V RPG Makeru vytvořená logická hra české provenience. Že to nezní jako velké terno? No, ale opak je pravdou. Česká nátura nám zase prokazuje, že logické hry jí nejsou cizí. Třebaže Bludný Holanďan není kdovíjak originální, spojuje spoustu zajímavých prvků do jednoho fungujícího a neskutečně náročného celku.
Po vzoru třeba takových Fish Filets tu máme českou puzzle hru, která vám i přes potenciálně nevelký počet úrovní vydrží na dlouhé, dlouhatánské hodiny tvrdého přemýšlení a kalkulování. Nemusíte oplývat znalostmi, ani být zběhlí v logických tabulkách, ale bez čeho se zde neobejdete, je onen fištrón, nebo snad selský rozum.
Příběh je banální: Jaké může být větší utrpení po smrti, než se sisyfovsky snažit dostat ze šíleného kolotoče bludišť a pastí, do kterého vás uvrhl zlý ďábel? Náš hrdina, nebezpečný pirát, se čertu sice upsal, za což dostal obrovský poklad, ale nějak nepočítal, že po smrti bude muset bloudit v těch samých chodbách, z nichž mu čert s pokladem pomohl. Tomu se říká podraz.
Na hře je příjemné, že ačkoliv jde stále o tu samou logickou hříčku, neustále se vás snaží překvapit něčím novým. Prvních několik úrovní je o posouvání beden a nalezení cesty k východu. Pak ale začne přituhovat. Přijde na hledání kódů k otevření truhel, překonávání smrtících pastí a nakonec i na souboje s nepřáteli. Ty jsou asi nejslabším prvkem hry, ale jako zpestření slouží dobře.
Vždy je třeba dostat se z A do B, ale většina problémů po cestě má vícero možných řešení. To je jasné už z první úrovně, kde si bedny můžete posouvat celkem libovolně, ale pokud se dostanete do slepého bodu, je konec. Na architektuře jednotlivých úrovní je vidět, že je tvořila geniální mysl. To má ale i svou stinnou stránku a tou je velmi vysoká náročnost. Jakmile uvíznete na mrtvém bodě (což se stane klidně během dvou vteřin), musíte celou hru začínat znovu.
Bludný Holanďan je pěknou směskou toho, co lze v RPG Makeru v rámci logické hry vymyslet. Je vtipná, zábavná, ale také frustrující a občas i krutá, což si uvědomíte díky chybějícímu ukládání. Zkrátka je to hra pro logické vytvrdlíky, kteří hledají nějaký nástroj, na kterém sobě a svému okolí dokážou, že se důvtip Sherlocka Holmese v porovnání s jejich intelektem musí zákonitě krčit a brečet v koutě.