Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dubnové textovky – terorismus ve hrách

  12:00aktualizováno  10. září 3:29
Hned dvě dnes recenzované textovky mají ve svém námětu terorismus, i když tak či onak zparodovaný. Znamená to něco? Ať tak či onak, v pravidelném přehledu se podíváme i na další zajímavé kousky z českých luhů a hájů a též se ohlédneme za historií Rogue-like her.

Jaro je v plném proudu, stromy sice teprve kvetou, ale textovky se rodí. Po neúrodném březnu se opět urodilo několik textovek. I tento měsíc přinesl několik gamebooků. Mám=li použít hokejovou terminologii, gamebooky vedou 4:1.

Tentokrát je situace o něco vážnější, protože tři z nových gamebooků jsou v HTML, což jim na kvalitě zrovna nepřidává (ale o tom až později). Jediným zástupcem "klasiky" mezi novými textovkami je Tatkova hra Přistání. Tento Tatkův experiment se podle všeho dočká svého následovníka, který snad bude v některých směrech vyspělejší.

Recenze: Přístání – není všechno zlato, co se třpytí
Přistání se totiž tváří jako kvalitní textovka. Kdybych mel hodnotit první dojem, tak dostane 8 ze 7 bodů. Grafika je docela povedená a zvukové efekty ji zdatně doplňují (taky nesnášíte PC Speaker?). Jenže čím dele hrajete, tím je to horší. Hra má několik chyb (které snad byly opraveny) a přehmatů při tvorbě interface. Především pomalý výpis popisů lokací zbytečně zdržuje, příkazy se musí psát bez interpunkce, ale předměty s interpunkci. Jediné štěstí, že hra není extrémně rozsáhlá, takže vás tyto nedodělávky ani nestačí znechutit. Pokud vám nevadí hra, která má své mouchy, šáhněte po textovce Přistání. Jinak nezbývá než si počkat na další Tatkův textovkářský počin.
Homepage hry Přistání: volny.cz/tatko

Recenze: Terorista, Itálie, Usáma bin Ládin a 40 talibanců
Mnohem hůř než Přistání jsou na tom nové HTML gamebooky. Tentokrát se sešlo hned několik titulů, jmenovitě: "TERORISTA", "Itálie" a "Usama bin Ladin a 40 talibanců". Všechny jmenované hry mají společných hned několik věcí. Především jde o absenci příběhu (všechno co dostanete je pofidérní zápletka) a minimum popisů lokací a děje. Autoři se většinou snaží vyplnit prostor pro popis děje nějakým "šťavnatým" obrázkem, který je v lepším případě originální v tom horším je převzatý, případně je místo něj mapka. Nebudu se zde rozepisovat o jednoduchosti HTML gamebooků ani o téměř nulové rozsáhlosti daných her, ale raději se na každé z nich pokusím najít něco pozitivního.

TERORISTA:
Na téhle hře bych ocenil snad jen skutečnost, že si s ní autor dal tu práci a nechal hráči hodně voleb, které činí děj skutečně nelineární. Všechno je skvělé, klikalo se mi bezvadně jen jsem občas musel opravit názvy souborů abych se dostal dál. Také bych rád věděl co má Che Guevara společného s Usámou bin Ládinem.
Stáhněte si hru Terorista: textovky.cz

Itálie:
Zápletka mě přímo dostala: "Právě jsi s tvými kamarády přijel do Itálie. Co podniknout?" Něco tak pronikavého jsem ani nečekal. Další šok pro mě bylo všech 3676140 bajtů grafiky. Až pojedu do Itálie, tak si ty mapy budu muset vzít s sebou. Fakt supr hra, ale člověk musí být zhulený aby ji mohl vyzkoušet. Pro příště bych chtěl autorovi vzkázat, že interpunkci by rozhodně neměl používat v názvech souborů, vytváří to zbytečný zmatek.
Stáhněte si hru Terorista: textovky.cz

Usáma bin Ládin a 40 talibanců:
Když už někdo chce dělat HTML textovku, měl by ji dělat nějak takhle. Obrázky a zvuky vcelku vhodně doplňují texty a je na nich vidět, že realizační tým se při jejich výrobě bavil. Chybí tomu jen pár drobností. Neuškodil by trochu lepší grafický design, možna o trochu lepší popisy a příběh. Takhle to vypadá jako dobře zdokumentovaná hra na vojáky. Velkým plus této hry jsou zvuky a dialogy. Jsou tak dobré, že je doporučuji použít samostatně, bez hry. Přičemž nejlepšího výsledku dosáhnete s playlistem, jaký zvládá například WinAmp.
Homepage hry Usáma bin Ládin a 40 talibanců: jozdrevnik.wz.cz/games

Recenze: Nostalgia – podzim vytéká z obrazovky počítače
Naštěstí vycházejí i kvalitnější gamebooky, jako je Nostalgia. Příběh vlastně taky schází a dokonce se autor neprezentuje ani záplatkou. Už začátek dává tušit, že tohle je jedna z těch "poflakovacích" her, ve kterých vlastně jenom čekáte jak se to vyvine.

Hned ze startu do vás uhodí kvalitní úvod, ve kterém se autorovi dobře daří popsat podzimní atmosféru. Při hraní Nostalige přímo cítíte jak podzim vytéká z obrazovky vašeho počítače. A tak zatím co se ve hře procházíte po vesnici, vás začínají zebat nohy. Nevím jestli naám tímto gamebookem autor vypráví svůj podzimní příběh, nebo jestli je to celé smyšlené. Ať je to tak či onak, jedno je jisté: příběh je napsaný dobře.

Takže pokud máte rádi podzim a rádi vzpomínáte, tak tohle je pro vás dobrá volba.
Stáhněte si hru Nostalgia: Plné hry

Téma: Rogue-like hry – i ASCII je grafika
Posledně jsem slíbil, že se podíváme na jeden z typů textovek, na roguelike hry, které patří mezi nejpropracovanější hry vůbec. Všechno to začalo zhruba před 25 lety, když studenti Glenn Witchman a Michael Toy experimentovali s knihovnou curses. Tehdy oba hráli hru "Adventure", která byla první textovkou vůbec, a vytvářeli malé hry pomocí knihovny curses. Po nějaké době se rozhodli, že vytvoří svou vlastni grafickou adventuru (ano i ASCII je grafika) a tak vznikla hra Rogue.

Jejich hlavním cílem bylo vytvořit takovou hru, která by bavila i je samotné a která by byla jiná než ostatní tehdejší adventury. Většina tehdejších (ale i dnešních) adventur měla pouze jedinou zápletku. Hra byla stále stejná s každým spuštěním. Michael a Glenn se tedy rozhodli, že Rogue bude více náhodná. Rogue vytváří dungeony pomocí generátoru náhodných čísel, takže je hra pokaždé jiná ,takže může překvapit dokonce i její tvůrce.

Hráčovým cílem v Rogue je sestoupit do "Dungeons of Doom", najít Amulet of Yendor a živý se vrátit zpátky. Projít náhodně generovanými bludišti s pastmi není nic snadného, ještě těžší je to tehdy, když se musíte probíjet přes nejrůznější monstra, která čekají jenom na vás. Po cestě vám ale pomáhá nejrůznější kouzelné vybavení, které můžete spolu se zlatem najít.

Stařičká Rogue je z dnešního pohledu zastaralá. Moderní roguelike hry mají mnohem více vylepšení, lepší a členitější příběhy a více monster i předmětů. První ale byla Rogue, tak jako Doom nebo Dune znamenala rozvoj nového herního odvětví. A proto jí paří čestné místo mezi ostatními roguelike hrami.

Tak a to je pro tentokrát všechno. Příště se opět podíváme na novinky a blíže se seznámíme s další, tentokrát českou klasikou mezi textovkami.

Autor:


Témata: WinAmp


Nejčtenější

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.