Doporučujeme

Česko: země adventurám zaslíbená

Ve dnešním tématickém článku se podíváme na zoubek žánru, jenž už dnes lze považovat za výkladní skříň české amatérské scény – a v brzké době ještě povýší. Na nejočekávanější adventurní projekty jsme se podívali ve shrnujícím článku.

Pakliže se dá o nějakém žánru říci, že je skutečnou výkladní skříní českého amatérského vývoje her, pak jsou to bezesporu adventury. Druh interaktivní zábavy, jemuž v komerční oblasti pšenka zrovna dvakrát nekvete, má v Česku početnou fanouškovskou základnu – a řada z nich je natolik schopných, že se chová dle hesla: když už žádné pořádné adventury nevycházejí, vyrobíme si nějakou sami. Velkou tradici má v současnosti pětidílná sága Život není krásný (na šestce už se také pracuje), řadu kvalitních adventur vyprodukovala reklamní Becherovka Game, přízeň publika si získaly humorné projekty Bill DeBill a Chmelnica od Marion Software, originálním titulem Mrtvá duše se prezentoval Ondřej "Vrah" Zach z BonusWebu a Levelu, v nedávné době pak na samotný vrchol pomyslného kopečku kvality vystoupalo depresivní a promyšlené Mrtvé město od Nihilis a dramatický a bohatý Únos aneb Tajemství hlubin lesa od Pekaře. Následující řádky se ale zaměří na tituly jiné, které jsou ještě v přípravě a mohou celý žánr posunout ještě o stupínek výš. Česko – budoucí adventurní velmoc? Odvážná teorie, ale nikoliv nepravděpodobná...

Pět kouzelných amuletů
Homepage hry | Stav vývoje: téměř dokončeno

Pohádkový příběh Pět kouzelných amuletů je ve vývoji už delší dobu, v současné době finišují práce na poslední kapitole. Hra následuje tradici rodinných adventur typu Legenda Kyrandie či King's Quest. Hlavní hrdinka Linda projde kouzelným lesem, přímořským městečkem Gadmore, pouští i polárními krajinami, aby shromáždila magické amulety a postavila se jako poslední naděje zlému černokněžníkovi Zarkyranovi, jenž chce sjednotit svět Nyron pod svou krutovládou. Důraz je kladen na pohodovou atmosféru, přístupnost, chytré logické problémy, lehký nádech humoru a především kreslenou grafiku z dílny Olgy Fábry. Několik desítek lokací a takřka stejný počet postav slibuje zábavu na dlouhou dobu.

World War 1990
Homepage hry | Stav vývoje: první demoverze

World War 1990 je relativně nedávno oznámená adventura, která představuje vlastní fiktivní konflikt a zpracovává osud jednoho sympatického muže z pohraniční vesnice. Na hře pracuje čtrnáctičlenný tým A-Studio, což by mělo být znát zejména na technickém provedení. Grafika je plně 3D, hra by měla nabídnout velký počet precizně vymodelovaných lokací, objektů a postav. Bez zajímavosti není ani, že všechny dialogy i hlášky hlavního hrdiny jsou plně namluveny. Od téhle hry se dá čekat hodně, nezbývá než doufat, že i scénář a logické hádanky udrží vysoko nastavenou laťku.

Doktor Bohuš
Homepage hry | Stav vývoje: těsně před dokončením

Doktor Bohuš je titul poněkud nešťastný, přesto si ale místo v seznamu zaslouží (i když nedávno si odnesl titul nejvýraznějšího vaporware mezi českými freewarovkami). Jakkoliv už měl být dávno venku, stále je na co se těšit. Příběh o podivné epidemii, jež zasáhla svět a jen hlavní hrdina s ní může něco dělat, dlouhá herní doba a výtečné audiovizuální zpracování dělají z Bohuše stále jednoho z favoritů na přední příčky ve vyhlašování amatérských her roku. Snad se v Local Studiu dokopou k tomu, aby hru, jež byla už prakticky hotová, dotáhli do finální fáze.

LSARS
Homepage hry | Stav vývoje: pokročilý

LSARS je prvním vážným projektem Marušky Zavoralové alias Marion Software. Už tradičně nabídne výtečné grafické zpracování, které bylo velkou devízou i u předchozích projektů, zároveň by měl zaujmout hráče příběhem, jenž se bude na různých místech větvit a nabídne i několik možných konců. V brzké době by mohlo vzniknout první hratelné demo, podle pracovních screenshotů to vypadá, že nám Marion Software brzy nabídne opravdu lahodné sousto.

Ius Mortis
Homepage hry | Stav vývoje: první alfa demo

Ius Mortis už není z nejambicióznějších projektů, nicméně místo v seznamu si jistě zaslouží. I proto, že se v něm šéfredaktoři dvou nejlepších českých webů o volně šířitelných hrách (Plné hry a Freehry) spojili s cílem dokázat si, že také dovedou dělat hry. Temný příběh o sebevraždě odbojového vůdce v teokratickém, totalitním státě budoucnosti si bere inspiraci z Orwella a spoléhá na temnou atmosféru podpořenou renderovanou grafikou a původní hudbou.

Život není krásný 6
Homepage hry | Stav vývoje: v začátcích

Ačkoliv ještě nejsou k dispozici žádné screenshoty, Marty už potvrdil i na svém webu, že pilně pracuje na šestém díle své série Život není krásný. Ten nabídne podle všeho opět kreslenou grafiku, nad jejíž úrovní se někteří kritici pozastavují, brutální humor nejčernějšího rázu a nadprůměrnou hratelnost. Celkem má mít sága dílů čtrnáct, uvidíme, zda to autor skutečně splní. Zatím ale jede podle plánu.

Další projekty
To samozřejmě není zdaleka vše. V přípravě jsou ještě i jiné projekty, které mohou zahýbat pořadím na konci roku 2004. Hned několik se jich určitě zúčastní Becherovka Game 2004, namátkou to bude Flashová adventura od Ghost doga či 3D hra ve Wintermute enginu od Real Game Creators. Wintermute bude využívat i pokračování textovky Slink – a i Slink 2 od iBsoftu má být 3D. Na diskusních fórech Hofyland se Narco několikrát zmínil o tom, že s největší pravděpodobností vytvoří pokračování Mrtvého města, což by byla velká pecka, nejspíše ale ne pro letošní rok. Naopak jeho projekt T.M.A. byl dost možná navždy uložen k ledu. Dvě adventury ze školního prostředí chystají týmy Gradesoft a Bioart, zajímavě vypadá Flashový Klášter na kraji lesa od Error Games, zajímavě zní i oznámení hry Na pokraji smrti od Halogen Teamu. A kdo ví, kolik týmů si kutí nějaký svůj point'n'click projekt potají a při čtení těchto řádků se jen potutelně usmívá, aby brzy vyrukovali s vlastním bombastickým oznámením. Budoucnost je růžová. Při pohledu na již vydané tituly nelze než říci: je dobře, ale bude ještě lépe. A díky bohu za to.


  • Vybrali jsme pro Vás