Příchod každé nové české hry je vždy doprovázen trémou na všech stranách. Autoři se v rohu klepou jak bude jejich dílo přijato, recenzenti si nejsou jistí mají-li k hodnocení přiklepnout něco za domácí původ, a fanatické davy příznivců se na fórech hádají s fanatickými davy odpůrců. Na rozdíl od zahraničních her se na domácím poli pohromadě v kotli vaří všechny tři elementy – tvůrci, média a hráči. Nejinak tomu zřejmě bude i u dlouho očekávané české RPG Forbidden Saga.
Dva roky člověk s přezdívkou Rebel kuchtil v RPG Makeru své epické dílo. Strasti a frustraci z nelehkého vývoje jsme mohli sledovat na jeho blogu. Výsledkem jeho snažení je více jak desetihodinové putování rozsáhlým post-apokalyptickým fantasy světem po válce mezi lidmi schopnými magie a normálními lidmi. Vžijete se do klasické role mladého losera, který se časem (a především levelováním) vypracuje až k závěrečnému bossovi celého světa. Ano, největším rozdílem Forbidden Saga od hald jiných podobných RPG her je především to, že mluví česky.
Menší inovací je také soubojový systém, které i přes řadu pomocných schopností probíhá pěkně v reálném čase na normální herní obrazovce a ne tedy jako v mnoha jiných hrách na RPG Makeru ve speciálním tahovém pohledu. Má to nicméně také tu nevýhodu, že vzhledem k poněkud neohrabanému ovládání vás při seknutí se o trs trávy může zabít i krysa. Plusem přesto je dynamická a akční hratelnost. Rozhodně kvituji více, než posté skákat do tahového menu.
Jak je u mě zvykem, nebude předstírat, že jsem hru dohrál, protože je čirá fikce v recenzentském i jiném presu dokončovat hru dlouhou daleko za deset hodin. Přesto si po pouhých několika hodinách hraní troufnu tvrdit, že i přes fenomenální délku má Forbidden Saga několik problémů, které během vývoje šlo odchytit. Klady i zápory hry už Rebel sebekriticky na shrnul svém webu.
RPG Maker je tu od toho, aby autorům s famózními vizemi ulehčil co možná nejvíce práci – a co už jiného tedy od hry jako je Forbidden Saga chtít, než právě maximální kvalitu kreativní stránky hry, tedy questů, dialogů, příběhů a grafiky. Přitom právě zadání questů minimálně zpočátku hry pokulhává, dialogy bohužel nemají kvalitu vyrovnávající se jejich počtům a zasazení je klasickou variací na téma "vidlák se stává hrdinou". Naopak vyzdvihnout musím grafiku a prezentaci, protože ačkoliv je vizuál z drtivé většiny nepůvodní, Rebel umí s level designem a kamerou pracovat a moc by mě zajímalo, co by zvládl s působivějším enginem a zajímavějším scénářem.
Nebudeme-li dělat rozdíly mezi českou a zahraniční tvorbou, není Forbidden Saga revolucí ani na poli domácích ani cizích her, a už vůbec ne v subžánru RPG Maker her. Je to "jenom" jedna dobře řemeslně zvládnutá hra na dlouhé zimní večery.