Žánr real-time strategií je na freeware scéně asi tak častý, jako polární záře ve střední Evropě. Na rozdíl od jednoduchých indie stříleček je u strategie potřeba mnoha let vývoje – a všichni víme, jaké neslavné konce leckteré náročné projekty mají. Navíc, komerční scéna je stále ostrou konkurencí, o uvolňování starších strategií nemluvě, viz. nedávno vypuštěný Red Alert. Dnes tu ale máme výjimku z pravidla, o kterou se postarala Tina Petersen Jensen, François Beerten a jejich kolektiv. Má ale smysl vyměnit tuhle dvourozměrnou open source strategii za dnešní trojrozměrné barevně blikající hry, neřknu-li za skvostný Red Alert?
Zasazením je Bos Wars v daleké budoucnosti a dívá se na problematiku války modrých proti rudým. No, teď trochu lžu, protože ačkoliv normálně začínám hru kampaní, tentokrát se v ní objevily jisté mouchy, ale o tom více níže. Navzdory kampani snad ze 23. století vásčeká standartní sestava pěchoty, tanků a letadel. Hra používá systém z Warcraftu, kdy můžete, na rozdíl od C&C strategií, stavět více budov najednou. Inženýři mlátí do základů, opodál houfně padají za vlast bazukáři, a do toho bojiště kropí vznášedla. Nic proti tomu, nemusí každá sci-fi strategie být jako Perimeter, nicméně nějaké ozvláštnění by neškodilo. Zvláště když…
Prvním problémem Bos Wars je určitá nepřehlednost. Ačkoliv jsem dohrál několik misí, do této chvíle úplně netuším, co přesně znamenají ikonky surovin úplně nahoře. Ve hře těžíte stromy, kameny a lávu, přesto, jak sami vidíte, nikde nejsou jakékoliv přehledné indikátory kolik čeho máte. Tutorial osvětluje celé fungování jenom částečně (alespoň pro mě) a navíc ukazuje, že ze startu je hra velmi pomalá. Dostanete-li jednoho inženýra a trochu surovin, jako v první misi kampaně, připravte se na dlooouhé stavění základny a až poté na nějaké větší bitky.
Poněkud nevyvážené jsou i jednotky obecně. Pěchota má šanci jenom v masivních počtech, tanky se naopak vyrábějí neúměrně dlouho, jedna ze základních obranných věží má dostřel podobný Tlusté Bertě a tak dále. Co se balancování týče, je co dohánět. Naštěstí to nemá na hratelnost příliš devastující vliv.
Po tomhle výčtu to nevypadá moc slavně. Na druhou stranu, podívám-li se na seznam freeware real-time strategií, je nutné ohodnotit už jen to, že Bos Wars vyšla a je stabilní. Grafika je pěkná a obstojí i ve srovnání s Red Alertem. Hra navíc obsahuje i multiplayer a editor. Kampaň jako takovou hodnotit raději nebudu, ale z logických důvodů ji chybí půvabné podání, jako u Rudé hrozby. Jádrem ale není ani tak kampaň, u jejíž první mise jsem skoro usnul, ale spíše rychlé a svižné skirmishe. Takže ačkoliv Bos Wars nejsou ani zdaleka dokonalí, dá se u nich zajímavě zabít čas a minimálně zpočátku, dokud ještě budete objevovat nové jednotky a postupy, si hru vychutná každý stratég.