ASCIIpOrtal – hrátky s teleporty
portal_03endless
První video Portalu vydané někdy před dvěma třemi lety zasáhlo herní scénu jako blesk z čistého nebe. Nezemské přesuny v prostoru ztvárněné v grafice Half-Life 2 dodnes berou dech nejen hráčům, ale i vývojářům. Hra podnítila hned několik indie games, a i vývojář Joe Larson se inspiroval právě Portalem a dal do kupy podobně propracovanou logickou zátěžovku.
Krátce o totožných principech obou her. Máte panáčka uzavřeného do série levelů. Cílem je dostat se do políčka označeného nápisem E – jako Exit. Jakmile "zbraní" vystřelíte poprvé, ve zdi se vytvoří první vchod do portálu. Při druhém výstřelu vznikne druhý vchod, přičemž portálem můžete cestovat obousměrně a přichytit pouze na určitou stěnu. Portálem můžete cestovat obousměrně, podstatné ale především je, že se s jeho pomocí dostanete do míst, kam byste s panáčkem pěšky nedošli.
Na vyšším a vedlejším obrázku můžete pozorovat jak vypadá prostředí před a po vytvoření portálu – sympatické je i zobrazení prostředí na druhé straně portálu, ve kterém často budete pozorovat sami sebe. Jak se do portálu volá, tak se z něj i ozývá.Také si na obrázku můžete všimnout nekonečného pohybu ve smyčce- panáček padá nekonečným tunelem. ASCIIpOrtal tedy umožňuje všechny ty kouzelné finty známé z Portalu.
Úspěch hry je nadále už pouze v režii zručného level designera. V některých mapách se po vás chce vyhrát si s gravitací, protože jakou rychlostí do portálu skočíte, takovou z něho vypadnete – a je jedno, že do portálu jste letěli dolů a z něho letíte nahoru. Pozdější levely se vyznačují smrtícími pastmi a ještě o něco hlouběji se můžete těšit i na nepřátelsky naladěné koule, na které musíte reagovat nejenom přesně, ale především rychle.
Ačkoliv obvykle mám jisté výhrady k umělému retro vzhledu indie her, u ASCIIpOrtal rád udělám výjimku a odpustím mu i ten odporný rádobycool název. Jak se Portal odlišoval vizuálně od jiných her, tak i v ASCIIpOrtal "dosovský look" do značné míry vymezuje z prostředí dalších logických freewarovek. Především ale chudý kabátek logické hře v druhém rozměru vůbec nepodráží nohy.
Jako i u jiných demaků by sice zlí jazykové mohli vypíchnout, že hra vykrádá něčí originální nápad, ale v konečném důsledku přece platí, že když krást, tak od těch nejlepších.
Hodnocení hry
Naše hodnocení
Hodnocení čtenářů
Vaše hodnocení
Doposud hodnotilo 8 čtenářů
The Last of Humans představuje: Nejhlasitější zombie v historii
Nemrtví v této akci jsou asi tak rychlí, jako zabržděný parní válec. Ale to této „hororové“ hře...
Smrt v REZ PLS není pro dvě kouzelnická nemehla překážkou
V této velice pěkné, ale technicky nedokonalé plošinovce vám nepomůže ukládání pozice, ale síla...
Crypt Worlds jsou ukázkou designérského génia a šílenství
Dohrání málokteré hry ve vás zanechá takovou duševní a mentální prázdnotu. A málokterá hra je tak...
King‘s Comfort, aneb, co dělá Norman Bates během dlouhých nocí
Zdánlivě liduprázdný motel je skvělé dějiště tradiční „vyvražďovačky“. Tohohle maniaka není tak...
Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně
Šárka chtěla kojit. Chvíli to ale vypadalo, že se jí to nepodaří. Díky správně zvolené laktační poradkyni nakonec dosáhla úspěchu. Poslechněte si...