Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Execution – Připravit! Zamířit! Rozmyslet! Pal!

  7:59aktualizováno  7:59
Máte chuť na dalšího z nesčetných nepřátel, kteří hrdinně i jinak zemřeli na monitorech počítačů vaší rukou?
0

Execution

Platforma: Freeware
Výrobce: Jesse Venbrux

  • ujistěte se, že si hru zahrajete alespoň 2x

Stáhnout

gameexecution_04

gameexecution_02

gameexecution_02

Jen si to uvědomte! Od dob prvních videoher, pak přes první nesmělé krůčky v žánru FPS až do dnešních dob plných x-tých kopií Call of Duty. Od prvního směšně umírajícího nacisty ve starém Wolfenstein 3D, přes tisíce zombií, mutantů, démonů a jiných nepřirozených monster, až po posledního padlého ruského vojáka právě v CoD.

Herní žánr stříleček je postaven na faktu, že lidé jsou od přirozenosti agresivní bytosti a protože v moderní společnosti je uplatňování agresivity na jiných jedincích nepřípustné, lidé nacházejí zalíbení v zábavném rozsévání smrti do řad virtuálních nepřátel. Beztrestně tím ventilují právě svou agresivitu, stres, nebo jen chuť po pomstě, kterou za své dny života pomalu střádají.

gameexecution_01

gameexecution_01

Virtuální nepřátelé nemají duši, nemají vzpomínky a nemají rozum. Nemají přátele a nemají rodinu, která by je oplakávala. Neznají bolest a neví, co je to skutečná smrt. Jsou jen shlukem polygonových modelů, které šikovní animátoři rozhýbají tak reálně, že se až nechce věřit, že jsou to jen prázdné otexturované obaly. Nemají své sny. Nemají naděje. Nemají emoce ani city...Nebo snad mají?

Copak se nás nesnaží moderní hry šokovat čím dál reálnějšími virtuálními světy? Nevzpomenete si snad na nějakou situaci z vaší oblíbené hry, kdy vám naprosto neživá virtuální postava vyprávěla své životní příběhy a nadšeně mluvila o snech a nadějích do budoucna? Jak si hrála jako dítě a jak se poprvé zamilovala? Jak si vzpomínala na chvíle před úsvitem na své domovské planetě? Copak působila strojově, když na kolenou a v slzách prosila o slitování ve chvíli, kdy jste se rozhodli ji zabít? Copak její smrt neovlivnila běh světa kolem?

gameexecution_05

gameexecution_05

Říkáte, že všechno, co tahle postava řekla, bylo jen výplodem scénáristy? Že za dokonalou mimiku a gesta můžou animátoři? Že hlas, kterým vám postava vykládala své příběhy byl hlasem dabéra a ne jejím? Ano, ale pokud odhlédneme od tohoto faktu, totiž, že tahle postava byla uměle stvořena, čím se to liší od reálného světa a lidí, které znáte? Díváte se na své přátele, jak popisují co je toho dne potkalo a ten obraz, který vnímáte je děsivě stejný, jako ten který vidíte při pohledu na monitor. Říkáte, že vaši přátelé jsou živí a tedy nesvázáni tím, co mají naprogramováno? Že mohou svobodně mluvit a jednat, na rozdíl od předem nastaveného chování a odpovědí, které mají své hranice za které virtuální postava nemůže jít? Pravda, ale děsím se chvíle, kdy zjistím, že tyto hranice zmizely a před mými zraky tu stojí umělá, ale svobodná a rozumná, pouze rámem monitoru limitovaná postava a já ji budu muset zabít.

gameexecution_03

gameexecution_03

Ale ano. I tak to bude jiné. V reálném světě není savepoint ani možnost loadu. Není možné v případě, že se stane něco negativního vše restartovat. Člověk který zemře, je mrtvý a není již možné s tím nic udělat. Co když ale se i hry jednou dostanou do bodu, kdy budou všechny vaše činy mít trvalé následky?

Toto a patrně i víc si uvědomíte u velmi jednoduché hříčky Execution, které se zdráhám dát číselné hodnocení. Její náplň je tak primitivní, že nemá smysl ji rozepisovat a ti, kdož mají jen špetku deduktivního uvažování musí podle názvu odhadnout o čem hra pojednává. Její náplň je minimální, ale smysl a odkaz je velmi, převelmi silný. Ukazuje, že základní a neměnné zákony našeho skutečného světa se pomalu vnořují i do světů neskutečných a jednou, až uplyne nějaký čas, si před každým rozhodnutím v neskutečném světě budeme muset pokládat ty stejné etické otázky jako v našem životě. Jestli i potom budou hry zábavné? Kdo ví? A bude možné jim pořád říkat „hry“?

Autor:


Hodnocení hry

Naše hodnocení

0 %

Hodnocení čtenářů

40 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 69 čtenářů

Témata: 0


Nejčtenější

Gauge Of Rage
Gauge Of Rage je Hotline Miami se zombíky... A taky třikrát krvavější.

Vzpomínáte na Hotline Miami? A vzpomínáte na to, jak šíleně rychlá a neskutečně zábavná to byla hra? Gauge Of Rage si bere inspiraci plnými hrstmi a přidává i...  celý článek

Další z rubriky

One Of Us
One Of Us je pohádkové detektivní pátrání po vraždící příšeře

„Proč máte tak velké zuby, babičko?“ Práce detektiva není snadná ani v pohádkovém světě. V adventuře One Of Us musíte do večera najít nebezpečného vraha ve...  celý článek

Précipice
Opakující se místnosti v Précipice vám připomenou jistý slavný horor

Slyšíte podivný vzlykot ze svého sklepa. Sejdete po schodech, otevřete dveře a nestačíte se divit. Stojíte v té samé chodbě, kterou jste opustili. Nepřipomíná...  celý článek

Shadows
Shadows je klidná plošinovka s ještě klidnější klavírní hudbou

Hledáte příjemnou a nenáročnou arkádu na půl hodiny? Už nehledejte. Shadows vás nepřekvapí novátorskými přístupy, ale pohodovou hratelností a atmosférou...  celý článek

Děsivá nabídka módních řetězců
Děsivá nabídka módních řetězců

Kde najdete to nejhorší?

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.