Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Cave of No Return – všechna špatná rozhodnutí

aktualizováno 
Hrdinka už zase běží o život. Smrtící tempo ale pohřbívá nejen ji, nýbrž i hru samotnou.
30

Cave of No Return

Platforma: Freeware
Výrobce: Anders Andersson

  • Má to grády
  • Špatná náhodná generace levelů
  • Nekompromisní systém smrtí
  • Absence děje či zajímavé stylizace
  • Nevýrazná grafika

Stáhnout

cave_01Vidina náhodně generované herní mapy prochází hlavami nezávislých designérů a vzbuzuje pocity srovnatelné s náladami obyvatel Betléma v roce 0. Takové náhodné generování totiž umí divy – ušetříte za tvorbu mapy a rozsévání nepřátel, a zároveň i hráči budou pokaždé zkoumat nové prostředí. Dokonalá znovuhratelnost. Jenže pokud se to udělá blbě – jako v případě hopsačky Cave of No Return od Anderse Anderssona – dobrý dojem nevyleští ani krém od Horsta Fuchse.

Máme dnes co dočinění s hopsačkovým subžánrem furtběžíš, ve kterém vám panák (v tomto případě panačka) utíká sám (sama) od sebe a na vás jako hráči je v časové tísni rychle reagovat na překážky. Nejde se zastavit, takže celá hratelnost vyplývá z neustálé hrozby, že jediná chyba může být váš konec. Nejtypičtějším představitelem žánru je flashovka Canabalt, která právě oplývá náhodně generovaným prostředím, a loni jsme tu měli také skvělou atmosférickou věc jménem rComplex, která koncept furtběžíš okořenila přímočarým příběhem a opulentní stylizací.

cave_02Bohužel, Cave of No Return kombinuje původně dobré nápady předloh do šíleného mixu. Nejprve zcela opomíjí jakékoliv vyprávění, které výrazně pomáhalo právě rComplexu. Následně "překvapí" nezajímavou retro manga stylizací (po kolikáté už?), aby vše završilo nesmyslnou obtížností a bizarně implementovaným generováním levelu. Na rozdíl od obou předloh je totiž každý přešlap penalizován úmrtím postavy. Zatímco benevolentní Canabalt umožňoval čas od času nabourat do krabic a benevolentnější rComplex dokonce zpomaloval monstrum za zády, Cave of No Return zvládne pouze vypsat obrazovku GAME OVER.

Drakonická obtížnost je sama o sobě iritující součástí hry, ale teprve ruku v ruce s náhodně generovanými levely vytváří smrtící spirálu hráčova hněvu. Není tak problém přeskočit jednu překážku, abyste už při doskoku narazili do dalšího krápníku (= smrt) nebo zdi (= taky smrt). A platí to i v případě, že padající tunel předběhnete o celou obrazovku. Hrdinka si zkrátka rozryje rypák a GAVE OVER. Ač by hra mohla fungovat s předem vytvořenou mapou nebo s trochu vlídnější obtížností, kombinace obojího ji láme vaz.

cave_03Ve finále Cave of No Return nenabízí nic z nadbytečného pozlátka (grafika, stylizace, děj) ani rozumné hratelnosti a zůstává pouhou špatnou kopií své inspirace. Panu Anderssonovi gratulujeme.

Autor:


Hodnocení hry

Naše hodnocení

30 %

Hodnocení čtenářů

27 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 14 čtenářů



Nejčtenější

The Pedestrian
Perfektní logická hra The Pedestrian je plná doslova geniálních nápadů

Asi by vás nenapadlo, že postavička chodce na dopravní značce si žije vlastním životem. The Pedestrian vám názorně předvede, co se s takovými postavičkami...  celý článek

Night Lights
V relaxační plošinovce Night Lights si musíte osvětlit cestu dál

Noční klid v Night Lights bude svědčit vaším nervům. Ale proto, abyste se v této plošinovce dostali ke svému cíli, bude potřeba ho narušit. To proto, že záře...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.