Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Březnové textovky - tvořte gamebooky!

  12:00aktualizováno  3. dubna 11:25
V březnovém měsíčním souhrnu textovek se dozvíte o novém Fantasy GameBook Enginu od Sosol Interactive, který umožňuje dělat rychle a pohodlně rpg gamebooky. Dozvíte se také, že byl zrušen projekt Elisabeth od Endeco Games a hlavně vám přinášíme rozhovor s Buffym nejen o jeho portálu Textovkářův ráj.

Zdravím všechny příznivce textových her u dalšího dílu seriálu o textovkách. Je to zvláštní čas, ten leden, únor a březen, co? Zvlášť letos. Všude byl sníh, ráno za okny ležela jen sněhová poušť, nikam se nedalo chodit a k tomu ještě mrzlo, což v mnohých vyvolávalo až depresivní stavy. Já osobně depky nemívám, ale přesto se už těším na léto. Zimu bych zrušil a myslím, že je nás více.

Fantasy GameBook Engine (Sosol Interactive)

Fantasy GameBook Engine Vývojový tým Jana Jirkovského - Sosol Interactive se nám před nějakým časem představil povedeným dosovským RPG fantasy gamebookem, kde jste se toulali světem plným překvapení, vylepšovali jste v ní svojí postavu, bojovali s nepřáteli a přitom užívali kouzel a dalších vymožeností. Její hrací doba se pohybovala v řádu několika hodin a přestože byla jen v obyčejném textovém módu, dokázala k sobě přitáhnout hráče na hodně dlouhou dobu, protože člověka zajímalo, co všechno v sobě hra ještě ukrývá.

No a právě Sosol Interactive nedávno vytvořil program Fantasy GameBook Engine (dále jen FGBE), který jistě potěší všechny, kteří neumí programovat a přitom by si rádi nějakou vlastní fantasy gamebookovou textovku pro Windows vytvořili.
FGBE je totiž nástroj sloužící k tvorbě a především prezentaci vlastních fantasy gamebooků s rozličnými RPG prvky a navíc umožňuje i poměrně jednoduše nascriptovat nejrůznější události.

Fantasy GameBook Engine Jak autor píše, znalost programování je při tvorbě gamebooku v FGBE výhodou, ale vše lze zvládnout i bez případného programátorského know-how.
FGBE nabízí jednoduché vypisování textů, nenáročnou práci s odkazy a lokacemi, tvorbu interaktivních soubojů, vývoj postav na základě zkušeností, questy, hádanky, rozhovory, vytváření vlastních zbraní, zbrojí, předmětů, objektů a kouzel, scriptovací jazyk včetně podmínek (podmíněných bloků), vkládání obrázků atd.
Jak gamebook tvořit se lze dočíst v přiloženém dokumentačním souboru "dokumentace.html". K editaci příslušných souborů je nutné použít nějaký ASCII editor, ale ten je součástí většiny moderních operačních systémů, takže si myslím, že by to neměl být pro nikoho problém.

Prostě a jednoduše, kdo má jen trošku chuť a schopnost psát a k tomu ještě nějakou tu fantazii, může v FGBE rychle vytvořit kvalitní gamebook a pak ho vesele šířit mezi své známé, rozesílat po internetu nebo ho exportovat třeba na nějaký CD výběr. FGBE je navíc šířen s ukázkovou textovkou - Temný úsvit, který může posloužit třeba jako šablona k tvorbě vlastních gamebooků. Tak do toho! Stahujte odsud

Aréna (Sosol Interactive)

Možnosti FGBE může všem zájemcům demonstrovat software nazvaný Aréna. Prezentuje především soubojový a ekonomický systém FGBE, ale přesto se u něho můžete pobavit. I když, jak autor píše - nejde o plnohodnotnou hru. Na začátku si vyberete postavu a pak už nezbývá, než se vydat vzhůru za dobrodružstvím. No, přesněji řečeno za samými souboji, ale život je boj, tak proč ne? Je nutné zvolit správnou strategii a zlikvidovat své nepřátelé, jejichž síla s vyššími koly stále stoupá. Mezi bitkami je pak možné nakoupit nové vybavení a vylepšit postavu tak, aby jste přežili další souboj. Nic jiného v Aréně nenajdete, ale pokud by jste se rozhodli tvořit vlastní textovky přes FGBE, může vám Aréna posloužit jako inspirace.

Elisabeth - zrušení projektu (Endeco Games)

Začínající tříčlenný tým Endeco Games vyvíjející nadějnou textovku, která se měla odehrávat v 17. století v Londýně ve světě hřbitovů, úplňků i vlkodlaků (a hlavně špičáků v krcích) oznámil skutečnost, že tento projekt je definitivně zrušen. Elisabeth měla být o chlapci a jeho lásce k výjimečně krásné slečně. 
Cituji slova autorů:
"Mladík ze začátku netušil, s kým má tu čest. Postupně však zjišťoval, že dívka, která se zdála tím nejlepším, co v životě potkal, již není lidským stvořením, ale upírem. 
Proč ho dosud nekousla? Nezatoužila i po jeho krvi a proč ji nedokáže zabít? Proč se do toho chlapec zamotává víc a víc? Miluje ho i ona a nebo je jen využíván? A proč na ni nedokáže zapomenout, když si s ním jen hraje? A co s nebezpečnou upíří kolonií?" Moc nadějí na obnovení projektu není, tým Endeco se rozpadl a s ním i gotická Elisabeth. Mě to nepotěšilo a myslím si, že nejsem sám.

Rozhovor s Buffym o webu Textovkářův ráj

Textovky.cz - Kdy a proč začal vznikat Textovkářův ráj (www.textovky.cz)?
Textovkářův ráj začal vznikat tak kolem roku 1995, když se mi podařilo nashromáždit nějaké textovky, které jsem vzácně sháněl po BBSkách (jak pamětníci jistě pamatují). Když jsem jich měl tak 20 kusů, začal se u nás ukazovat i internet, který jsem samozřejmě zkoumal a hledal i na něm nějaké další a další české textovky. Pak se objevil i tehdy první free-hosting "geocities" a tak na sebe první verze Textovkářova ráje nenechala dlouho čekat. Pak se stránky díky zájmu různych herních serverů několikrát stěhovali, ale vždy to byl jen okrajový zájem, protože téma textovek je vcelku okrajové a nostalgické. A textovky.cz?
To byla vlastně náhoda. V roce 1998 či 99 jsme rozjížděli s kamarádem jiný projekt a sestavili si tak náš první server. Pak jsme v rychlosti registrovali název našeho serveru a když jsme byli v tom, zaregistroval jsem i textovky.cz a projekt přesunul na jedno stejné a stabilní místo, kde bude nadále fungovat jako zásobárna českých a slovenských textovek.

- Byla někdy chuť s textovkářovým rájem seknout?
Jak se to vezme. Textovky mě stále baví, i když času je stále míň a míň. Dostal jsem pár nabídek na odprodej serveru s textovkami a podobně, ale nevím jaká by musela přijít nabídka, abych neodmítnul. Na druhé straně jsou ale stále nespokojení uživatelé, kteří v aktuální epoše svého života holdují textovkám a pro ně je naše tempo aktualizací a inovací holt pomalé. To jsou pak situace, kdy mi běží hromada termínů na komerční projekty (ze kterých živím i provoz textovek) a do toho čtu naštvané diskuse, jak na to kašleme a nestaráme se o to. Je třeba se možná i trochu vcítit do nás, přece jenom to dělám už aktuálně 8 let. Ta situace, kdy s tím mám chuť seknout je vždy, když už množství naplánovaných inovací překračuje únosnou míru a je na řadě programování a novy design. Každopádně nikdy se asi nezavděčíme všem uživatelům, i když poslední systém je snad důkazem, že jsme se snažili.

- Co pro tebe znamenají textovky?
Textovky jsou pro mě fenomén, jsou pro mě začátky v programování, nostalgické vzpomínky a zvláštní pocity při jejich paření v mládí na základce. Jó, to byly doby :) No, prostě mám rád textovky, hry s dějem, nápadem, s literárním slohem a psaným písmem.

- Buffy, to jméno je spojeno s textovkou Král Jister 1 a 2, bude pokračování?
A jéjej :) Pokračování jsem nedávno chtěl zase oživit. Technologie pokročily, softwarové možnosti taky, takže by to stálo za hřích. Při stěhování jsem dohledal původní mapy s 6ti koly, ale bohužel jsem nenašel už texty, které byly sepsány pro díl třetí. No snad bych to mohl brát jako tréning a prostě se do toho znovu pustit. Každopádně nevím, zda by další díl vůbec někdo hrál a zda by to za tu práci stálo. Ale asi ano, mám zase chuť něco psát, tohle by nemuselo být špatné.

- Jak mohou příznivci textovek s webem pomoci?
Momentálně už mají příznivci textovek možnost se aktivně zapojit do správy celého webu. Mají možnost publikovat články, psát recenze, návody, které vkládají přímo do systému a příslušní admini články zeditují a vystaví na web. Součástí webu je i rozsáhlé diskusní fórum, které se postupně plní, což je vlastně rozšíření původní diskuse s jedním hlavním tématem. Teď jsou témata oddělena, lze zakládat nová a řešit přímo konkrétní problémy na jednom místě. Jinak stále je na webu hromada textovek například pro ZX spectrum emulátor, které potřebují probrat a napsat k nim aspoň krátký popisek pro lepší orientaci ostatních uživatelů v downloadu. Stejně jsou na tom i Atari textovky. Pomůžou taky všichni, kteří najdou nějakou textovku, kterou náš archiv ještě neobsahuje a pošlou nám ji.

- A proč jste se rozhodli Textovkářův ráj kompletně přepracovat?
Nároky příznivců i uživatelů vzrůstaly. I já měl na začátku vizi, kterou jsem chtěl postupně naplňovat, což jsme vlastně i dělali a web vylepšovali, jak to šlo, ale pro příznivce pořád nedostatečně a málo.
Každopádně práce na vlastním publikačním systému s uživateli, fóry, kategoriemi pro články a statistikami je časově dost náročná, což potvrdí jistě nejeden programátor. Ale jednoho dne (občas se mi to stává) jsem se prostě naštval, s tím, že to tak dál už nejde, už mě nebavilo pořád editovat statické html a řešit to pořád dokola (to bylo právě to, co nejvíce zdržovalo) a poslouchat stále, že jsme k ničemu a podobně.

- Z jakého důvodu byl pro web použit engine Nuke?
A tak vznikl základní náčrtek, co by nový systém měl umět a co můžeme použít z již stávajících komerčních zakázek. Asi půlku bychom byli schopni vyřešit sami a další půlka by byla pot a krev nad PHP a bezesné noci nad laděním systému. To jsem si opravdu nemohl dovolit. Bylo třeba se zamyslet nad alternativním řešením. A tím byl engine NUKE. Uměl vše, co jsme potřebovali a vypadal slibně. Ve finále to nebylo a není tak růžové, jak se to tváří a tak jsme pár bezesných nocí nad úpravou PHP stejně strávili. Bylo to ale asi jen 14 dní do 5 do rána, kdy jsme hledali záplaty a většinou si je záplatovali sami, protože autoři nové verze prostě nevydali. Do kritiky tohohle produktu se nebudu pouštět, protože chápu, co autoři museli podstoupit. Jen to chce více testů, diskusí a záplat. V podstatě je to to, co jsme hledali. Něco je sice zbytečně složité, něco nedostatečné. V každém případě to byl ale přínos pro server textovky.cz. Uživatelé mají možnost se účastnit nejen diskusí, ale mají se možnost i autorsky projevit, což je takový mezník v historii serveru.

- Textovkářův ráj v posledních letech velmi strádal po aktualizační stránce, bude to teď lepší?
Strádal, strádal. Snad jsem už dostatečně objasnil, jak to vlastně bylo a je. Teď již doufám, že to bude jenom lepší :) Vyslyšeli jsme výtky a aktivně zapojili hlavně autory. Nové textovky se neobjevují v balících, které jsme ručně přidávali, ale sami autoři je můžou vkládat do naší databáze. Jinak si myslím, že první měsíce s novým systémem ukázaly, že se situace lepší. Uživatelé si snad už zvykli na poměrně složitý systém a objevili se první články, soutěž, diskusní fóra se pomalu plní. Upřímně jsem čekal lehce větší ohlas, respektive větší zapojení uživatelů. Kritiky jsem slyšel spoustu a posledních pár let jsem měl pocit, že to brzdím jen já. Jak se ukázalo, nový systém máme, ale aktivně se na něm podílí jen hrstka uživatelů. Ostatní byli asi jen kritiky v diskusích.

- Která textovka vás v poslední době nejvíce zaujala?
Teď v poslední době jsem třídil nějaké textovky pro ZX Spectrum a Didaktik, tak jsem zavzpomínal na Indyho, Fuksoft, Město robotů a konvalinku :) nebo Nekonečný příběh.

- A kterou textovku nejvíce nesnášíte?
To se nedá asi říct. Někdy mě naštve ovládání, jindy vulgarismy. Ale, že bych nějakou nesnášel? :) To fakt ne. Až třeba jednou někdo udělá textovku o mně, tak ji budu třeba nesnášet.

- Textovkářův ráj existuje osm let, co bylo v souvislosti s ním nejlepší a co nejhorší?
Pro mě je pozitivní, že je stále zájem, že jsou stále aktivní diskuse, stále mi někdo za něco nadává a to znamená, že je možnost pořád se někam posunovat. A jako dobré či skvělé považuji to, že se stále objevují další a další archivní textovky, ale že se taky nové textovky dělají. A co nejhoršího? Asi ten stres z toho, že nemůžu udělat web k obrazu svému a k obrazu uživatelů, že je stále, co zlepšovat a týdny nad tím sedět, ale prostě to udělat nemůžu. Taky bylo dost špatné, když textovky.cz začaly přenášet tolik dat, že jsme museli změnit providera na serverhosting.

- Bylo před osmi lety zamýšleno, že web vydrží tak dlouho?
Weby se přece dělají pro lidi a původní záměr byl udělat prostě archiv všech českých a slovenských textovek pro všechny, kteří textovky hrají. Prostě, aby je měli na jednom místě ke stažení. A tento archiv může zůstat na webu klidně dalších 10 let.

- Co si myslíte o názoru, že textovky patří do propadliště dějin nebo že jsou přežitkem, který by už dávno neměl existovat?
Je to každého věc, já si to nemyslím. Někdo doma hraje na emulátoru staré hry z automatů, které hrával v dětství a někdo holt paří textovky, protože mu to přijde prostě zábavnější a kreativnější. Do textovek nelze nikoho nutit, člověk si na ně musí prostě udělat čas a pak buď pochopí nebo nepochopí jejich kouzlo. V dnešní době asi nových příznivců moc nebude, ale pořád si stejně myslím, že je to nejjednodušši způsob, jak si vyzkoušet něco smysluplného naprogramovat. Je to takový schůdek dále. Takže noví příznivci jsou z velké části programátoři, ostatní propadnou kouzlu 3D masakru a adventur.

- Kolik hodin denně strávíte u PC?
To se ani neptejte, 16-20 hodin, záleží na spánkovém deficitu. Problém je, že na počítači provozuji i televizi, promítám filmy, pracuji, čtu, odpočívám, relaxuji, komunikuji, platím v bance, dělám faktury, takže u něj sedím skoro nonstop. Občas mám o víkendu chuť to celé vypnout a číst si knížky. Ale jde to, když na mě čeká pořád tolik práce?

- A kolik času věnujete na Textovkářův ráj?
Pár hodin týdně. Občas jsem tam častěji než se něco děje, občas je prodleva delší, ale aspoň se tam teď podívám do systému, co se děje.

- Jaké máte plány do budoucna?
Spojit své 3 servery v jeden s komplexními službami, doprogramovat všechny moduly, které komerčně nabízíme, napsat k nim dokumentace a zobecnit je. Taky chci udělat systém pro webhostingové zákazníky a jednou odjet někam zase na tři měsíce a živit se manuální prací, abych si vyprázdnil hlavu od těch všech komplikací, plánů a problémů. Fakt to stojí za to.



Vyvíjíte-li nějakou textovou hru, případně nějaký speciální editor nebo jiný nástroj vhodný k tvorbě textovek, určitě se ozvěte na můj e-mail l.havlicek@centrum.cz a třeba již příště zde najdete informace o své hře.

Autor:


Témata: Robot


Nejčtenější

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.