První video Portalu vydané někdy před dvěma třemi lety zasáhlo herní scénu jako blesk z čistého nebe. Nezemské přesuny v prostoru ztvárněné v grafice Half-Life 2 dodnes berou dech nejen hráčům, ale i vývojářům. Hra podnítila hned několik indie games, a i vývojář Joe Larson se inspiroval právě Portalem a dal do kupy podobně propracovanou logickou zátěžovku.
Krátce o totožných principech obou her. Máte panáčka uzavřeného do série levelů. Cílem je dostat se do políčka označeného nápisem E – jako Exit. Jakmile "zbraní" vystřelíte poprvé, ve zdi se vytvoří první vchod do portálu. Při druhém výstřelu vznikne druhý vchod, přičemž portálem můžete cestovat obousměrně a přichytit pouze na určitou stěnu. Portálem můžete cestovat obousměrně, podstatné ale především je, že se s jeho pomocí dostanete do míst, kam byste s panáčkem pěšky nedošli.
Na vyšším a vedlejším obrázku můžete pozorovat jak vypadá prostředí před a po vytvoření portálu – sympatické je i zobrazení prostředí na druhé straně portálu, ve kterém často budete pozorovat sami sebe. Jak se do portálu volá, tak se z něj i ozývá.Také si na obrázku můžete všimnout nekonečného pohybu ve smyčce- panáček padá nekonečným tunelem. ASCIIpOrtal tedy umožňuje všechny ty kouzelné finty známé z Portalu.
Úspěch hry je nadále už pouze v režii zručného level designera. V některých mapách se po vás chce vyhrát si s gravitací, protože jakou rychlostí do portálu skočíte, takovou z něho vypadnete – a je jedno, že do portálu jste letěli dolů a z něho letíte nahoru. Pozdější levely se vyznačují smrtícími pastmi a ještě o něco hlouběji se můžete těšit i na nepřátelsky naladěné koule, na které musíte reagovat nejenom přesně, ale především rychle.
Ačkoliv obvykle mám jisté výhrady k umělému retro vzhledu indie her, u ASCIIpOrtal rád udělám výjimku a odpustím mu i ten odporný rádobycool název. Jak se Portal odlišoval vizuálně od jiných her, tak i v ASCIIpOrtal "dosovský look" do značné míry vymezuje z prostředí dalších logických freewarovek. Především ale chudý kabátek logické hře v druhém rozměru vůbec nepodráží nohy.
Jako i u jiných demaků by sice zlí jazykové mohli vypíchnout, že hra vykrádá něčí originální nápad, ale v konečném důsledku přece platí, že když krást, tak od těch nejlepších.