Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Červnové textovky - ve znamení léta

  11:20aktualizováno  11:18
Nejenže se v tomhle článku dozvíte o připravovaném Textgame Enginu od XAGATRONu a seznámíte se s textovkami the Madness at Secondary Technical School, Last Cry a Last Cry: Return, ale navíc si budete moci přečíst dva vyčerpávající rozhovory s českými vývojáři textovek. Tak směle do toho...

"Sláva, další dlouhý školní rok je pryč a konečně nás zase navštívily letní prázdniny."
Nás pracujících se to sice příliš netýká, ale přeci jen je v létě docela příjemně. 

Nevím, jak vy, ale já se vždy na prázdniny těšil hlavně proto, že budu mít čas sedět u počítače a budu se moci věnovat hraní, případně i tvorbě vlastních prográmků. 

Ale pojďme se raději podívat na to, co se ve světě textovek děje. Kromě několika recenzí si navíc můžete přečíst i dva rozhovory – s Jiřím "Dřevníkem" Borovským a Kukensiusem, autorem „the Madness at Secondary Technical School“.

Textgame Engine (Xagatron)

Textovky červen Nedostatek času Davida Havlíčka, který měl programovat nový Win-engine pro čtvrté pokračování anti-školní textové hry "Fuckstory", způsobil to, že David Havlíček požádal svého mladšího bratra Kamila o výpomoc. A tak se konečně začalo v této oblasti něco dít. Kamil prý vzal vše pevně do svých rukou a začal hned programovat nový editor na textovky pracovně nazvaný "Textgame Engine".
Tento editor by měl být primárně určen pro tvorbu již zmíněné Fuckstory 4, ale dle slov bratří Havlíčků, bude později vypuštěn k volnému šíření, aby si uživatelé mohli sami vytvořit vlastní herní dílko. Prográmek bude šířen pod hlavičkou teamu Xagatron, který oba bratři minulý rok v létě založili. Ten se dosud zaměřoval především na tvorbu internetových stránek.

Last Cry a Last Cry: Return to Giant (Ecos)

Jednou z her, soutěžících letos v soutěži HORROR textovka roku na webu Textovkářův ráj, je slovenská HTML textovka Last Cry a zároveň také její pokračování Last Cry: Return to Giant. Druhý díl navazuje na první a v obou pokračováních budete mít co dělat se zombíky i s jinými mutanty. Ptáte se proč? Cituji příběh přímo ze hry:
"Po namáhavém dni ve společnosti pro světový výzkum GIANT, tě Thomas odvezl na Autobusové nádraží. Thomas byl tajný agent v GIANT, který ti pomohl utéct ze společnosti. On byl ještě do GIANT-2 odevzdat protilátku. Zároveň byl oznámit katastrofu v GIANT a sdělil jim, aby tam poslali pomoc. Vy jste už nemohli dělat nic." Takovýto úvod myslím mluví za vše. Prostě se zase rozhodlo o nás bez nás a osud celé planety je ohrožen... 
Abych řekl pravdu, ve hře si užijete docela přijatelné míry napětí. Děje se tak většinou, když nevíte, kde vás něco praští. Například zjistíte, že dveře od sousedova bytu jsou otevřené, vlezete tam a už jen čekáte, kde na vás něco vyskočí... No a takových chvil si ve hře užijete více než dost.

Stáhnout Last Cry

Stáhnout Last Cry Return to Giant

the Madness at Secondary Technical School (Kukensius)

Na tuto gamesu vyšla nedávno na PH celá recenze, přesto jsem se rozhodl se o ní zmínit i v našem seriálu o textových hrách. Je to totiž docela zajímavé dílko, které však nelze zařadit mezi úplně čisté textovky. Je totiž doprovázeno řadou obrázků nebo spíše fotek dotvářejících herní příběh. A o co vlastně v této gamesce jde? Hned vám to řeknu...
Byla jedna téměř obyčejná střední průmyslová škola a v ní třída A2, která byla mnoha pedagogy neoblíbená. Nejvíce vadila paní profesorce - Quatráčkové, která jednoho dne do A2 přišla a zešílela. A tak ředitel povolal nového kantora s pevnějšími nervy, ale ani ten neobstál před zničujícím studenstvem. Po první hodině vyučování v A2 byl tak strašně vyřízený, že se rozhodl zakročit. Z jeho stovek plánů se zdál nejslibnějším plán P.S. = podpálit smrady. Jde jen o to sehnat zapalovač a oheň. A vy jako hráči právě tyto dvě ingredience k vykonání jeho plánu musíte sehnat.
Autorem hry je člověk říkající si Kukensius (rozhovor s ním je možné najít níže v tomto článku) a hra jistě pobaví svým neskrývaným anti-školním humorem – viz například pedagogova věta hned v úvodu: "V kabinetě mám pár blbostí. A největší z nich je bysta Komenského."
Kdo si hru doposud ještě nestáhl, nechť tak učiní, za podívání určitě stojí.


Interview s Jiřím "Dřevníkem" Borovským

Jak jsi se dostal k počítačům?
Asi jako hodně lidí nejdříve přes 8bity. První stroj byl tuším Atari 800 XE s hromadou kazet. V té době jsem se ale o textovky ještě vůbec nezajímal. Pak přišla 486 a období Wolfensteina, Dangerouse Dave a řady dalších. To byly skutečně nezapomenutelné hry, většinu z nich jsem si teď zase stáhnul ze stránek s abandonwarem a nostalgicky vzpomínal.

A jak jsi se dostal k tvorbě her?
Tak tohle vím úplně přesně. Před pár lety jsem na nějakém Level CD našel textovku, nebo spíše gamebook - Fuckstory 2: Škola je kráva. Zaujal mě název, tak jsem ji spustil a už se jen nechal unášet tím fantasticky šíleným příběhem. Po dohrání jsem si všiml, že je v adresáři s textovkou i soubor, ve kterém je uvedeno, že hra byla stáhnuta ze serveru textovky.cz. Tak jsem se dostal k textovkám. Svým způsobem mě k tvorbě textovek navedly 2 dost příšerné html gamebooky - "Policiě zasahujě" a "Polícia zasahuje 2". Když jsem "dohrál" tyhle příšernosti, bylo mi jasné, že bych určitě zvládl udělat něco lepšího. A tak jsem stvořil VagabundLive - textovku představující běžný den jednoho českého bezdomovce. Pak jsem se samozřejmě dostal také ke GameMakeru a zkusil si udělat pár her. Nejdříve jen takové blbosti jako Picněte zloducha. Vystavil jsem je na webu a hle - na Plných Hrách se objevily recenze na hry, které vůbec nebyly myšleny vážně! Pak jsem pokračoval se skandální 1968 a propracovanějším Determinatorem. V této souvislosti bych chtěl zdůraznit, že jsem se nikdy neprohlašoval za "vývojáře" nebo snad dokonce za "programátora". Kdybych byl programátor, nemusel bych používat GameMaeker. Jsem prostě jen uživatel, který si pomocí dostupného software vytvořil pár her...

Kolik hodin denně strávíš u počítače?
V průběhu školního roku jsem přes týden mimo domov, takže přístup ke compu je omezen. To se snažím vynahradit o víkendech, kdy jsem u počítače opravdu až nezdravě dlouho. Měl bych s tím něco dělat...

Co děláš, nesedíš-li u něj?
Mám příliš mnoho zájmů, než abych mohl naplnit požadavky každého z nich. Věci, které musím udělat proto neustále odkládám na neurčito, čímž se přede mnou kupí řada problémů a úkolů, které je nutné vyřešit. Je to jakýsi začarovaný kruh, protože čím více se tyto záležitosti hromadí, tím menší mám chuť se jimi zabývat, výsledkem pak je naprostá rezignace a já ve finále neudělám v podstatě nic. Proto vzniká paradoxní situace, že ačkoliv vlastně nic nedělám, nemám na nic čas :-)

Jakou hudbu posloucháš nejraději?
Poslouchám hlavně metal, ovšem kvalitní - žádný dementní mlácení do piksly od buráků. Zaměřuji se hlavně na českou scénu: Root, Equirhodont, ze starších Master's Hammer. Ale můžu i Nightwish nebo Evanescence atp.

Jak dlouho trvala tvorba hry "Usáma bin Ládin a 40 talibanců"?
Hmm... tak pokud si dobře vzpomínám, tak "tvorba" trvala asi dva měsíce. Ta "tvorba" patří do uvozovek, protože tuhle textovku jsem dělal tím způsobem, že jsem nejdříve udělal jednu část, pak si dal na měsíc pauzu a pokračoval dál.

Nepřemýšlíš o vytvoření nějaké podobné gamesky?
No, teoreticky bych mohl udělat i Usáma bin Ládin a 40 talibanců 2; fotografie na to jsou (ze stejnojmenného filmečku), ale neuvažuji o tom. Spíš jsem přemýšlel nad nějakým propracovanějším pokračováním VagabundLive, ale bylo by to moc práce - hlavně sehnat/udělat kvalitní fotografie bezdomovců. Nevylučuji ale, že se k tomuto tématu někdy vrátím.

Kolik lidí se na "Usáma bin Ládin a 40 talibanců" ještě podílelo?
Hru jsem vytvořil sám, ovšem na amatérském filmu, podle kterého textovka vznikla a ze kterého jsou v ní použity fotografie, se podílelo ještě dalších 6 lidí. 

Proč jsi se rozhodl použít k tvorbě gamesy klasického HTML provedení?
Je to jediný jazyk, který alespoň trochu ovládám. V jiném provedení bych ji ani udělat neuměl, jak už jsem řekl, nejsem programátor.

Textovky červenJaká je zápletka této hry?
Řekl bych, že to ani žádnou zápletku nemá, máme tu prostě speciální komando americké armády, vybavené velice speciálními zbraněmi :-) které musí zneškodnit Talibanský výcvikový tábor a zabít Usámu bin Ládina.

Jaké byly ohlasy na hru?
V podstatě na všech serverech, kde byla UBLa40T zveřejněna, se objevila vášnivá diskuse. Byly tu vesměs 2 druhy příspěvků: 1) od fanatických antibushovců a antiamerikanistů
2) od normálních lidí, kteří jim vysvětlovali, že jejich představy nejsou zrovna nejsprávnější
Musím se přiznat, že mne tyhle diskuse nechávají vcelku chladným. Nešlo a nejde mi o nějaké politikaření atp. Nezajímá mě, co se skutečně v Afgánistánu stalo, nezajímá mě, na čí straně je pravda. Já jsem jenom využil všeobecné atmosféry, abych vytvořil jakousi karikaturu, ve které je skutečnost zastupována komiksovými charaktery neohrožených vojáků na jedné straně a šíleného superzloducha na straně druhé.

Jaký je tvůj názor na terorismus?
Terorismus je hnus, toť nesporné. Jsem rád, že můžu jít po ulici a nemusím se bát, že mě sejme nějakej sebevražednej maník... i když, kdo ví? Že...

Co tě aktuálně nejvíce štve?
Například by neškodilo mít tak nějak víc peněz, že :-)))

Zajímáš se i o magii. Vystupuješ živě před větším množstvím lidí nebo jen tak někde před pár kamarády či v rodinném kruhu?
Můj zájem o magii či přesněji řečeno o ilusionismus, abychom se vyhnuli omylům, je velmi dlouhodobá záležitost. Již řadu let studuji podrobně historii i současnost tohoto jedinečného druhu umění. Není mi sice cizí ani vystupování před veřejností - například v roce 2002 na 4. mezinárodním klání mladých kouzelníků ve východočeské Jaroměři, přesto se pokládám spíše za teoretika. V současné době připravuji poněkud větší projekt. Doufám, že o mně v tomto směru ještě uslyšíte :-)

Co vše lze nalézt na tvých stránkách "http://www.drevnik.wz.cz"?
Je to má čistě osobní webová presentace. Můžete tu najít mé literární práce, ukázky z amatérských filmů nebo si stáhnout zábavné audio album "Škola, základ smrti".

Jaká textovka tě v poslední době nejvíce zaujala?
Před pár dny jsem si stáhnul třetí díl Fuckstory a pak si pro osvěžení mysli zahrál i předchozí 2 díly. Je to perfektní záležitost, především některé školní hlody jsou mi velice blízké :)

Myslíš si, že má dnes v době 3D akcí ještě cenu dělat textové hry a adventury typu "Usáma bin Ládin a 40 talibanců"?
Raději než nudnou a mizernou 3D akci si zahraji zábavnou textovku (nemyslím tím teď zrovna UBLa40T, ale třeba výše zmíněnou Fuckstory). Podle mě jsou dnes textovky samostatnou kategorií počítačové zábavy, zcela nezávislou na dění v herním světě. Textovky tu budou pořád, dokud budou lidi bavit.

Proč jsi se rozhodl vytvořit sadu humorných audio nahrávek "Škola, základ smrti"?
Když jsem v létě roku 2004 opět po několika letech zavítal do základní školy, kterou jsem devět let navštěvoval, vyvolalo ve mně toto setkání řadu vzpomínek, které pro mne byly podnětem a inspirací k napsání a natočení alba "Škola, základ smrti". Domnívám se, že v naší zemi, kde je každý její občan obdařen povinností účastnit se v době svého mládí pravidelné školní výuky, často pochybné kvality, vedené podivným způsobem a ještě k tomu nejroztodivnějšími individui, mají téměř všichni podobné zážitky, a proto vám může být toto album stejně blízké jako mně. Při psaní scénáře jsem vycházel ze spousty vtipů, sesbíraných po všech koutech internetu i z vlastních zážitků a zkušeností. V neposlední řadě je toto mé album také vyjádřením obdivu a uznání k pracím mistra Zdeňka Izera, především jeho Městským/Policejním akademiím, (neprávem zapomínané) Bezva partě a Nemocnici na kraji vesnice, které pro mne byly a jsou nekonečnou inspirací a nedostižným vzorem.
Celé album si můžete stáhnout na http://www.dRevnik.wz.cz/szs/szs.html.

Co by jsi vzkázal našim čtenářům?
No... snad aby nebrali všechno tak moc vážně :)



Interview s autorem hry "the Madness at Secondary Technical School" s - Kukensiusem

Jak dlouho už se věnuješ programování?
Už asi 8 let. Nejprve jsem začal s Pascalem. Šel jsem dokonce i na soutěž, kterou pořádala průmyslovka, na které nyní studuji. Bohužel jsem tenkrát začínal a v počítačích se moc nevyznal, takže jsem program, co jsem vyrobil, špatně uložil. Odevzdal jsem prázdnou disketu, aniž jsem o tom věděl. Potom, když už jsem uměl celkem dost v Pascalu, jsem přestoupil na Delphi. V obou programovacích jazycích mě naučil strýc. V Delphi jsem začal dělat hry i programy. Programování bylo mnohem jednodušší, ale programy větší.

Jak tě napadlo vytvořit gamesu "the Madness at Secondary Technical School"?
Začalo to stránkami. Vymyslel jsem, že je vyrobím, ale kromě citátů jsem nevěděl, co na ně ... Hra byla jasná volba. Už dlouho jsem chtěl vyrobit adventuru (trošku honosný název, chcete-li, tak textovku), ale nenapadal mne žádný příběh. Školní prostředí mi však nabídlo skvělý příběh a dějiště. A tak jsem si napsal příběh a pustil se do focení a programování.

Jaké jsou ohlasy na tuto gamesu?
Vesměs se líbí. V mapě se mají problémy vyznat i někteří žáci průmyslovky, takže lidé neznalí prostředí, mají pochopitelně s hrou špatné zkušenosti. Jediná kritika, která mi přišla, byla, že prý olej špatně hoří. Já to nevěděl, ale asi nějaký zkušený žhář chybu odhalil.

V čem je gamesa napsána a proč právě v tomto jazyce?
V Delphi. Protože jinak už umím jenom Pascal a v tom by byla gamesa ještě víc graficky nevábná.

Kolik hodin denně strávíš u počítače? A co děláš, když u něj nesedíš a neučíš se?
Jak kdy. Záleží na tom, jestli u něj mám co dělat a kolik na to mám času. Nejvíc jsem u něho o víkendu (to třeba až 9h) a ve všední dny maximálně 5hodin.
Když nejsem u počítače, občas čtu, jeden čas jsem i psal. Potom poslouchám, jím a spím. Také hraji hokejbal, ale to hrozně mizerně...

Textovky červenJak dlouho ti trvala tvorba the Madness at Secondary Technical School?
Nejprve jsem vyrobil hlavní strukturu (vzhled, nastavení) - to trvalo asi 2 hoďky. Potom jsem nafotil fotky (o přestávkách) a nakonec jsem musel zprovoznit program, aby dělal to, co má (1h) a napsat dialogy, což trvalo nejdéle (asi 10h)... Ale samozřejmě jsem to nedělal všechno jeden den... Roztroušeně jsem to dělal asi týden.

Nechystáš se vytvořit pokračování?
To bych hrozně rád, ale zatím mě nenapadá zápletka.

Překvapilo tě, že se hra tak rychle začala šířit po internetu?
Ano, když mi kamarád na ICQ oznámil, že mám na vašem serveru recenzi, byl jsem překvapen (mile). Ostatní mé minihry se nedočkaly takové slávy...

Co tě na tvorbě hry bavilo nejvíce a co nejméně?
Nejzábavnější byla tvorba dialogů. Snažil jsem se, aby byly aspoň trošku vtipné, což mi umožnilo třeba promlouvání s kastlíkem apod. Zároveň však byly některé části nejotravnější. Přeci jen, když je určeno, že máte něco u někoho zjistit a hráč to zkouší jinde, chtěl jsem, aby byla reakce různá. A to bylo po čase únavné.

Jak dlouho ti trvalo hledání a odlaďování chyb?
Program byl naštěstí tak jednoduchý, že se zde nenašlo moc chyb. Pokud jo, tak to byly jenom překlepy nebo přílišná délka dialogů (takže se nevešly dolů do rámečku). A kvůli jejich nalezení jsem ve třídě rozdal betaverzi. Naštěstí v ní našly pár překlepů, jinak by to bylo podezřelé...

Zaujala tě nějaká antiškolní textovka? Pokud ano, tak jaká a proč?
Asi jsem žádnou nehrál. Leda Život na koleji. To mě zaujalo tím, že to bylo na herním serveru a přišlo mi to horší než moje hry, které nikde nebyly :-)

Máš rád hry podobné té tvojí? Nemyslím námětově, ale spíš způsob zpracování...
Když už hraju freewarovky, tak spíše nějaké, které jsou od skoro až profesionálních tvůrců, takže ani nevím, jak by se mi líbila hra s podobným zpracováním od někoho jiného...

Jsi také autorem fun/anti stránek tvého vzdělávacího ústavu, co vše tam lze najít?
Zatím pouze citáty kantorů a ankety, kde se určuje, který z nich je oblíbený a který z nich naopak ne.

Zúčastníš se letošní soutěže ve tvorbě textovek na webu Textovkářův ráj na www.textovky.cz?
Dosud jsem o něčem takovém ani nevěděl. Teď už o tom vím. A tak se zúčastním...

Co ti na českém školním systému vadí? Co by jsi změnil, kdyby jsi mohl?
Nic.

Čím to dle tebe může být, že je české školství založené na biflování a ne na rozvoji sebevědomí jedince, jeho kreativity a chuti vlastní realizace v oblasti vzdělání?
Na tom se nedá hledat nic všeobecného. Učitel sice dostane plán, co má odučit, ale záleží na něm, jak to udělá. Pokud je dobrý, žáky (studenty) předmět baví. A chuť vlastní realizace? To je zase, když někdo učit neumí. To si já potom říkám: "Kdybych chtěl učit, učil bych to určitě lépe."

Myslíš si, že by všichni učitelé prošli psychotesty?
Někteří asi ne...

Který vtip tě v poslední době nejvíce zaujal?
Na vtipy moc paměť nemám, ale mám rád vtipy, kde člověk musí přemýšlet, v čem je vtip a ne ty, kde se tak trochu jakoby pointa vysvětluje. Také mám rád černý humor. Takže třeba - jak padají parašutisti a jeden z nich za letu jí jablka. Jeden z ostatních to nevydrží a zakřičí na něj: "Proč žere ty jabka?" "Dej si taky, mám jich plnej batoh," odpoví ostatní.

Kouříš? Piješ?
Nekouřím. Piju (jinak bych umřel dehydratací :-D).

Jaké jsou tvé oblíbené internetové stránky?
Asi seznam. Mám tam e-mail. Potom stránky, co se týkají mých oblíbených věcí a samozřejmě webzdarma. Bez něj by nebyly ani jedny mé stránky.

Máš nějaký vztah k Linuxu?
Linux jsem viděl jenom jednou. Líbí se mi, že je zadarmo. A taky je v něm spousta miniher. Ale používat bych ho asi nechtěl.

Co by jsi vzkázal našim čtenářům?
Ehm? No třeba: "Jestli jste si přečetli celý rozhovor a nebylo to jenom z nudy, tak jste mi udělali radost."

Autor:




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.