Sword Calibre – zabíječka upírů
Sword Calibre
Platforma: Freeware
Výrobce: Thernz
- Level design
- Retro
- Obtížnost
- Rozlišení
- Retro
- Obtížnost
swordcalibre_03
Sword Calibre se odehrává před dávnými časy v předaleké Číně. V roli zrzavé bojovnice tady bojujete proti jiang shi (což se čte zhruba jako ťiankši), čínské variaci zároveň na zombies, upíry a gumídky. Herně postupujete zleva do prava, pomocí klávesy A skáčete a pomocí klávesy S rubere cokoliv, co se dá rubat. Není to automaticky nuda - často je například nutné pomocí dvojitého stisknutí A použít schopnost letu vzduchem, popřípadě se ve skoku odrazit od zdi do protisměru, pěkně jak to znáte z Tygra a draka. Gameplay není špatný, proč to tedy celé vypadá jako produkt z doby Gustava Husáka?
Rozbor začneme pěkně od podlahy - retro indie freeware hra je taková, která úmyslně napodobuje hry minulých dekád a milénií. Není to remake; zatímco u něho se ještě dá s přimhouřením očí chápat, proč autoři zkopírovali z předlohy i chyby, retro indie freeware hra je něco nového, co se tváří jako něco starého. Je to stejné jako kdyby se mladá atraktivní dívka úmyslně oblékala a líčila jako důchodkyně. Znamená to, že lidé s úchylkou na retro hry mají jistou formu gerontofilie? Na Sword Calibre je tento efekt patrný už na první pohled - grafika má rozlišení nízké jako kotníky, pěkně v duchu dávno mrtvých herních systémů.
Navzdory triviálnímu systému má hra také už z principu iritující obtížnost. Zatímco dnešní Call od Duty lze projít snad bez jediného loadingu, ve Sword Calibre zatuhnete mnohokrát už po několika minutách hraní, třeba proto, že naučit se výše zmíněný odskok od zdi není zrovna hračka. Neexistuje tu ani permanentní save. Pokud jste ve hře postoupili daleko a domovník se zrovna rozhodl vyzkoušet vaši reakci na vypadnuvší pojistky, budete muset začít hrát znovu. Znamená to, že hráči retro indie freeware her jsou underachieveři, zvyklí opakovat marné úkony donekonečna?
Podíváme-li se na Sword Calibre z odstupu, vidíme především dech starých časů. Ano, na pár desítek minut může zachraňování princezen, přeskakování propastí a rubání do jiang shi být zajímavou zkušeností. Stejně tak se i plavba Titanikem dala považovat za zajímavost zkušenost, minimálně pro ty, kteří ji přežili. Avšak Sword Calibre není remake, je to pouhý substitut za remake. Jinými slovy a méně sofistikovaně - chcete-li, aby na vás dechly staré časy, kdy jste ještě byli mladí a neklidní, bude pravděpodobně lepší zahrát si třeba Kennedy Approach nebo si prolistovat fotoalbum. Pocta starým časům by se neměla dělat tak, že staré časy prostě zkopírujete. Nenapadá mě mnoho pochopitelných důvodů, proč by běžný casual gamer hrál Sword Calibre déle než pět sekund.
Bylo by nepatřičně prvoplánovité hře vytýkat archaičnost. Thernz, autor hry, se o archaičnost prostě snažil, a vzhledem k tomu si zaslouží gratulaci za hru samotnou i znechucení z mojí strany - kdyby Sword Calibre v každém ohledu úmorně nevypadal jako dvacet let stará hra, pravděpodobně by se mi dost líbil, a objektivně to tedy je dobrá práce, byť tu chybí výraznější oživení hratelnosti. Subjektivně je však Sword Calibre dalším připomenutím, proč se mi tolik líbí dnešní herní produkty, navzdory tolik proklínanému komercionalismu. Úchylkáři na retro si rozhodně přijdou na své, ale kdokoliv jiný ruce pryč, než vám z té zatuchlosti slezou nehty!Hodnocení hry
Naše hodnocení
Hodnocení čtenářů
Vaše hodnocení
Doposud hodnotilo 10 čtenářů
The Last of Humans představuje: Nejhlasitější zombie v historii
Nemrtví v této akci jsou asi tak rychlí, jako zabržděný parní válec. Ale to této „hororové“ hře...
Smrt v REZ PLS není pro dvě kouzelnická nemehla překážkou
V této velice pěkné, ale technicky nedokonalé plošinovce vám nepomůže ukládání pozice, ale síla...
Crypt Worlds jsou ukázkou designérského génia a šílenství
Dohrání málokteré hry ve vás zanechá takovou duševní a mentální prázdnotu. A málokterá hra je tak...
King‘s Comfort, aneb, co dělá Norman Bates během dlouhých nocí
Zdánlivě liduprázdný motel je skvělé dějiště tradiční „vyvražďovačky“. Tohohle maniaka není tak...
DLOUHODOBÁ BRIGÁDNICKÁ VÝPOMOC – Zadávání farmakovigilančních dat
Státní ústav pro kontrolu léčiv
Praha