Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dispečér – logická hra s autobusy

  12:00aktualizováno  10. září 3:56
V dnešním preview se podíváme na zoubek chystané logické hře od týmu 3D Games. Variace na Sokoban s autobusy v hlavní roli zaujme originalitou, ale též povedenou 3D grafikou.

DISPEČÉR
Autor: 3D Games
Vyjde: jaro 2004
homepage
Dispečér Tým 3D Games dělá čest svému jménu. Jejich doposud jediná dokončená hra, akční Alien Agency, ale i všechny chystané projekty, využívají vlastních engine technologií, které pocházejí z dílny tohoto československého uskupení. Nedávno se objevila špatná zpráva hovořící o pozastavení nadějného titulu Only Fire 2, střílečky z pohledu první osoby, k níž už bylo dokonce k dispozici první beta demo. O to více se ale autoři v současné době soustředí na zprvu nenápadný projekt logické hry pod názvem Dispečér, jejíž novinářská beta se čtyřmi úrovněmi se nám dostala do rukou. Čerstvé první dojmy nabízíme v následujících řádcích…

Nesmrtelná Karosa
Když se řekne značka autobusu, většině obyvatel České republiky i Slovenska automaticky naskočí jediné jméno: Karosa. Tato krabicoidní vozidla se prohánějí po našich silnicích už drahnou dobu a jejich design se zaryl hluboko do podvědomí obyvatel – stejně jako Britům se v roli univerzálního obrazu slova "bus" vybaví typické červené patrové prostředky hromadné přepravy, Čechům a Slovákům naskočí právě Ikarus. Dispečér Kult, který si tyto vozy vytvořily, je poměrně velký – a je tak vcelku s podivem, že se až doposud nenašli autoři, kteří by do něj byli zapáleni natolik, aby jim to stálo za tvorbu počítačové hry. Jediným projektem měl být simulátor Sim Bus Madness, na němž svého času pracoval tým Miracle Software. Ambiciózní 3D řidičská hra však ztroskotala na nedostatku času při zkouškách a následné nechuti ke slibně rozjetému programu se vrátit. To by se ovšem nemělo přihodit Dispečérovi - jde o hru game designem výrazně střídmější, realizovatelnější – a přitom dost možná i zábavnější.

Tribute to Sokoban
Dispečér je logická hra, jejíž základní princip ponejvíce připomíná logickou klasiku Sokoban, či skádačky typu "patnáctky". Hráč se stává dispečerem v autobusovém depu a snaží se zařídit, aby vybraná Karosa projela prostorem zaplněným bez ladu a skladu zastavenými vozy ven a mohla nabrat zákazníky hromadné dopravy. Dispečér Hráč může ovládat libovolný z autobusů a v zásadě tak jde o to se všemi pohýbat tak, aby se před vybraným vozidlem vytvořila volná cesta. Vše je ale lehce ztíženo: autobusům v depu byla dána do vínku pouze možnost pohybu ve veritkálním či horizontálním směru podle toho, jak jsou nastaveny na začátku. Lidsky to znamená, že není možné zatáčet, ale pouze se pohybovat dopředu za nosem či couvat. Kombinací vhodných úhybných manévrů tak sice ubývá, zároveň je ale manipulace s autobusy méně šikovná a vyrobit cestu tak dá občas velký problém.

Jak se to hraje
Ovládání Dispečéra je velice jednoduché a snadno přejde do krve. Klikáním se označují jednotlivé autobusy, šipky slouží k pohybu či otáčení kamery, klávesami Shift a Ctrl je možné si oddálit respektive přiblížit pohled. Tento zoom je ale ještě lehce nedořešený, neboť klesání se nezastaví v určitém fixním bodě, ale pokračuje i pod úroveň povrchu, kde kamera autobusy snímá vlastně zespodu, což nevypadá zrovna nejlépe. Samotná hratelnost je na dobré úrovni, ovšem je nutné říci, že zmiňované čtyři levely, které byly součástí demoverze, rozhodně netrpěly syndromem přílišné obtížnosti, spíše naopak. Dispečér Jejich řešení bylo povětšinou otázkou minuty či dvou a příliš nenamáhalo mozkové buňky, polopaticky – bylo primitivní. Nezbývá než doufat, že ve finální verzi tvůrci tyto levely umístí na začátek jako rozjezdové a za nimi budou následovat mnohem složitější, rozlehlejší a co do počtu autobusů bohatší problémy, které herní dobu výrazněji prodlouží.

První dojmy
Na závěr ještě pár slov ke grafickému zpracování. Autorům se podařilo vytvořit velmi realistický i dobře otexturovaný model Karosy (byť to není zase příliš obtížná práce vzhledem ke krabicovitosti originálu), i herní prostředí oplývá detaily, nakolik je to při zachování dojmu šedivého parkoviště autobusů možné. Příjemným zpestřením je pak okolí – vidět je široká cesta, koleje, po nich se projíždějí tramvaje (opět ony typické modely, které všichni dobře znají z každodenních ulic), zkrátka – jako ve skutečnosti. Na variabilitě by hře měly dodat úrovně umístěné do nočního města, žádná taková ale v demoverzi zatím nebyla. I technicky je nicméně hra zvládnuta dobře (až na dříve zmíněný problémek s kamerou), hardwarové nároky nejsou nijak přehnané, hra se slušně hýbe i na průměrné sestavě. Ač tedy Dispečér na první pohled nebudil příliš nadšení a jeho oznámení prošlo tiskem prakticky bez povšimnutí, dle hratelného dema to vypadá, že bude příjemným zpestřením jarního herního jídelníčku.

Autor:


Témata: Tramvaj


Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.