Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Enteron – adventury že jsou mrtvé?

  12:00aktualizováno  28. října 9:31
Autoři spousty skvělých adventur ve Flashi, tým Enteron, dokazuje, že tento klasický žánr nejenže není mrtvý, ale dá se na něm i velmi slušně vydělat. Vše o autorech 6 ženichů a 1 navíc se dozvíte v dnešním profilu…

Enteron je ukázkovým příkladem toho, jak se relativně snadno a dobře živit prodejem volně šířitelných reklamních titulů. Jeho jméno zná každý, kdo se byť jen velmi okrajově o amatérskou scénu zabývá – a málokterému fandovi žánru adventure unikly jeho čtyři špičkové tituly Zázračný lék, Zlatý kalich, Becherův sen a samozřejmě 6 ženichů a 1 navíc. Tomáš Nevrtal a Jan Kottman během několika let existence rozhodně nenaplňovali pravý význam latinské značky, již si zvolili do názvu. Enteron sice znamená střevo, oba dva ale mnohokrát dokázali, že jeho volba byla čistou recesí…

Chceme být nezávislí!
Jak se vlastně z dvojice kamarádů studujících informatiku na Vysokém učení technickém v Brně staly celebrity české nezávislé scény? V roce 2000 usoudili Tomáš Nevrtal s Janem Kottmanem, že být finančně závislí na rodičích není to, co by si představovali – a docela vizionářsky usoudili, že by nějaké ty zdroje mohly kápnout z tvorby reklamních herních projektů.

Jak vzniká proslulá "enteroní" grafika?

K tvorbě počítačové grafiky jsem se dostal díky tomu, že jsme začali dělat hry. Předtím jsem maloval také hodně, ale ne na počítači. Naši první hru (Zázračný lék) jsem kompletně kreslil myší a musím říct, že to bylo celkem peklo. Hlavně proto, že myší nejde pořádně udělat rovnou čáru (samozřejmě jsem měl tehdy klasickou kuličkovou myš) a každá křivka se musí různě upravovat, aby to vypadalo aspoň trochu podle záměru. Proto jsem si hned po první hře, kdy to začalo vypadat, že v tvorbě her budeme pokračovat, koupil tablet s perem. Práce s tabletem se s myší vůbec nedá srovnat, a to především co se týká přesnosti a efektivity práce. Nicméně klasickou tužku jsem při práci stále neopustil. Většinou dělám návrhy postav nebo prostředí nejdřív na papíře. Potom skicy naskenuji do počítače, překreslím pomocí tabletu a doladím detaily.

Jan Kottman, hlavní grafik

Shodou okolností zrovna v té době startovala dnes už tradiční soutěž Becherovka Game. Zakladatelé Enteronu náhodou zahlédli její banner a rozhodli se, že to je ideální příležitost. Tvorbě svého prvního titulu věnovali tři měsíce tvrdé práce a ač to dle vlastních slov ani nečekali, povedlo se jim nejen zvítězit, ale navíc si vydobýt nečekaně velké jméno. Zázračný lék z jejich dílny přinesl krásnou kreslenou grafiku, humorný děj a kompletní namluvení, hlavně se ale jednalo o programově bezchybné a z hlediska propagačního určení ideální dílo. Profesionálně odvedená práce umožnila Enteronu začít dělat na dalších menších zakázkách pro zahraniční firmy, či vlastních zábavných onlinovkách – a prašule se začaly utěšeně sypat…

Co se povedlo jednou, může i podruhé… a potřetí?
Becherovka Game přinesla organizátorům nečekaný úspěch, a tak neváhali vyhlásit o pár měsíců později další ročník. A Enteron si rozhodně příležitost na další solidní honorář nemohl nechat ujít. Nepříjemné omezení pěti megabajty velikosti donutilo autory stáhnout dabing na minimum, přesto byl jejich Zlatý kalich ještě podstatně lepší hrou: technicky, audiovizuálně, i po stránce scénáře. Jedna z nejzábavnějších point'n'click adventur z českých luhů a hájů už další avízo nepotřebuje. Vítězství bylo tak nějak samozřejmou záležitostí – a možná ještě příjemnější bylo pro Tomáše s Honzou okamžité bleskové rozšíření jejich titulu mezi hráče samotné.

Ročník 2002 už zdaleka takovou procházkou růžovým sadem nebyl. Již takřka profesionálně pracující tým navrhl další originální zápletku situovanou do Rakousko-Uherska přelomu 19. a 20. století, navrhl a nakreslil lokace – a výsledkem byla zase o něco lepší hra Becherův Sen.

Flash - ten pravý nástroj pro reklamní gamesky?

Kromě toho, že udělali velice dobrou reklamu Becherovce a její soutěži Becherovka Game, rozhodně Enteroni na české scéně pořádně prosadili nástroj Flash. Ten není primárně určen ke tvorbě her, ale spíše na multimediální prezentace a weby. Jeho skriptovací jazyk a přístup ke grafickým objektům se ovšem na propagační tituly hodí více než dobře: což dokazují desítky, možná i stovky takových her, jež se železnou pravidelností atakují servery jako Plné hry a CD nejrůznějších časopisů. Flash je multiplatformní, bezproblémový a dobře vypadající - a všechno to se u reklamní minihry počítá...

Jenže. Není žádným tajemstvím, že už na srazu porotců před vyhodnocováním bylo jistou osobou z řad zadávající firmy otevřeně řečeno: Enteron už nesmí vyhrát. Doslova výsměchem byla pak slova směrem k vývojářům samým: změňte jméno, přihlašte se příští rok – a milerádi vás zase necháme vyhrát. Jednání firmy Becherovka se skutečně za solidní dalo označit leda ve špatném žertu: opatrnou rétorikou vmanévrovali Enteron do další účasti, tím si zajistili vynikající reklamní hru, ale následně autory výše popsaným způsobem podsekli. Není divu, že přestože BG běží vesele dál, jména Tomáše Nevrtala a Jana Kottmana už se v přihlašovacích listech neobjevují…

6 ženichů a 1 navíc
Snůška trapných žertů a puberťáckého humoru. Skvělá, zábavná a audiovizuálně perfektní adventura. Takto rozdílně bývá charakterizován poslední a zdaleka největší reklamní projekt Enteronu, volně šířitelné pokračování klasické hry 7 dní a 7 nocí, jež si objednala společnost Illusion Softworks osobou Petra Vochozky (který ještě jako Vochozka Trading původní dílo týmu Pterodon v České republice vydával). Tentokrát scénář samotný nepocházel z pera autorské dvojice, ale jednalo se o příběh, který měl sám majitel studií IS v šuplíku již několik let a čekal na vhodnou dobu pro jeho realizaci. Z nostalgie a jako úlitba českým pařanům tak mohl vzniknout projekt nevšedního rozsahu. Popisovat a hodnotit titul, o kterém byly popsány desítky stran, nemá valného významu, zajímavější bude poohlédnout se, co přineslo 6 ženichů autorům a jak se realizují v současné době.

7 dní a 7 nocí - sedm ženských a soukromý detektiv

První akce soukromého detektiva Vency Záhyba na počítačových monitorech byla zároveň jednou z nejklasičtějších českých adventur vůbec. Vydala ji firma Vochozka Trading, přičemž autory byl tým Pterodon (mohou za vůbec první českou komerční hru Tajemství oslího ostrova a naposledy dokončili notoricky známý Vietcong). Zábavná hra s erotickým dějem, kdy hlavním cílem bylo dostat do postele sedm dcer milionáře Smithe, jejichž panenství byl hlavní hrdina pověřen střežit jako oko v hlavě, si získal díky na tu dobu slušné kreslené grafice a svéráznému, byť někdy lacinému humoru velkou oblibu. Exkluzivně si jej nyní můžete stáhnout z Plných her - odsud.

Tomáš Nevrtal již v době dokončení posledného becherovkového titulu finišoval se studiem – a zároveň přišla nabídka od Illusion Softworks na uzavření stálého pracovního poměru. Možnosti podílet se na vývoji špičkových her pro nové technologie a samozřejmě též finanční ohodnocení jej zaujaly natolik, že nemohl nepřijmout – a momentálně funguje jako hlavní programátor zlínského týmu, který chystá dost možná nejambicióznější ze všech oznámených i neoznámených projektů IS.

Odchod jednoho ze zakladatelů nicméně neznamenal konec. Jak nakonec potvrzují i v minirozhovoru pod tímto článkem, značka Enteron nezanikla a v brzké době určitě přinese ještě nemálo zajímavých mini- i větších her. Tak tedy: gratulujeme – a těšíme se!

Minirozhovor s Enteronem (odpovídal Jan Kottman)

Co byste doporučili amatérským vývojářům, kteří by chtěli sledovat vaši cestu a živit se tvorbou reklamních her?
K tomu, aby se mohli vývojáři tvorbou her živit, je potřeba mít především tým, který má dostatečné nadšení. S postupem času musí získat potřebné zkušenosti, aby hry přestaly působit amatérsky. Je také potřeba dát o sobě vědět a prokázat své kvality. To znamená dělat hry, které něčím zaujmou - svou originalitou, zpracováním, hratelností apod. Pokud má být hra konkurenceschopná a zajímavá pro klienty, nesmí zaostávat žádná z jejích hlavních složek, jako jsou zejména scénář, grafika, programování, hudba a zvuk. K prosazení mohou pomoci také výhry nebo ocenění v různých soutěžích, o čemž jsme se sami přesvědčili. Úspěch se může dostavit dřív nebo později, takže je potřeba vydržet a učit se z vlastních chyb. Potom už záleží na schopnosti každého týmu svůj um „prodat“.

Jak hodnotíte svou zatím největší zakázku od Illusion Softworks na 6 ženichů a 1 navíc – jste spokojeni s ohlasy médií a hráčů, a subjektivně i s výsledkem vlastní práce?
Hra je svou erotickou tématikou a samotným zpracováním lehce provokativní a je jasné, že někoho může dosti iritovat, ba dokonce i znechutit. Ve hře jsme záměrně nedělali žádnou cenzuru a když je postavou třeba úchylák v sexshopu, vypadá, chová se i mluví jako úchyl. To samé platí i pro všechny ostatní obyvatele zvrhlého městečka Teplý Týnec, ve kterém se pokračování 7 dní a 7 nocí odehrává. Takže o zajímavé situace rozhodně není nouze. Recenze byly všechny skvělé a naprostá většina hráčů drsnější humor přijala rovněž velmi pozitivně, což nás samozřejmě potěšilo. Našlo se i pár takových, kterým se například animace sexuálních orgií krvežíznivých pudlíků se zmrzlým králíkem nebo plastická operace (řezničina prováděná na mol opilým chirurgem) zdály drsné, ale doufáme, že to nakonec rozdýchali. Jedna z věcí, kterou snad všichni na této hře velmi ocenili a která hře opravdu dodala šťávu, byl skvělý dabing, který má na svědomí profesionální nahrávací studio. Jeho dabéři se opravdu vyznamenali. Sami jsme tedy s výsledkem spokojeni. Vždy je samozřejmě co zlepšovat a také v této hře jsou věci, které bychom nyní udělali jinak, ale vzhledem k tomu, že to je naše v pořadí už čtvrtá adventura, mohli jsme se mnoha předešlých chyb díky zkušenostem vyvarovat. Hru jsme tvořili pro hráče, kteří mají rádi klasické 2D komiksové adventury, dokážou se zasmát vážným i nevážným věcem a které pár ostřejších scén nepřipraví o chuť hrát.. Myslím, že tito hráči si hru opravdu užili, stejně jako my její tvorbu.

Jak je to v současnosti se značkou Enteron – funguje ještě a pracuje se na nějakých herních projektech?
Asi narážíte na odchod programátora Tomáše Nevrtala do Illusion Softworks. Najít schopné lidi je těžké, ale nám se to povedlo. Proto můžeme všechny příznivce a hráče našich her uklidnit - Enteron stále funguje a dokud budou hráče naše hry bavit, fungovat bude. V současné době probíhá vývoj hned několika her, takže se můžete těšit. Právě v těchto dnech byla spuštěna naše nejnovější flashová online hra - hokej se soutěží o ceny, který si můžete zahrát na serveru www.hitecliga.cz . Další hra, tentokrát 2D závody autíček, spatří světlo světa začátkem října 2004 a stejně jako všechny naše hry bude freeware.

Jaké jsou vaše plány do budoucna?
Hodláme pokračovat v tvorbě velkých i malých flashových her. Takže všichni hrajte a nezlobte!

Autor:




Nejčtenější

Minotar
Minotaur je krásná cyber-punková adventura plná vtipu

I ve vzdálené a zářné budoucnosti alkohol funguje. Své o tom ví hlavní hrdina skvěle vypadající sci-fi adventury Minotaur, který se probouzí z deliria. Dostat...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.