Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Jak se vám líbí hra Psychosomnium?

Že zákonitosti snu se od těch ""normálních"" značně liší, zakusil snad každý krom insomniků. A právě pro ně je tu Psychosomnium - malá exkurze do říše spánku, který dokáže nabídnou mnoho i těm, které nespavost netrápí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

ssss

supr
supr hra..ale neim jak se dstat přes tu velkou propast ve 4. obrazovce :(pls poraďte někdo
0/0
1.6.2008 2:27

Jan Tomášik

dis2
myslím, že v našem případě se jedná jednoduše o střet dvou pojetí umění. jsem poměrně konzervativní a tudíž vycházím z předpokladu, že slovo umění popisuje dílo někoho, kdo něco umí. to hra, jejíž autor nemá dost trpělivosti aby s jejím vývojem trávil víc než tři dny, nepředstavuje. neboť proti hrám se slušnou herní dobou se nemusí její autor - tedy umělec, potýkat s četnými problémy spojenými s hratelností, či vyvážením, či upadáním hry do stereotypu. není tedy prostor, kde své umění projevit - tedy až na prostor na poli ideje, či konceptu. tyto prvky však dle mého mínění, jsou pouze částí, jež tvoří komplexní umělecké dílo. to, co ty popisuješ nejsou nároky na umění, ale na zábavu. a ano, hra zábavná je, bez ohledu na svou délku, ale o umění se nejedná. můžeme tu teď jistě polemizovat o tom, že je i samotná schopnost vyrobit zábavnou hru je uměním (a ano je), ale to není řeč o ""umění"" o jakém já mluvím..
0/0
10.2.2008 5:19

cichlasoma cichlasoma

umění
no tak to promiň, ale že hovoříš o umění (natož o umění v užším, ""vznešnějším"" smyslu) a že takové nároky kladeš na recenzovanou hru, jsem dosud nepochopil. sám jsem o umění nelmuvil, jen jsem hru s filmem (ale taky s vidličkou) srovnával a pro potřeby srovnání samozřejmě stačí, aby šlo o film ""umělecký"" jen ve velmi širokém smyslu slova, nijak nepřekračující sféru ""zábavy"". vtipnej komix v časopise, nebo klip k písničce můžou bejt velmi povedený, byť jsou krátký a nejedná se o vysoké umění. jenže i v oblasti ""umění"" se ""vyšší"" umění od zábavy neliší délkou či rozměry díla ani tím, zda autor něco umí - umět je samozřejmě třeba dělat i zábavu - ale řekněme ""(ideovým) obsahem"". osobně jsem zatím žádnou hru, kterou bych zařadil do ""vyššího"" umění, nehrál, pravda je, že jsem se po ní ani nepídil. ale určitě by si u mě hra takové zařazení nevysloužila dlouhou hrací dobou a úspěšným bojem proti stereotypu, tj. úspěšně udržovanou *zábavností*. přijde mi, že po atributech dobře připravené zábavy prahneš u hry spíše Ty a jen kroutím hlavou nad tím, jak můžeš svoje pojetí ""pravého umění"" prohlašovat za konservativní. nevím, proč by v našem případě mělo jít o střet dvou pojetí umění, mám za to, že jde o docela obyčejný rozdíl v tom, co koho baví. mě zkrátka bude nesrovnatelně více bavit zahrát si tři takovýhle hříčky a strávit tim hodinu (pokud možno ne v kuse...) než za stejnou dobu třeba zdolat dvacetinu nějaký FPS - adventury s fotorealistickou grafikou.
0/0
10.2.2008 6:26

Jan Tomášik

dis3
Jak patrno diskuse, již začíná pozbývat smyslu, neboť ztrácíme základní řečené, na němž vznikla.. nicméně v bodech a stručně: a) podsouvat mi jako vyvolený titul ""FPS - adventury s fotorealistickou grafikou."" je překrucováním. to co bych já chtěl hrát, je hra s originálními prvky a přístupem jako Psychosomnium - s vyšší hrací dobou, rozpracovanějším konceptem a mistrnějším audiovizuálním provedením. b) konzervativní můj pohled bezpochyb je, neboť předpokládám, že umělec musí nejdřív umět nakreslit realistický obraz, než se pustí do čárání černého čtverce na bílém poli. tedy řečeno sumárně, problém hry tvkí v tom, že není hrou, ale hříčkou - milou , zábavnou, snad i originální, leč nesplňující parametry plnohodnotné hry. Proto musí dle mého hlediska v konkurenci ostatních, řekněme klasických her, získat nižší hodnocení, neboť tento web navštěvuje určitá skupina lidí, zvyklá na klasické typy her, tudíž kladoucí na hry požadavky, jimž se já snažím ve svém hodnocení přiblížit a které Psychosomnium jednoduše nesplňuje. alternativnější obec hráčů musí zůstat odkázána na svůj vlastní úsudek a na to, co je psáno v recenzi (což i Tebe ostatně přinutilo hru stáhnout), takže i zde je vše dle regulí. s alternativními hrami se to má v mém hodnocení, tak, že pokud těží pouze ze své alternativnosti, nedostanou se v hodnocení pod průměr, ale na vysoké příčky si taky nesáhnou. pokud však splňují všechny požadavky na klasikou hru + nabízí ono umělecké pozlátko na víc, dostanou se v hodnocení vždy výš než klasické hry. můžeš s tím nesouhlasit, ale je to jen otázka vkusu.
0/0
10.2.2008 7:41

cichlasoma cichlasoma

ano - naprosto souhlasím, není to hra, ale hříčka, tak to lze říci. tu FPS fotorealistickou adventuru jsem nechtěl jako oblíbenou podsouvat Tobě, chtěl jsem to tam i uvíst, jen jsem ji uváděl jako příklad díla s dlouhou hrací dobou úspěšně bojujícího proti stereotypnosti a chtěl jsem říci, že to z něčeho pro mě neděl přitažlivější hru než je Psychosomnium. Tvé pojetí rozdílu mezi uměním a zábavou imho konservativní není, akorát máš možná řekněme ""konservativnější"" vkus jak v umění, tak v oblasti zábavy. neprotestuji proti Tvému procentuelnímu hodnocení hry, do něj mi mnoho není, ale proti Tvé charakteristice této jako hry jenom samoúčelně bořící konvence a proti její kritice na základě krátké herní doby. proti tomu konstatuji, že pro mě je to prostě výborně hratelná zábavná hříčka, která si na nic nehraje.
0/0
10.2.2008 8:15

Jan Tomášik

dis4
uznávám, vyrukovat s tvrzením, že valná část nových, alternativních her pozue ""samoúčelně boří konvence"", bylo poněkud velkohubé a odvážné, avšak je nutné si všimnout, že Psychosomnium k této skupině her doslovně neřadím, pouze říkám, že by tam mohla patřit(!) každopádně se nemůžu ubránit dojmu, že Psychosomnium autor tvořil s touhou zachytit náhlé vnuknutí - nápad, ne se záměrem vyrobit plnohodnotný titul. činil tak tedy spíše pro sebe, než pro hráče - což není nic špatného, ale je mou povinností, coby zprostředkovatele hry, na tuto skutečnost běžného hráče upozornit a přizpůsobit ji své hodnocení. otázka herní doby je pak věcí osobního vkusu. mě dvě minuty nestačí, takovou hru si naplno užít nedokážu. Cactus délku hry nikde neinzeruje, takže u hráčů mého naturelu dojde k zákonitě spíše k rozladění, než pocitu satisfakce. jinak Tvůj pohled a názor pochopitelně vítám a nezbývá než pouze konstatovat: ,,Kéž by se k samotným hrám pod recenzí vyjádřilo více lidí.""
0/0
10.2.2008 8:43

cichlasoma cichlasoma

ok. mně je celkem jedno pro koho to Cactus psal, hlavní věc, že se mi to líbilo... každopádně - jestlis to opravdu dohrál za 2 minuty, gratuluju! jak už jsem psal, mně to trvalo asi 10x tak dlouho. :-) sice už nechci moc rejpat, ale stejně bych se ještě zeptal, co jsi myslel tím, že jsi v recenzi na Mondo Agency mluvil o ""samozvaném Cactusovi""? k čemu se sám pozval, že jsem tak smělý? :-)
0/0
10.2.2008 8:55

Jan Tomášik

samozvaný
vzhledem k tomu, že čeština (nebo alespoň můj aktivní verbální slovník) nedisponuje jednoslovným pojmenováním skutečnosti, kdy někdo sám sebe přezdívá, využil jsem slova: samozvaný. Autor sám sebe zvee pojmenováním Cactus, i když je všem jasné, že ve skutečnosti není rostlinou, ale bytostí - je tedy samozvaným kaktusem - více o užití slova samozvaný najdeš na webu: http://zpravy.idnes.cz/don-quijote-klaus-gore-je-samozvany-veleknez-klimatu-pd0-/zahranicni.asp?c=A071109_125827_domaci_jba jak patrno, tohoto termínu se tedy neužívá pouze ve spojitosti s hostem: http://www.csfd.cz/film/215181-samozvany-host/
0/0
10.2.2008 9:03

cichlasoma cichlasoma

ahá - tak to mě nenapadlo, omlouvám se... odkazy, který uvádíš, sice imho o obdobném užití ""samozvaný"" ve smyslu ""samonazvaný"" nesvědčí, ale na tom nesejde...
0/0
10.2.2008 10:34

Jan Tomášik

+++
a jen pod čarou, zkus se podívat na hry, které jsem recenzoval a považuji za originální a alternativní, některou z nich si stáhni a zahraj a pak mi řekni, jestli pořád namítáš, že Psychosomnium a novější ""alternativní"" tituly jsou proti nim slabé. http://plnehry.idnes.cz/arkady/gmgolfchallenge.html http://plnehry.idnes.cz/arkady/withn-a-deep-forest.html http://plnehry.idnes.cz/arkady/game-with-kitty-2.html http://plnehry.idnes.cz/arkady/mu-cade.html
0/0
10.2.2008 7:49

cichlasoma cichlasoma

a ještě něco - opravdu nechápu, odkud čerpáš přesvědčení, že hra má krátkou herní dobu proto, že autor měl málo trpělivosti (kdybys to chtěl tvrdit o jednoduchý grafice, o tom by už se dalo diskutovat, ale tu Ty v recenzi chválíš a já souhlasím). je to pořád totéž - stejná situace, jako kdybys tvrdil, že tvůrce desetiminutového filmu (ať už ""zábavního"", nebo ""uměleckého"", to je úplně jedno) neměl více trpělivosti.
0/0
10.2.2008 8:02

Jan Tomášik

.
je to čistá domněnka a usuzuji tak na základě vlastní zkušenosti s tvorbou her. Můj úsudek plyne z těchto drobností: a) konečná sekvence s hradem, ve stylu deus ex machina, sice ladí s konceptem snu, ale zároveň vyvolává dojem náhlého utnutí - to může být záměrem, nebo nutností plynoucí z netrpělivosti. b) grafické ztvárnění hradu je proti zbytku o poznání odbytější, což ve mne opět vyvolává pocit - jen tam něco načmárám, hlavně ať už to mám z krku. c) z rytířovy zbraňe, kterou zabije včelu, nelze střílet - chtěl by-li autor vyvolat dojem finálního souboje tuto možnost by ponechal, ačkoliv by ji hráč fakticky nevyužil. To že tato možnost ve hře není, ve mě opět vyvolává dojem nedotaženosti, plynoucí z touhy, mít už hru hotovou. pochopitelně lze tyto argumenty vykládat i jinak - uvádím je proto, abych poukázal na základě čeho jsem dospěl k závěru, že Cactus neměl trpělivost.
0/0
10.2.2008 8:51

cichlasoma cichlasoma

nechápu.
nerozumím. jak ""nelze hrát""? hrál jsem to asi 20 minut a bavilo mě to. arkádový lítání se včeličkou na konci mohlo bejt na muj vkus klidně lehčí. pobavilo, potěšilo, jako když shlídnu film. přesvědčení, že musí trvat dlouho, než hru dohraju, nedokážu vidět jako ospravedlněnější, než předsvědčení, že se na film nedá koukat, pokud netrvá aspoň hodinu. z mého hlediska soukromý předsudek. v tom, že pro Tebe hra trvající čtvrt hodiny ""není funkční"" je jediný problém, srovnání s designem nic neosvětluje - z hlediska nás, kterým taková herní doba nevadí (ba naopak), se podobáš někomu, kdo chce vidličkou zrýt záhon, a pak ji prohlašuje za ""nefunkční"". že hry s krátkou herní dobou napovažuješ za plnohodnotné, jsme se od Tebe nedozvěděli poprvé, budiž, taky názor, ale možná by ses mohl přeorientovat na psaní o typu her, pro nějž máš více porozumění.
0/0
10.2.2008 2:27

halalik

Chtělo by to naučit se psát v kratších větách!!! Složitá souvětí o x větách přes půl odstavce nejsou to pravé ořechové... Jinak good, proti sl. Varkočkové příjemná změna. :)
0/0
10.2.2008 12:48

jan tomášik

+
předem děkuji za chválu a kritiku, co se dlouhých souvětí týče, Vaše rada je věcná a podnětná, budu se snažit jí řidít, ale je to proti mé přirozenosti..:)
0/0
10.2.2008 7:52

Jan Tomášik

dis
tvůj argument má jistě smysl, ovšem pouze ve chvíli kdy je řeč o umění (tedy opravdu konkrétně o filmu), za které hry považovat nelze. pojetí a tvorba her se mnohem víc blíží designu, který může být také umělecký, ale přesto musí být stále funkční. což je parametr, který hra, kterou v podstatě nelze hrát (neboť její herní doba je mizivá) nesplňuje.
0/0
10.2.2008 12:03

cichlasoma cichlasoma

no nevim...
nechci se poustet do diskuse o umeni, ale Tvoje teze, ze hry upadaj, protoze cim dal vic se jich da rychle dohrat, me ponekud zarazi - jestli je u Tebe desetimunotovej film automaticky 9x horsi nez devadesatiminutovej, pak ovsem i Tvoje pausalni hodnoceni ""moderniho umeni"" dava smysl...
0/0
10.2.2008 11:49





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.