Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Cube The Game - Tak to jsme úplně v ... kostce.

aktualizováno 
Každý kdo viděl film Kostka, by jistě nebyl úplně nadšený, kdyby se mu přihodilo to, co účastníkům onoho filmu. Pravda, když se ale naskytne příležitost vyzkoušet si to alespoň virtuálně, přihlásí se každý. No, ale taková zábava to také není...
40

Cube The Game

Platforma: Freeware
Výrobce: Black Rat Studios

  • námět
  • nutno používat mozek
  • technicky nezvládnuté
  • velmi rychle začne nudit
  • nevyužitý potenciál předlohy
  • hra dost často spadne

Stáhnout

Cube1Pamatujete se ještě na kanadský film Kostka z roku 1997, nebo alespoň na některý z jeho následných "pokračování"? Je pravda, že já ano, ale na tom není nic divného, neboť já disponuji pamětí na hlouposti přímo úctyhodnou. Pokud vás však tento filmový počin minul, vězte, že se jedná o poměrně originální sci-fi horror, apelující na poměrně jasnou oblast lidského strachu a tou je nevědomost a pocit bezmoci či beznaděje. Parta poměrně různorodých osobností je uzavřena v podivné ubiakci, nevěda jak se to přihodilo, že po krátkém "šlofíku" doma na gauči během fotbalového poločasu, se probudí v místnosti, která vypadá jako taneční sál na borgské lodi. Dezorientace a pocit, že konec zápasu již nikdo nestihne ale není to nejhorší co je zde čeká. Brzy si celá parta uvědomí, že se nacházejí v labyrintu ve tvaru Rubikovi kostky, tvořeném víceméně naprosto stejnými a fádními místnostmi a jejich jediným potěšením zde je pocit z možnosti výběru několika dveří, které jednotlivé buňky bludiště spojují. Ovšem i tento pocit brzy odezní při zjištění, že správná cesta ven je jenom jedna a ve špatných místnostech na ně čeká tu ošklivá a tuhle zase ošklivější smrt způsobená přichystanými pastmi. Pouze jejich spolupráce je nakonec dovede až na konec filmu, který není ani zdaleka tak špatný, jako jeho následná pokračování. No a dnes zde máme freewarovku, která hraje právě na tuto notu. Nebo spíš jen brnká. Cube2


Adventura od týmu BlackRat Studios je poměrně nezvyklá, neboť nám trošku sráží standardy pro poznávání adventur. Ve hře nevedete s nikým rozhovory, nepostupujete v žádném příběhu, ani nekombinujete žádné předměty. Celá herní náplň spočívá pouze v tom, že procházíte různě barevné místnosti labyrintu a podle číselného kódu pod každými dveřmi dle vlastního logického uvážení postupujete směrem ven, pokud možno skrze místnosti bez pastí. Hra je spíše logickou zábavou, než pravověrnou adventurou a vše tedy spočívá ve správném rozluštění kódů, což může někomu trvat chvilku (Zvlášť pokud jste viděli film.) a někomu chvilku o dost delší. Ti, co už nyní luštění "čísélek" pod nějakými vraty považují za odporně nudnou a zvrhlou zábavu, už můžou přestat číst a jít o dům dál. Mě toto nijak nevadí, naopak shledávám mnohokrát hádanky ve hrách za osvěžující, ale s Cube The Game mám problém.


Cube4Prvním, co mě napadlo, když jsem byl vržen do hry bylo, že je vlastně velká škoda, že ač je hra inspirovaná filmem, nejzábavnější na onom "bajáku" bylo stejně to, dívat se, jak se ubozí "soutěžící" roztékají, jsou rozmixováni, rozřezáni, probodáni, upalováni či udušeni po tom, když vešli do špatné místnosti s pastí, ve hře hrajete pouze vy a nikdo jiný. Je to pochopitelné, přece jen jde o logickou cestu, ale v jeden moment jsem se stejně přistihnul při myšlence, jak zábavně by působila situace, kdy byste zaveleli nějakému NPC: "Marš! Do té místnosti!" a takto čistě empirickou metodou za pomoci řevu vašich umírajících postav zjišťovali, ve které z místností je past. Takto na to máte pouze ony číselné kódy. Bohužel další zábavnou věcí, kterou jsem vyjmenoval, byly na filmu ony pasti – jejich různorodost a nehumánost s jakou pracovaly. Ve hře jsem se naproti tomu setkal pouze s tyčemi, nebo snad bodáky vyjíždějícími z podlahy, což je tak vše co z oněch smrtelných pastí ve hře zůstalo. Pravděpodobně by do hry šli implementovat i další nápadité "nástroje smrti", bohužel zde využitý engine není pro hru to pravé. To je asi také má největší výtka. Využití starého Game Makeru je nešťastné řešení. Nezáživná grafika a zvuková strohost to potvrzují. Nesčetněkrát více by se pro hru tohoto typu hodil například, již před nějakým časem uvolněný Quake 3 engine, kde by nápaditost (Pokud by tedy autoři chtěli zapracovat.) a atmosféra dostala nových mezí. Jistě by pak byla i hra více stabilní, neboť po každé smrti či snaze o uložení hry (Ano, i mocným zaklínadlem Save/Load by se hra dala dohrát, aniž byste rozluštili kód dveří.) mi celý program spadnul v kritické chybě. To samé i s položkou Help v hlavním menu. Cube5


Je to škoda vzhledem k potenciálu předlohy. Pokud by se vzal kvalitní engine, přitvrdilo by se hlavně co se týče technické stránky věci a přidalo by se pár nápadů, pak by to byla zdařilá logická záležitost. Pokud se však celou dobu mýlím a autorům šlo pouze o to luštění číselných kódů a postup vpřed naprosto stejnými místnostmi, tak ani pak svého cíle nedosáhli. To by hra musela jí alespoň uložit, či se po každém pokusu o načtení nezhroutit.

Autor:


Hodnocení hry

Naše hodnocení

40 %

Hodnocení čtenářů

15 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 19 čtenářů



Nejčtenější

Feral
V graficky excelentní akci Feral si vyzkoušíte kůži divoké šelmy

Smysly jako divoká kočka, ostré zuby, ještě ostřejší drápy. To jsou vaše devízy. Prostředí kolem je plné nebezpečí, ale také bezbranné kořisti. A hlad je téměř...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.