V rámci takzvaného Myst Jamu bylo vytvořeno mnoho her inspirovaných slavným Mystem. Canveus se oproti jiným vyznačuje odlišným přístupem. Místo věčného chození po složitě pospojovaných lokacích a sbírání tun předmětů se soustředí na puzzly a jedinečnou atmosféru.
Do jisté míry tak Canveus jako Myst ani nepůsobí. Je totiž mnohem jednodušší ve smyslu hratelnosti i pocitu z hraní. Dá se říct, že je skoro geometricky čistý. Při pohledu na okolní obrázky je zřejmé, že takový pocit z hraní není náhoda.
Vše se odehrává na jakémsi ostrově vznášejícím se vysoko nad okolní krajinou (potud jasný odkaz na Myst). Vaším úkolem je aktivovat složitý mechanismu podivného stroje, který dodává okolní papírově bílé krajině všechny barvy.
Samozřejmě, není to tak jednoduché jako zmáčknou jedno tlačítko, nebo pohnout jednou pákou. Pořádně se zapotíte
Canveus je vlastně série hádanek ve 3D prostoru, které je mnohdy třeba řešit postupně. Architektonicky surrealistický stroj je plný můstků, ozubených kol, šestihranů a právě oněch hádanek, mezi nimiž se přesouváte kliknutím myši ve směru chůze. Na rozdíl od archaického Mystu je zde pohyb naprosto plynulý.
Hádanky jsou velice rozmanité a doslova zapeklité. Jednou jde o spojování paprsků laserů a nastavování zrcadel, jindy je zase třeba aktivovat všechna světla (přičemž se vzájemně zhasínají) a nakonec tady máme například hádanku, která je vlastně absolutně primitivní, jen je třeba dešifrovat matematický „jazyk“, kterým je napsána.
Velice specifická je také atmosféra hry. Grafika je totiž vytvořena tak, aby působila jako nákres, nebo spíš náčrtek na papíře. Vše se podivně vlní a díky občasné absenci hudby působí Canveus opravdu éterickým dojmem.
Takže na jednu stranu je to pěkně obtížná puzzle hra, na druhou pak klidný rozjímavý zážitek. Rovnováhu mezi tím si už budete muset nají sami.