zapomenout zmínit o editoru, který hra obsahuje. Práce s ním je jednoduchá a pomocí něj můžete vytvářet i ty nejděsivější úrovně, které kdy váš harddisk zažil.
- Tak a na konec shrnutí: hra je po grafické i zvukové stránce moc pěkná, pár bodíků navrch získalo i to, že tato hra je česká, obtížnost je vysoká i přestože autoři tvrdí: "I těžké úrovně nejsou obtížné, když člověk ví jak na to". Animace mi zde opravdu chybí, ale další dávku bodíků si získal i editor úrovní.

Na počátku stála o Vánocích 1997 trojice spolužáků ze základní a střední školy. Michal „Kofola“ Šimoník, Martin „Komat“ Stránský a Luboš „Šobul“ Doležal tvoří jádro týmu Anakreon i dnes, kdy už má za sebou více než 6 let existence a dva veleúspěšné projekty. První Berušky dobyly freeware scénu, druhé už se prodávaly jako regulérní komerční titul. Začátky ale nebyly zrovna lehké…

Lemrouti vs. Karmín
Tým Anakreon si naplánoval odvážně hned dva projekty. Tím hlavním, velkým, jenž zajistí proslulost a příliv fanoušků, byla nejprve grafická textovka, posléze 3D RPG adventura Karmín. Megalomanský návrh nezvládla ani sestava posilněná o grafika Jana „Rivu“ Halfara a hudebníka Martina Lindu. Neschopnost scénáristy napsat příběh se stala nakonec hře osudnou, i když práce, kterou na ní ostatní promrhali, bylo docela hodně. Důvodů zrušení bylo ale více – přepisování programového kódu, absence detailního itineráře pro grafiky a celková neschopnost zpracovat dané téma…

Berušky 1 O poznání lépe běžel zpočátku vedlejší projekt Lemrouti. V roce 1999 byla i přes problémy s kvalitní grafikou (záchranu přinesl až nově přijatý člen Václav „Mega“ Hlobil) tato logická hra dokončena, přejmenována na Berušky a vydána jako freeware. Okamžitý úspěch byl zajištěn díky chytře navrženým úrovním a hernímu systému, jenž si vzal základy z několika klasik jako Sokoban nebo slovenský Quadrax. Roztomilost a vizuální kvalita pak dokonala dílo „zkázy“. Ukázalo se, že projekt poněkud technicky propracovanějšího a pokročilejšího pokračování Berušek je perspektivnější a proveditelnější než stále stagnující Karmín. Z vedlejšího projektu se tak nakonec vyklubal první základní kámen pro cestu k vrcholu amatérského vývojářského pole…

Karmín: jak měl vypadat

Jak vlastně měl vypadat onen nedokončený Karmín, který vzal Anakreonu tolik času a sil? Měla to být textová adventure s RPG prvky a grafickým enginem. Plánovaný scénář hry byl zajímavý detektivní příběh z fiktivní středověké země, kde se řešil jeden velký ekologický problém. První verze programového kódu byla psána v Basicu, posléze muselo dojít k přepsání do Pascalu a následnému pozastavení. Ani pokus o vzkříšení tohoto projektu v novém 3D kabátku po dokončení Berušek 1 neskončil úspěchem, a tak scénář zůstal navždy jen ve fázi osnovy…

Berušky 2 Berušky 2 a proč to trvalo tak dlouho
Návrh pokračování byl od začátku koncipován jako pořádně ambiciózní titul. Trojrozměrné zpracování se zdálo v moderní době samozřejmostí. Ačkoliv se součástí týmu stabilně stali grafik Jakub „Čibra“ Šimeček a hudebník Tomáš „Nelson“ Slabý, vývoj se protahoval a protahoval. Celková náročnost a rozsáhlost hry spolu s nedostatkem času způsobily, že se na logické gamesce pracovalo více než tři roky v kuse. Mega byl vystřídán kolegou Martinem Valou, tato trojice společně se zakládajícími členy pak v roce 2003 dokončila alespoň hratelné demo. To zaujalo nejen herní žurnalisty, ale i distributorskou společnost Cinemax. Slovo dalo slovo

Nové úrovně

Poměrně časté otázky na případný datadisk k Beruškám 1 nebyly nikdy vyslyšeny, přesto je možné si hrací dobu prvního dílu mírně prodloužit. Několik úrovní totiž vyrobili přímo hráči a stáhnout je lze odsud ze stránek Anakreonu.

a Lukáš Macura měl brzy v ruce práva na vydání finální verze Berušek 2. To způsobilo mírné urychlení výrobního procesu a nedávno se tak mohly konečně objevit první (a povětšinou velmi pozitivní) recenze…

Berušky 2 si v českých médiích odnesly známky od 65 do 85 procent a za víceméně lidovou cenu 499 se objevily v pěkné DVD krabici v obchodech. Kluci z Anakreonu si mohli oddychnout. Všechny problémy byly zapomenuty. Krom druhého místa v prvním ročníku ceny Joystick Českých her 2003 je může hřát i finanční odměna distributora a nově vybudované jméno i na profesionální scéně. Berušky 1 Faktem je, že logické hry rozhodně nepatří k nejčastěji vídaným žánrům současnosti, to ale paradoxně roztomilým Beruškám spíše pomáhá. Jedná se o podobně návykový rodinný titul, jako kdysi Fish Fillets od Altaru, byť s menším potenciálem humoru.

A co teď?
V současnosti šestičlenné jádro týmu ještě přesně neví, co bude dělat dál. Dá se předpokládat, že se vydá cestou dalšího herního vývoje. Jedno z nejstabilnějších a nejlepších amatérských studií se rozhodně nemusí obávat varianty, že by Berušky 2 skončily propadákem. Zda se členové Anakreonu rozplynou v existujících českých profesionálních firmách, osamostatní se a budou vyvíjet jako nezávislé studio komerční hry, nebo docela změní svou orientaci na úplně jiný druh práce, se teprve uvidí…

Minirozhovor s týmem Anakreon

Plné hry: Jak jste spokojeni s ohlasem Berušek 2 v médiích a u hráčů?
Anakreon: Ohlasy hráčů a v médiích předčila naše očekávání. Máme pocit, že hra se nám povedla a že se líbí.

Plné hry: Kdy a za jakých okolností jste se dali dohromady s Cinemaxem, jak se tím změnil způsob vývoje?
Anakreon: Cinemax jsme oslovili (spolu s ostatními distributory) pomocí našeho technologického dema. Po trochu kostrbaté domluvě se podařilo dohodnout, podepsat smlouvu, stanovit termíny a pustit se do práce. Cinemax zajišťoval část grafiky a vývoj se změnil poměrně dramaticky – museli jsme ty termíny začít dodržovat. Dá se říct, že se vývoj výrazně urychlil.

Plné hry: Na jaké bázi fungovala spolupráce mezi vámi a distributorem, byli jste spokojeni s nasazenou cenu, propagací, formou vydání atp.?
Anakreon: Spolupráce probíhala přes internet. Do vývoje nám moc nemluvili, jen jsme zapracovali pár připomínek ohledně grafiky. Se spoluprací jsme zatím spokojeni a myslíme si, že cena, forma a propagace je odpovídající.

Plné hry: Kdy si koupíte své první Ferrari z royalties?
Anakreon: Zatím jsme si vydělali na šroubek z přední části karosérie. :)

Plné hry: To nejdůležitější: jaké máte plány do budoucna, zkrátka: na čem teď děláte?
Anakreon: Zatím se plně věnujeme supportu Berušek 2 a budoucnost je otevřená.

Autor:
  • Nejčtenější

The Last of Humans představuje: Nejhlasitější zombie v historii

10. ledna 2019

Nemrtví v této akci jsou asi tak rychlí, jako zabržděný parní válec. Ale to této „hororové“ hře...

Smrt v REZ PLS není pro dvě kouzelnická nemehla překážkou

4. ledna 2019

V této velice pěkné, ale technicky nedokonalé plošinovce vám nepomůže ukládání pozice, ale síla...

Crypt Worlds jsou ukázkou designérského génia a šílenství

14. prosince 2018  14:43

Dohrání málokteré hry ve vás zanechá takovou duševní a mentální prázdnotu. A málokterá hra je tak...

King‘s Comfort, aneb, co dělá Norman Bates během dlouhých nocí

12. prosince 2018  14:35

Zdánlivě liduprázdný motel je skvělé dějiště tradiční „vyvražďovačky“. Tohohle maniaka není tak...

2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč
2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč

Zúčastněte se volby jména roku 2024 a správně odpovězte na soutěžní otázku.

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...