Pokud narazíte v určitém žánru na hru typu Virtual Pinball, je mnohem těžší hodnotit jakýkoliv další počin ze stejné škatulky. Spíše než o hru jde totiž o komplexní simulátor, kolem nějž se seskupila velká komunita fanoušků, kteří vytvořili tisíce věrných předělávek reálných mechanických pinballů a flipperů nebo navrhli desky vlastní a originální. Přesto mě Factory Pinball dokázal překvapit, no, řekněme až zarazit. Po delší době jsem narazil na titul s nálepkou „kontroverzní“, který ve mně zanechala pozitivní i negativní otisk. V době, kdy se hrůza ve hrách rovná temným zákoutím nebo potokům krve, dokáže šokovat syrovým mechanickým přístupem v kombinaci s drcením lidské postavičky.
Moderní počítačové hry se neobejdou bez skvělého fyzikálního enginu, ve 3D akcích je potom důraz kladen na tzv. rag-doll efekt, tedy polopaticky to, jak věrně se postavička „poskládá“ při pádu ze schodů, srážce s předměty, jak se chová při nekontrolovaném pohybu. Factory Pinball je na ragdoll efektu celý postaven, ze hry odebírá klasickou kuličku a celou dobu si tak pinkáte nebohou postavičkou nebo zvířátkem. Aby byl tento zážitek ještě silnější, sleduje kamera tohoto ubožáka a vám se zobrazuje jen část hrací desky. Stačí ji tedy vystřelit a pak jen dvěma packami odrážet zpět. Zvolený systém se mi ovšem nezamlouval, posunuje hru do jiné kategorie, není příliš přehledný a volba kamery by určitě konceptu prospěla. Navíc se detailní pohled podepisuje na svižnosti, Factory Piball má vysoké nároky na grafickou kartu a operační paměť. I při jejich splnění běžel sekaně a se zpožděním, takže byl chvílemi prakticky nehratelný.
Vlastní plocha je vyvedena v mechanickém stylu, postavička se navíjí na ozubená kola, práská hlavou o visící bedny, vahou těla aktivuje páčky a tlačítka. Po splnění určitých pravidel dojde ke změny a lidská postava se změní v krávu nebo žirafu. Factory Pinball je dobře přizpůsoben pro tvorbu modů, bohužel zatím nejsou k dispozici. Přidáním např. komiksových postav nebo jiných předmětů by se hra oživila a mohla se posunout z depresivní roviny i do té zábavné.
V pozadí hraje překvapivě uklidňující hudba, zvuky jsou povedené a nechybí ani hlášky oznamující umístnění v tabulce nejlepších hráčů. Grafika je pohledná a originální zpracování se povedlo, bohužel ani v okně není hra dostatečně plynulá a engine by si zasloužil větší optimalizaci. V kombinaci s více postavičkami, pohledem na celou plochu a návratem některých klasických pinballových prvků (síla pružiny při vystřelování) by se Factory Pinball zbavil dětských nemocí a přitom bych mu stále patřila nálepka „originální“.
- sobota 19. listopadu 2005