Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Formulky na papíře 3.0 – nostalgické závody

  12:00aktualizováno  10. září 2004 5:08
Každý asi někdy potajmu pod lavicí hrál s podobně postiženými spolužáky formulky na čtverečkovaném papíře. Dva čeští programátoři vyrobili jejich upravenou počítačovou verzi – a brzy chystají již její třetí díl. Jaký bude?

Formulky na papíře 3.0

FORMULKY NA PAPÍŘE 3.0
Autor: J. Popelka & J. Sochor
Vyjde: ?/2003
homepage
Když se řekne "formulky na papíře", jen málo mladších zástupců silnějšího pohlaví si nostalgicky nevybaví hodiny, kdy výkladu profesora byla věnována jen zbytková pozornost, ale hlavní roli hrály závody teček symbolizujících nejmodernější automobily na nedbale tužkou nakreslené trati na čtverečkovaném papíře. Někdo dokonce vymýšlel důmyslné systémy s vlastnostmi aut – jednotlivé puntíky se lišily rychlostí, schopností zatáčet, brzdit, skákat, na tratích byly olejové skvrny, skokánky, teleporty a další zábavné objekty.

Takhle propracované počítačové Formulky na papíře nebyly, nejsou a asi ani nikdy nebudou. Nabízejí ale jiné přednosti a už jen z nostalgie se vyplatí si je zkusit, protože chytlavostí za svou papírovou verzí zaostávají jen o málo. Proč o nich ale teď vůbec mluvit, když od jejich vydání uplynul už přece jen nejeden pátek? Dva češti programátoři Jan Popelka a Jan Chochol, kteří mají původní hru na svědomí, totiž již delší dobu chystají verzi 3.0, která má přinést do herního systému citelná vylepšení. Jak to s nimi doopravdy je už zčásti prozradila betaverze, která spatřila nedávno světlo světa…

Formulky na papíře 3.0 Testovací soubor Formulek na papíře 3.0 obsahuje čtyři tratě – je to autentický okruh formule 1 v italské Monze, dále pak již smyšlené a jen testovací dráhy, které stvořili sami autoři: rovinka, kruh ne nepodobný tratím série Nascar a o trochu složitější zelení ohraničená závodní dráha. Podobně jako původní formulky jsou i Formulky 3.0 multiplayerovou hrou až pro deset hráčů, i osamocený pařan ale může zkoušet překonávat rychlostí rekordy.

Jak vlastně jeden takový závod ve Formulkách probíhá? Nejprve si hráči rozdělí startovní pozice. Cílem je projet v co nejmenším počtu tahů celou trať a nevynechat přitom žádný kontrolní bod. Samotná jízda je pak vyřešena šalamounsky. Už se nepočítají žádné čtverečky, protože se vše odehrává na čistém papíře. Hra si vždy na začátku vezme dráhu, kterou dané autíčko ujelo v minulém tahu. Pak spočítá, kam by dojelo, kdyby pokračovalo úplně stejně, a okolo tohoto bodu nakreslí kružnici o poloměru, který je určen typem terénu. Na trávě se špatně zatáčí a je těžké změnit směr pohybu, kolečko je tady tedy o poznání menší, na silnici je docela velké, ale pozor na olejové skvrny. Hráč si může vybrat libovolný bod z kolečka a tím určí trajektorii svého vozu v daném tahu. Při tom je nutné myslet hodně takticky. Je opravdu těžké vypočítat, jak moc je možné to rozkalit na dlouhé rovince, aby pak formule neskončila ve zdi v první zatáčce, jak moc zpomalit, aby vůz chytil ideální stopu do několikanásobné zatáčky a přitom zbytečně neztratil – Formulky na papíře 3.0 a právě v tom spočívá kouzlo papírových závodů, které vyžadují o poznání více taktiky, než závody méně abstraktní.

Řada změn oproti původní verzi už byla zmíněna. Zatímco v prvních Formulkách vyjetí z tratě automaticky znamenalo náraz do zdi a podle rychlosti se určilo, jak dlouho bude daný hráč stát, či zda vůbec bude schopen pokračovat v závodě, tady je možné zkrátit si cestu přes trávu (i když v Monte Carlu asi ne :o) či šotolinu okolo asfaltové dráhy bez nějakých vážnějších následků – jen s tím, že formule ztratí na rychlosti a bude hůře ovladatelná. S tím souvisí zavedení kontrolních bodů, kterými každý musí na cestě projet. Jinak by bylo možné objet jen malé kolečko okolo startu/cíle, a to by už nebyla taková zábava…

Pěkné jsou nové možnosti editace tratí. Nastavit je možné prakticky cokoliv – počet kontrolních bodů, počet kol, startovních pozic, pozici startovní čáry, limity rychlostí, upravit povrchy, fyzikální vlastnosti jako setrvačnosti či ovladatelnost, a v neposlední řadě pak změnit grafický vzhled dané trati. Samozřejmostí jsou pečlivě vedené statistiky rekordů (počet tahů, na které se podařilo dostat autíčko do cíle, je počítán na několik desetinných míst), které budou po vydání plné verze opět podobně jako u prvního dílu porovnávány na internetových stránkách hry a ta tak získá další náboj.

Formulky na papíře 3.0 Grafické zpracování bohužel zůstalo stejně schématické a jednoduché jako u prvního dílu. Dá se to přežít, ale je to trochu škoda, protože dost lidí na pohled hra na internetu odradí. Hodila by se také přítomnost minimapy, protože výhled na trať dopředu není velký a hráči by jistě uvítali trochu té orientace. Neustále scrollovat pomocí posuvníčků na krajích obrazovky, což je pomalé a otravné, opravdu není to pravé ořechové. Hra obsahuje i několik zvuků motoru, průjezdu cílem atd., bohužel jí zcela chybí hudba. Ale není problém si pod ni pustit nějaké vlastní audio soubory, což je možná lepší, než nějaký neumětelský soundtrack.

Podle betaverze lze Formulky na papíře 3.0 hodnotit takto: kráčejí ve šlépějších svých předchůdců, přináší několik opravdu příjemných změn, hrají se velmi dobře. Asi nepřilákají mnoho nových fanoušků, ale ti, kdo hráli papírovou verzi či původní počítačovou hru, si budou libovat a předhánět se v rekordních výkonech.

Autor:




Nejčtenější

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.