Zdá se, že v posledních týdnech jako by indie scéna vydávala jednu zajímavější hru za druhou. Skoro se slzou v oku vzpomínám na doby pixelových experimentů o rozlišení 20x30 bodů či na bizarní arkády s cílem zničit co nejméně věcí. Náš známý indie vývojář Jesse Vernbux (Ark 22, Umbrella Adventure) tentokrát spíchl cosi, co by za normálních okolností byla tradiční plošinovka hratelností ne nepodobná nedávnému In a Dungeon.
Jesse ale celý koncept okořenil hutnou dávkou Portalu a Maxe Payna. Nejprve to základní. Máte sérii lineárních levelů, každý o velikosti jedné obrazovky, a v každém musíte vyřadit žluté kolečka aby se otevřela cesta dále. Někdy na kolečka stačí šlápnout, jindy je potřeba použít výbušniny. Během prvních několika kol by se mohlo zdát, že tu máme další generickou plošinovku, ale chyba lávky!
Poté se totiž panák naučí trik s teleportováním a hra získá zcela nečekané prvky. Mezerníkem vytvoříte kolem panáka bublinu a pomocí šipek si vybíráte kam se uvnitř této chcete teleportovat. Vždycky po teleportu zůstane zachována hybnost vašeho pohybu, a navíc se můžete teleportovat i za letu (tj. mnohonásobně). Váš dosah se časem zvětšuje, ale s ním přibývá i schopností protivníků. Kde zpočátku běžné mnohonásobné teleportování stačilo na překonání velké propasti, budete při setkání s roboty odpalujícími rakety potřebovat druhou featuru přímo související s bublinou.
A to je zpomalení času. Jakmile zapnete bublinu, čas se zpomalí na celé obrazovce. Uvnitř bubliny ale čas plyne ještě mnohem pomaleji. Nejde jen o eye candy efekt a záchranou ruku méně schopným hráčům. Například v pozdější části hry je jedinou možností ke zničení žlutých koleček nalákat k nim superrychlé a superobratné nepřátelské rakety, které musíte nechat vletět až těsně k sobě i když jste uvnitř bubliny. Jindy zase musíte aktivovat minu a stihnete se teleportovat pryč přesně v okamžik efektně zpomalené detonace.
Jesse ví, co táhne, a audiovizuální stránka hry, byť sama o sobě na první pohled velmi tuctová, je s teleportem a zpomalením času přímo propojená. Deformování prostoru, změna zabarvení uvnitř bubliny, zpomalené výbuchy, všechno funguje tak, jak má a navozuje opojující cool efekt.
Focus nepatří mezi nejdelší hry, a dokonce i level design by občas mohl z teleportování a zpomalení těžit více, přesto se jedná o výrazně nadprůměrné dílko, ve kterém si do sytosti vychutnáte každý zpomalený výbuch a každé nefér uniknutí raketové salvě.