Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Enteron – synonymum úspěchu

  12:00aktualizováno  10. září 3:15
Rozhovor s týmem, který sice není třeba představovat, ale i tak to nyní udělám. Enteron stojí za řadou nejen kvalitních, ale také velmi úspěšných flashových animací i her. Z těch nejznámějších jmenujme například 6 ženichů a 1 navíc, Zlatý kalich nebo Becherův sen. Rozhovor s nimi můžete nalézt zde.

Znamená něco slovo Enteron?
Prozatím hlavně freeware adventury, nějaké menší flash hry a animace. Taky to znamená kvalitní zábavu (s trochou nadsázky ;-). Mimochodem naše poslední a zatím nejrozsáhlejší adventura 6 ženichů a 1 navíc bude uvolněna v dabované verzi koncem června jako freeware. K dispozici jistě bude i na plných hrách. A jinak znamená slovo enteron latinsky střevo.

Kdy a proč tým Enteron vznikl?
Enteron vznikl na podzim roku 2000, a to za jediným účelem. Chtěli jsme udělat nějakou hru a náhodou jsme přišli na jednu nejmenovanou soutěž o nejlepší freeware hru. Pustili jsme se tedy do práce a pro naši prvotinu jsme zvolili žánr adventure, který byl naším nejoblíbenějším. Hlavním postavám příběhu jsme přiřadili karikatury našich kamarádů a každý z nich svou postavu také nadaboval. Soutěž jsme s naší hrou Zázračný lék nakonec vyhráli, aniž bychom s něčím takovým počítali. Krátce po vyhlášení výsledků jsme dostali nabídku od společnosti Computer Press na vytvoření série kratších flashových her. A tak jsme se rozhodli ve vývoji her pokračovat. Potom přišel další ročník nejmenované soutěže a také proto, že nám tato soutěž poskytla poprvé zajímavé finanční i naturální výhry, rozhodli jsme se jít do toho i podruhé a potřetí, opět s dalšími adventurami Zlatý kalich a Becherův sen. Podruhé jsme vítězství zopakovali a potřetí získali druhé místo. Kromě těchto poměrně rozsáhlých projektů jsme vytvořili i řadu jednoduchých her, animací a různých jiných projektů. Na začátku tedy byl záměr udělat jednu hru a nakonec jsme u vývoje her zůstali a hodláme v tom i pokračovat.

Kolik lidí tvoří Váš tým?
Jak kdy. Jsme vlastně takové flexibilní sdružení s proměnlivým seskupením a stálou základnou. Záleží na tom, na jakém projektu pracujeme - podle toho je zapojen potřebný počet lidí. Na jednodušších projektech je dostačující spolupráce grafika, programátora a zvukaře. Pokud se jedná o adventuru, je nepostradatelný také scénárista. Na složitějším projektu, jakým byla například naše poslední adventura 6 ženichů a 1 navíc pracovalo asi 25 lidí, včetně 12-ti dabérů.

Čím vím se zabýváte a co je vaší hlavní činností?
Hlavní činností je tvorba freeware her pro komerční využití. Jsou to hlavně hry akční, logické a adventury. Specifické pro všechny je, že jsou dělané ve Flashi. Svou velikostí jsou proto vhodné pro on-line hraní nebo stahování z internetu. Jinak pracujeme na různých internetových projektech, animacích, atp. Ale tvorba her je asi nejzábavnější a když si potom naše hry najdou své hráče a vidíme nějakou odezvu, je to pro nás vždy velká satisfakce, protože vývoj je někdy opravdu náročný. No a abychom pořád jen neseděli u počítače, věnujeme se ve volných chvílích extrémním sportům jako například pití tequily po mongolsku. Radši ani nebudu říkat co to je... Nebo jen stručně - ňupnout sůl (stačí k tomu papírová padesátikoruna) - vypít tequilu (pusou) - citrón do oka. Hlavně to nezkoušejte!!! ;-)

Kdo vytváří vaši specifickou grafiku?
Naši specifickou grafiku dělám já. Jan Kottman. Dá se to ještě nějak rozvést? No dobře, možná bych mohl ještě něco prozradit. K tvorbě počítačové grafiky jsem se dostal díky tomu, že jsme začali dělat hry. Předtím jsem maloval také hodně, ale ne na počítači. Naši první hru (Zázračný lék) jsem kompletně kreslil myší a musím říct, že to bylo celkem peklo. Hlavně proto, že myší nejde pořádně udělat rovnou čáru (samozřejmě jsem měl tehdy klasickou kuličkovou myš) a každá křivka se musí různě upravovat, aby to vypadalo aspoň trochu podle záměru. Proto jsem si hned po první hře, kdy to začalo vypadat, že v tvorbě her budeme pokračovat, koupil tablet s perem. Práce s tabletem se s myší vůbec nedá srovnat, a to především co se týká přesnosti a efektivity práce. Nicméně klasickou tužku jsem při práci stále neopustil. Většinou dělám návrhy postav nebo prostředí nejdřív na papíře. Potom skicy naskenuji do počítače, překreslím pomocí tabletu a doladím detaily.

Váš vztah k technologii flash je velmi kladný... Pokud bych se rozhodl tvořit jen jednodušší hry, má podle Vás dnes ještě cenu kupovat nějaký složitý vývojový nástroj typu Visual Bsic nebo Borland Pascal nebo si v pohodě vystačím s programem Flash?
To by mě zajímalo kolik začínajících programátorů si k tvorbě her složité vývojové nástroje kupuje... Řekl bych, že je potřeba nejdřív zvládnout základy programování a potom se pouštět do volby nástroje pomocí kterého budu dělat hry. Možnosti jsou široké a každý nástroj má své výhody a nevýhody. Flash určitě není jediný a nejlepší právě na hry. Našim záměrům ale vyhovuje na 99%, takže mu zůstáváme od našich úplných začátků stále nakloněni. V současnosti je na světě už sedmá verze tohoto vývojového nástroje. Pro nás to je u čtvrtá verze, se kterou pracujeme a musím říct, že se pořád zlepšuje. Pokud bys tedy chtěl dělat on-line hry, tak určitě není lepší volby a Flash bych doporučil. V případě, že bys dělal spíše projekty ke stahování u kterých tolik nezáleží na velikosti hry, je kromě Flashe i plno dalších možností.

Která Vámi nevytvořená hra běžící na technologií flash vás v poslední době nejvíce zaujala a proč?
Asi nejvíce mě každoročně zaujmou hry z mezinárodní konference o Flashi - Flashforward conference and Flash Film Festival. Na oficiálních stránkách jsou zveřejněny projekty finalistů v různých kategoriích, z nichž jednou je i kategorie her. Všechny tyto hry, které se dostanou až do finále, jsou perfektně zpracované a hlavně originální a zábavné. Ale abych řekl pravdu, více než hry ve flashi sleduji flashové animace. Na tomto poli u mě rozhodně už nějakou dobu vede roztomilá banda zvířátek ve vtipné a lehce brutální sérii cartoon animací Happy Tree Friends. Kdo to viděl, ví, že slovo brutální je na místě :-) Nedávno jsem to viděl běžet i na MTV, akorát krev tam byla nějak do hněda (možná vadný televizor). Jinak můžu doporučit čtenářům, které by to třeba zajímalo, aspoň pár adres s flashovými cartoon animacemi:
http://www.mondominishows.com/ http://www.joecartoon.com/ http://www.wired.com/animation/

Vytvořili jste již poměrně slušné množství různých her, hříček a animací, evidujete si je ještě? A pokud ano, kolik jich bylo?
Samozřejmě je evidujeme. Dokonce si je i pamatujeme, ale počítat se mi to všechno nechce, je jich u opravdu dost. Část máme na našich stránkách, část je ve vývoji a část děláme jako subdodávky. V současné době pracujeme spíše na rozsáhlejších projektech, takže se novinky neobjevují tak často.

Nedávno jste vytvořili také rozsáhlou adventuru „6 ženichů a 1 navíc“, která navazuje na legendární adventuru 7 dní a 7 nocí, jak jste se k její tvorbě dostali?
Shodou okolností nás po třetím vyhlášení výsledků nejmenované soutěže oslovil Petr Vochozka z Illusion Softworks (který se s našimi počiny setkával po tři léta jakožto člen poroty) s nápadem udělat pokračování legendární erotické adventury 7 dní a 7 nocí. Takže po roce vývoje spatřilo „6 ženichů a 1 navíc“ světlo světa. Snažili jsme se nepřekročit pomyslnou hranici humoru a trapnosti, na jejímž pomezí se tato tématika pohybuje. Hlavní hrdina - soukromý detektiv Venca Záhyb má tentokrát za úkol najít sedmi (jím osobně) zprzněným dcerám magnáta Smihta z minulého dílu ženichy podle jejich gusta. Setkává se přitom s řadou postav, které svým charakterem často vybočují z řad "normálních" lidí. Pověstnou nelogičnost prvního dílu jsme se snažili eliminovat na minimum a přitom nespadnout k přílišné obtížnosti ani zbytečné jednoduchosti hry. O dobrém vkusu radši hovořit nebudu. Některé scény jsou opravdu ostřejší, takže by se na ně měli všichni podívat (pro ilustraci například scéna se třemi krvežíznivými pudly obcujícími s na kost zmrzlým králíčkem). Ale když je to zadarmo, tak budou hráči určitě tolerantnější. Hra byla vytvořena ve dvou verzích - jedna s titulky a druhá s dabingem (který mimochodem opravdu stojí za to). //Stahujte// zdarma od 26.6.2004 z plnehry.cz (archiv 200 MB).

Hráli jste "7 dní a 7 nocí" v době jejího vzniku? Jak na vás působila?
Ano, hráli jsme to už tehdy. V době vzniku 7a7 byly adventury ve velké oblibě a byl o ně zájem i na českém trhu. Tehdy vznikly nejlepší kousky jako série slavných adventur od Lucas Arts a Sierry. U nás toho do té doby nikdo zatím moc neudělal, domácí konkurence byla slabá a chyběla taková nějaká adventura s opravdu "českou" tématikou. A přesně do této díry se trefila hra 7a7. Takže když se objevila, byla povinnost si ji sehnat a zahrát. Tehdy se mi hra líbila moc a s návodem jsem ji dokonce i dohrál (některé akce byly opravdu pro skalní masochisty). Před tvorbou 6a1 jsem si ji po téměř deseti letech zahrál znovu a pocity už byly trochu smíšené. Nicméně legendou pro mě určitě zůstane.

Co byste na závěr popřáli čtenářům?
Aby nikdy nečetli tento článek a nepoznali tak ďábelskou recepturu na tequilu po mongolsku.

Na otázky odpovídal za Enteron Jan Kottman.

Autor:


Témata: Tablet


Nejčtenější

Mirror Layers
Geniální Mirror Layers maže hranice mezi realitou a hrou

Horor Mirrol Layers vás vyděsí, ale hlavně zaujme velice netradičními hádankami. Ty jsou obtížné, ale také jedny z nejoriginálnějších, jaké jste kdy viděli....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.