Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Crillion - symbióza arkády a logiky

  12:00aktualizováno  31. srpna 2004 2:29
Neexistuje mnoho freewarovek, jejíchž hraním byste si současně procvičili jak logické myšlení tak včasný postřeh. Crillion vám přesně tohle umožňuje - a má toho v rukávu dokonce ještě mnohem víc. Tak napříkad 43 originálních levelů, desítky nepřátel a bonusů či vysokou míru hratelnosti.
80

Crillion

Platforma: Freeware
Výrobce: Pedro Ortega

Stáhnout

Crillion

Ačkoli by se mohlo zdát, že DOSovým freewarovkám už odbil umíráček, opak je pravdou. I dnes, kdy Gatesův kolos chrlí jeden operační systém za druhým, mají "starší" hříčky své nezpochybnitelné místečko na slunci - a že je to místo, na které mohou být jejich tvůrci náležitě pyšní, vám dokáže jedna z nich, logická arkáda Crillion, jejíž vznik se datuje do roku 1997.

Hlavním hrdinou nepříliš myšlenkově náročného freewarovky Pedra Ortegy je jakési podivné zvířátko, které disponuje schopností netradiční formy pohybu - odpinkávání se od horní a spodní části obrazovky. Když tuhle vlastnost zkombinujete s šipkami ovládaným pohybem do stran, rázem máte poměrně zajímavou arkádu - a to jste ji ještě neobohatili o to, co u Crillionu představuje pravděpodobně nejdůležitější a nejvíc hratelnost ovlivňující element - logickou část.

Crillion

Úkol - z části logicky, z části pravověrně arkádový - který náš malý hrdina pod vaším vedením zopakuje nejméně třiačtyřicetkrát (protože jako 42. je označen poslední level a počítání začíná od nuly), je zdánlivě jednoduchý... spočívá v likvidaci všech barevných kostek vyskytujících se v aktuálním levelu. Když se ovšem do hry ponoříte trochu hlouběji, zjistíte, že nic není tak snadné, jak se na první pohled mohlo zdát. Předně - kostky (čtverce, kameny či jakkoli chcete) lze likvidovat pouze v případě, že vaše zrádně metamorfující příšerka právě nese stejnou barvu jako cílová kostka. Pokud tomu tak není, kostka prostě zůstane na svém místě a vy musíte chvátat za jedním z portálů, které disponují schopností přenášet svou barvu na vašeho svěřence.

Ani v tu chvíli ani nemáte automaticky vyhráno - po cestě se totiž můžete snadno dostat do pasti (jediný průchod je možný pouze v případě, že váš hrdina je obarven na modro a přitom modrý portál najdete jen za tímto průchodem), přijít o značnou část časového limitu (jehož vypršení = okamžitá smrt), popř. se stát obětí zákeřných útoků všudypřítomných oblud. Zní to vražedně, viďte? Autor si toho byl už při programování svého dílka zřejmě moc dobře vědom a tak vám hra vždy po pětici splněných levelů prozradí heslo, které vás pak snadno a rychle přenese tam, kde jste minulou partii skončili. Nechtěl bych vás teď podněcovat ke šťourání v kódu Ortegova dílka, nicméně po krátkém bádání v jednom ze souborů Crillionu můžete narazit i na mnohem zajímavější "cheaty" - například jeden (nesoucí snad jméno autorovy přítelkyně?) umožňující přístup do "zakázané" zóny (možnost libovolného výběru levelu), další přidávající životy či prodlužující limit k dokončení aktuální úrovně.

Crillion

Crillion ovšem popravdě řečeno nedělají obtížným ani tak všechny ty logické prvky (i když vám čas od času možná dají celkem slušně zabrat), jako spíš uvnitř herního systému zakuklená arkáda, která sice své růžky vystrkuje jen nepatrně, ale když je vystrčí, tak se dějí věci. Obzvlášť složité je například trefování do správného portálu (teď se tomu možná jen v skrytu duše pousmějete, ale vězte, že ve chvíli, kdy vám panák neustále pendluje nahoru dolů, to není žádná sranda) či chronologické plnění jednotlivých úkolů (tj. nejdřív vymlátit kostky žluté, pak modré a nakonec červené apod.). Má to ale i jednu světlou stránku - "souboje" s počítačovými záporňáky jsou pak pro vás o to snazší.

Crillion ani po letech neztrácí nic ze své původní krásy. Nemůže sice o hráčovu přízeň bojovat vizuálními kvalitami či obecně technickým zpracováním, ale hratelnost a poměrně dlouhá hrací doba mu nechybí. Nabízí navíc celých 43 unikátních levelů a desítky nejrůznějších bonusů, nepřátel a nástrah. Proto vyhovuje-li vám kombinace arkáda-logika, berte teď nebo zůstaňte hlady (téměř) na věky.

Autor:


Hodnocení hry

Naše hodnocení

80 %

Hodnocení čtenářů

62 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 36 čtenářů



Nejčtenější

Précipice
Opakující se místnosti v Précipice vám připomenou jistý slavný horor

Slyšíte podivný vzlykot ze svého sklepa. Sejdete po schodech, otevřete dveře a nestačíte se divit. Stojíte v té samé chodbě, kterou jste opustili. Nepřipomíná...  celý článek

The Silent House
V retro hororu The Silent House vás maniak pěkně prožene

Zahradník šílenec vás pronásleduje s nůžkami v ruce. Zní to jako výjev z vaší noční můry? V retro pixelové The Silent House se vám to stane také. Uvidíme,...  celý článek

Další z rubriky

Spaceship Looter
V akci Spaceship Looter budete umírat častěji než mačkat spoušť

V akční arkádě Spaceship Looter, která se vzdáleně podobá hrám typu Binding of Isaac, je každá místnost plná nepřátel výzvou. Umřít tady můžete během pár...  celý článek

Grind Day
V retro arkádě Grind Day likvidujete pozérské roboty skateboardem

Svět potřebuje hrdinu. Proč by to nemohl být skejťák? V Grind Day, retro arkádě každým coulem, si ale budete muset dávat spíš větší pozor na to, abyste se na...  celý článek

Infinite Desolation
V akční hře na hrdiny Infinite Desolation se musíte sami zachránit

Nehostinná planeta vás vítá. Kyslíku je nedostatek, kolem kyselinová a lávová pole, všude skupiny žravých příšer a vám ubývá čas. V tomto akčním RPG se budete...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.