Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dr. Bohuš – technicky perfektní adventura

  12:00aktualizováno  10. září 2004 4:49
Dr. Bohuš je jedním z prvních pokusů o tvorbu hry v českém enginu Wintermute – a vypadá minimálně po technické stránce výtečně, jak jsme měli možnost posoudit v exkluzivní demoverzi.

Dr. Bohuš

DR. BOHUŠ
Autor: Local Studio
Vyjde: N/A
homepage
Chtějí-li začínající vývojáři vyrobit adventuru, mají to velmi ulehčené. Na internetu se totiž válí kromě spousty tutoriálů, spritů a freeware MIDI hudby také několik enginů/programů, v nichž je možné hru vytvořit zjednodušeně a v extrémních případech dokonce i bez jakékoliv znalosti programování. Mezi nejznámější patří AGS neboli Adventure Game Studio, které má nejširší vývojářskou i herní základnu, minimálně stejně kvalitní je ale i AGAST, pro nostalgiky je k dispozici SCI Studio, v němž vznikají tituly na technické úrovni prvních Questů od Sierry.

Všechny tyto programy jsou nesporně kvalitní, přesto mají jednu chybu. Nepodporují češtinu. A to je chyba pro české vývojáře docela závažná, neboť přijít o diakritiku, to je pro atmosféru textů často smrtící. Naštěstí tu už nějakou dobu existuje jedna alternativa. Je jí engine, který naprogramoval Mnemonic, založený na C++. Nese název Wintermute dle slavné AI Williama Gibsona (román Neuromancer, zakladatel žánru cyberpunk) a umí toho opravdu hodně, jak dokazují obrázky a hratelné ukázky z připravovaných titulů jako 5 kouzelných amuletů, Star Bars či právě Dr. Bohuš.

Dr. Bohuš Dr. Bohuš je prvním projektem týmu Local Studio, z obrázků by to ale asi poznal málokdo. K betatestu nám byla zapůjčena ještě poměrně raná verze hry, přesto si po technické stránce není na co stěžovat. Co trochu kazí celkový dojem, to je bezesporu zatím chabá implementace příběhu. Dle informací od autorů půjde o celosvětovou epidemii, která kosí lidstvo v obrovských počtech, přesto s ní nikdo nic nedělá. Bude na hráči, aby zastal roli doktora – zachránce, tomu ale bude předcházet řada peripetií a celá zápletka bude trochu komplikovanější. Dá se ale předpokládat, že ve finální verzi už nebude chybět nějaká ta intro sekvence, která hráče do základů děje zasvětí.

Hra začíná ve vlastním domě hrdiny. Jedná se o poměrně komfortní vilku s velkou koupelnou, starožitnou televizí Tesla :o), kaktusem v předsíni a dalšími proprietami. Venkovní prostředí pak nabízí ulici s nerudným bezdomovcem, roh se zavřenou bankou a rozkošné náměstíčko s pomníkem doktora Pružiny Dr. Bohuš a nemocnicí v pozadí. Všechny lokace jsou trojrozměrné a je vidět, že si s jejich tvorbou někdo dal opravdu hodně práce. Zejména exteriéry působí skutečně dobře, vnitřku domu by prospěl ještě o něco větší počet objektů a možná variabilnější textury (vana by nemusela být hygienicky čistá, sem tam nějaký ten škrábanec či chlup by jí určitě neublížil :o).

Stejně tak lze jen doufat, že celá hra nebude dokonale hibernovaná, ale čas od času jí proběhne nějaká ta animace, některý z objektů se pohne, postava provede nějakou akci. Vzhledem k tomu, že je vše viděno pohledem vlastních očí, je náročnější vytvořit iluzi živosti, neboť se lokacemi neprochází postavička hlavního hrdiny, nicméně nějaký, byť minimální, pohyb to rozhodně chce. Celkově je však grafické zpracování perfektní, rozlišení 800x600 je na freeware hru vysoce nadstandardní a udrží-li Local Studio alespoň stejnou laťku i v dalších částech, bude rozhodně na co valit bulvy. Dr. Bohuš

Technickou stránku zajišťuje již zmíněný engine Wintermute – a dělá to výtečně. Hra je rychlá, ovládání jednoduché klikací (levým tlačítkem se objekty prohlížejí, pravým se provádí akce, tedy kupříkladu sebrání či započetí rozhovoru, jedná-li se o osobu), po přejetí myši do horní části obrazovky se objeví inventář a je možné manipulovat s předměty v něm, dialogy probíhají klasickou formou vybírání replik z nabídky.

Demoverze zatím neukázala mnoho z logických hádanek a prakticky tak zatím nelze hodnotit game design. Při návrhu lokací se však zatím autoři drželi v rozumných mezích, návrh scénáře pak zní taktéž realisticky a humor, který je do hry včleněn, není trapný a netlačí se do popředí za každou cenu. Zdá se tedy, že za pár měsíců budou mít všichni milovníci adventure her mít tu čest setkat se s českou zástupkyní svého oblíbeného žánru, která bude výtečná technicky a nezklame ani obsahově. Dr. Bohuš

P. S.: Je hezké vidět, že mezi českými vývojáři vládne zdravá rivalita. Ke zlepšení kvality obou her jistě totiž povede vzájemné hecování Local Studio a Metrix Software, kteří pracují na adventuře Agent Vidlák, minimálně graficky Dr. Bohušovi hodně podobné. Diskusní fóre CZ-ONE jsou plná předhánění těchto dvou "soupeřů".

P. P. S.: Jen pro orientaci, mezi další připravované české adventury patří prozatím pozastavené projekty 5 kouzelných amuletů a Chmelnica, slibně vypadá již dvakrát na PH previewované Tajemství hradu Karachov, pecka pak určitě bude i 6 ženichů a 1 navíc od Enteronu - reklamní hra Illusion Softworks.

Autor:




Nejčtenější

Gauge Of Rage
Gauge Of Rage je Hotline Miami se zombíky... A taky třikrát krvavější.

Vzpomínáte na Hotline Miami? A vzpomínáte na to, jak šíleně rychlá a neskutečně zábavná to byla hra? Gauge Of Rage si bere inspiraci plnými hrstmi a přidává i...  celý článek

Další z rubriky

Family Farm perex
Family Farm - dojmy z demoverze

Skvělý simulátor farmaření od českého týmu Hammerware má pohlednou grafiku a nabízí promyšlenou příběhovou kampaň. Ostatně vyzkoušet si ho můžete sami.  celý článek

Dots and boxes
Dots and Boxes - dojmy z betaverze

Máte rádi logické hry? Tým Sosáci vydal betaverzi své hry, která vychází z populárního Othella nebo Reversi.  celý článek

Mario
Největší herní klaďas Mario týrá zvířata, tvrdí jejich ochránci

Do videoher se kriticky pustila už i Americká organizace na ochranu zvířat PETA. Terčem kritiky se stalo nošení virtuální kožešiny. Organizace tvrdí, že nechce...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.