Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Březnové textovky – Crypta a spol.

  12:00aktualizováno  10. září 3:40
V březnu mnoho textovek nevyšlo. A tak nezbývá než čekat, jaké novinky se objeví v Textovkářově Ráji příští měsíc. Takže pro vás mám jen slíbenou recenzi na Cryptu, pohled na další textovkový engine TEXIN a na závěr také rozhovor s tvůrcem TGE.

V březnu mnoho textovek nevyšlo. Lepší by asi bylo řící, že jich několik vzniklo, ale skoro žádná z nich se nedostala na obrazovky textovkářů a textovkářek. A tak nezbývá než čekat, jaké novinky se objeví v Textovkářově Ráji příští měsíc. Takže pro vás mám jen slíbenou recenzi na Cryptu, pohled na další textovkový engine TEXIN a na závěr také rozhovor s tvůrcem TGE.

Recenze: Crypta
Crypta mě překvapila. Zaskočilo mě hned "intro" a úvodní menu. Nechápal jsem jak někdo může vypustit něco takového. Uspořádání a hlavně ovládání hlavniho menu by se dalo přehlédnout, ale ty autorovy poznámky ze začátku se dají přehlédnout stěží. Možná, že se to někomu zdá vtipné, že se poprvé zasměje, podruhé třeba taky, ale když Cryptu spustíte po dvacáté, tak pochopíte můj názor na "vtipné" poznámky.

Další nepříliš příjemné překvapení na mě čekalo při výběru barvy. Netuším, co tím autor sledoval. Asi se nedokázal rozhodnout jakou barvu má zvolit a tak to nechal na hráči. Nebyl by to takový problém, kdyby se vaše volba někde uložila. Ale volit si před každou hrou znova barvu textu je více než nešikovné. Stejně jako ovládání, které musíte programu podsouvat stisknutím klávesy enter a v některých případech musíte Cryptě svá rozhodnutí přímo nutit jeho dvojitým stlačením.

Potom, co jsem se smířil s nešikovným ovládáním, na mne čekala jen samá příjemná překvapení. Příběh je na první pohled fádní a vypadá jako nějaké "klasické fantasy dobrodružství". Do děje vás uvede hysterický obyvatel jakési ohrožené vesnice, kterému říkají Talnor. Jako pravý hrdina půjdete jeho vesnici na pomoc proti všemu co ji ohrožuje. Samozřejmě, že nemůžete zapomenout na své lektvary, meč a medvidka Boba, kterého také vezmete sebou. Další scenérie jsou jako z parodie na barbara Conana. Stačí navštívit domobranu, podívat se na sochu bezejmenného boha a je vám jasné, že tohle musí být nějaký dobře ukrytý vtip. A taky že je. Autor si na hráče připravil nečekané zvraty, nepravděpodobné dialogy a občas i nějakou tu historku.

Když to všechno sečtu, tak je to hra vcelku povedená, mezi gamebooky rozhodně nadprůměr.

TEXIN – textovkový interpreter
Minule jsem slíbil, že se blíže seznámíme s dalším z programů na tvorbu textovek, s TEXINem. Tento TEXtovkový INterpreter je zdaleka nejdokonalejší program, který jsem v našich luzích a hájích viděl. Není to sice žádný mladík, ale jeho produkty jsou vskutku kvalitní. Tak jako pomocí TGE vytvoříte jednoduchý gamebook, tak pomocí TEXINu můžete stvořit textovkovou adventuru se vším všudy. Potřebujete k tomu pouze tři věci: Databázový program schopný ukládat tabulky ve formátu dBase III (například MSAccess), textový editor schopný ukládat soubory v kódování Latin2 a především inspiraci.

Máte-li tohle k dispozici a pokud navíc oplýváte manuálem, tak vás nemůže nic zastavit (kromě výpadku proudu a jiných živelných katastrof). Právě onen manuál je asi největším problémem. Původní domovské stránky byly zrušeny a tak nezbývá nic jiného než hledání po internetu. Jedním z míst, kde můžete manuál najít je Kancl na http://kancl.jinak.cz.

Samotné vytvoření textovky se pak zůží na vytvoření definic předmětů a lokací ve hře a na popsání závislostí mezi nimi. Pomocí skriptovacího jazyka KOJATEX, lze popsat téměř jakoukoliv situaci, která může ve hře nastat. A tak jediné co vás limituje je vaše představivost.

Má to ale i své nevýhody. Pokud vás k napsání textovky vede myšlenka jako "chci udělat hru, rychle", pak je použití TEXINu srovnatelné se zabíjením komára protiletadlovým kanónem (i když i tohle může být sranda).S TGE jste si vystačili s několika čísly a podrobnými popisy lokací. TEXIN vyžaduje po tvůrci mnohem více. Musíte zvládnout KOJATEX, tvorbu databázových tabulek a především musíte investovat mnohem více času na samotnou přípravu. Bez mapky se asi těžko obejdete a seznam předmětů také nebude k zahození.

Pokud jste ochotni investovat svůj čas do zvládnutí TEXINu, tak jistě neproděláte a výsledkem budou kvalitní textovkové adventury.

Rozhovor s autorem TGE
Co tě vedlo k vytvoření TGE?
No, predtym som spravil niekolko textoviek (dve, ak mam byt presny), a az pri ich programovani som si uvedomil, ze vytvorit dobru textovku je dost velky problem, ktory sa vsak da rozdelit na dve casti. Tou prvou je naprogramovanie engine hry, akehosi interpretra, ktory spracuva vstupne data, a obsluhuje komunikaciu s uzivatelom (hracom). Po tomto uz staci napisat vlastnu hru, jej texty, rozne moznosti, ktore mozu nastat a podobne. Ani jedno z tychto veci nie je jednoduche, a preto som sa rozhodol, ze tu prvu cast tvorcom textoviek ulahcim. Ked som tento program zacal vytvarat, vedel som uz o dvoch podobnych projektoch ("Editor" a TEXIN), no ani jeden mi nevyhovoval. TEXIN je mocny nastroj na tvorbu rozsiahlych a prepracovanych textoviek, ktory vsak nie je jednoduchy, a navyse jeho manual sa vyskytuje len trochu. "Editor" je zase na druhu stranu velmi jednoduchy (porovnatelny s TGE), no ma akusi zmatenu syntax, v ktorej som sa nedokazal vyznat.
V diskusiach na serveri www.textovky.cz sa obcas objavili prispevky, v ktorych autori zhanali nejaky editor na textovky. Tito ludia mali napad na hru, no nemali prostriedky na jeho realizaciu. Aj preto som sa rozhodol naprogramovat takyto program.
Ked som sa rozhodol TGE vytvorit, mal som v umysle vytvorit interpreter jednoduchych gamebookov, ktory bude velmi jednoduchy na pouzitie, maly, mily a pekny. Toto sa mi myslim aj celkom podarilo, kazdy, kto si precita dokumentaciu a pozrie priklady (5 minut), dokaze v TGE vytvorit hru. A kedze som definoval syntax gamebookov, nie je ziaden problem vytvorit na tieto gamebooky ine interpretre (co sa uz stalo, existuju uz dva dalsie: gTextovky (pod Linux) a PHP verzia TGE (platformovo nezavisla)). Nechtiac som takto vytvoril "standard" pre platformovo nezavisle hry.

Čekal jsi tolik her pro TGE?
Ked som TGE vytvoril, dlho o nom vedelo len niekolko ludi (hlavne moji spoluziaci), a nasiel sa len jeden spoluziak, ktory v nom vytvoril hru. Takato pasivita je myslim vseobecny problem, nielen textoviek, teda som necakal nejaky naval hier ani po zverejneni na serveri www.textovky.cz. Ako prva hra od neznameho cloveka mi prisiel "Utek do Pasteky", a tato hra ma velmi potesila. Neskor prisli dalsie hry, a s kazdou som sa potesil, ze moja namaha nebola marna, a niekomu som umoznil vytvorit hru (ktora by inak mozno nevznikla). Teraz mam doma uz 6 hier pre TGE, co ma zaroven prekvapuje aj tesi.

Kterou hru pro TGE považuješ za nejlepší?
Operaciu Vadium. Je najprepracovanejsia, ma zaujimavu zapletku, dobry humor, a na to, ze to je gamebook, je to prekvapivo dobra textovka.

Jak vidíš buducnost TGE?
No, tato otazka nie je jednoducha, pretoze moje plany sa menia tak rychlo, ze si to nestiham uvedomovat ani ja. Ak sa k TGE niekedy dostanem, planujem pridat nove featurky, ktore umoznia vytvorenie plnohodnotnejsich textoviek. Otazne je vsak, ci budem vyvijat aj verziu pod DOS, alebo budem podporovat uz len multiplatformove riesenia.

Na čem zrovna teď pracuješ?
Tazko sa mi odpoveda, pretoze ked na niecom pracujem, tak to robim, kym to nie je dokoncene. Ostatne veci cakaju v poradovniku, az kym sa mi nezachce niektoru z nich spravit. Teraz momentalne vypracuvam tieto odpovede :-). Ale vaznejsie: prave mam rozpracovane dve hry (nie textove), ktore by som rad dokoncil, planujem si prepracovat stranky, a popritom stale cakam na nejake impulzy, ktore ma k niecomu prinutia. Z virtualnej existencie ma viac nenapada, no a pomedzi to by som chcel v reali zit, venovat sa tomu, co ma bavi, v neposlednom rade zmaturovat (to ma nebavi) a tak podobne.

Můžeme se těšit na další textovky z tvé klávesnice?
Tak na tuto otazku neviem odpovedat ani ja sam. Ja totiz nie som ani tak scenarista ako programator. Naprogramovat nieco, o com mam jasnu predstavu, nie je pre mna velmi velky problem. No vymysliet dostatok humorne ladenych textov, ktore maju pointu a pribeh, aby som ich mohol prezentovat ako kvalitnu textovku, pre mna predstavuje takmer neprekonatelnu prekazku. No rad by som sa nechal sam sebou prekvapit :-).

Chtěl by si čtenářům na závěr něco vzkázat?
Snad by som len povzbudil vsetkych ludi, ktori maju nejaky napad na hru, aby si TGE stiahli, pozreli si dokumentaciu a vzorove hry, a skusili vytvorit nejaku hru. Pevne verim, ze sa medzi citatelmi Plnych Her najde aj niekolko talentovanych, ktori dokazu vytvorit gamebook na urovni a tymto ziskat vecnu slavu :-).
Uplne na zaver tu uvediem este moj mail: thefox at pobox dot sk, ak mi pridu nejake hry, potesim sa, na otazky ochotne odpoviem (ak dokazem), ak pridu nejake poziadavky, v ramci moznosti im vyhoviem. Snad takto vznikne dalsia verzia TGE :-).

Příště se podíváme do zahraničí na hry odvozené od legedární Rogue a snad se dostane i na novinky.

Autor:


Témata: Linux


Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.