Galax – pořádná akce ve vesmíru
Velmi příjemným překvapením z řad titulů, které nám autoři zasílají pomocí nedávno zprovozněného systému lokace, se ukázala být vesmírná střílečka Galax. Na první pohled jde o hru, od níž neradno očekávat nějaké zázraky. Autor sám v ní nevkládá velkou důvěru a v komentáři nás vybízí k tomu, abychom si hru zkusili, na základě příznivých ohlasů přátel. Ale všichni víme, jak tomu bývá. Naštěstí se však po rychlém rozbalení příslušného archívu ukazuje, že tentokrát byli přátelé nečekaně soudní. Galax totiž opravdu JE dobrá, adrenalinová, výtečně provedená vesmírná akce, která si svůj prostor na Plných hrách bezesporu zaslouží.
První, co hráče po spuštění nevelkého EXE souboru čeká, je (po nezbytných úvodních obrazovkách) výběr vesmírné lodi, s níž se pustí do akce. A není to výběr samoúčelný – zároveň se totiž jedná o volbu obtížnosti celé hry. Raptor zajistí obtížnost nejlehčí, Enterprise střední a Milenium Falcon je jen pro největší vytvrdlíky.
A pak již následuje samotná hra. Její ovládání je tak prosté, jak jen může být. Kurzorové šipky pohybují s lodí doprava, doleva, nahoru a dolů, Control pak ovládá kanón. Každá loď má jen jednu zbraň a ve hře není možné sbírat žádné upgrady či speciální bomby, což je trochu škoda, na druhou stranu se aspoň spolu se zabitými nepřáteli neustále zlepšuje její účinnost, takže ke konci už většina nepřátel padne na první ránu. Ze začátku je hraní Galaxu procházkou růžovým sadem. Nepřátelé vlétají na obrazovku pomalu, v menších houfech, které je přímo radost zkropit dávkou ze svého děla. Časem ale výrazně přituhne. Objeví se rychlejší, silnější a odolnější emzáci a navíc začnou vlétávat na scénu v obřích počtech a z nejneočekávanějších směrů. Vrcholem všeho jsou pak pochopitelně bossové – obří lodě se speciálními zbraněmi, které zdolat je otázkou delšího pečlivého uhýbání a střílení. I jejich brnění je extrémní, a tak propracovat se až k tomu úplně poslednímu není vůbec sranda.
Po stránce hratelnosti je na tom Galax velmi dobře, a to přestože nenabízí prakticky nic než úplně čistou akci, paradoxně možná právě to mu dodává specifické kouzlo. Velká škoda nicméně je, že hra nijak nepočítá zásahy nepřátel a nevede si žebříček high scores – to by alespoň trochu prodloužilo hratelnost, která je jinak až pohříchu krátká – dohrát hru na nejlehčí obtížnost zabere zhruba čtvrt až půl hodinky a dále už Galax nemá co nabídnout – nepřátelé jsou naskriptovaní a létají stále stejně, takže ani dohrání na vyšší úrovně není přílišnou výzvou.
Audiovizuální stránka hry nevypadá na první pohled kdovíjak slavně, když se ale screenshoty roztáhnou na celou obrazovku, ukáže se, že minimálně grafické zpracování se velmi vydařilo. Lodí je mnoho typů a jsou správně vesele barevné, střely létají v hustých houfech jako v japonských arkádách, zkrátka: na obrazovce to neustále žije a ve víru boje si hráči ani nestihnou povšimnout, že pod celou akcí není jako pozadí nic než uniformní černá vesmírná prázdnota. Hudba, která celou věc doplňuje, je pak typicky automatová – asi málokdo by si ji pustil samostatně, ale ke stylu hry vcelku sedí.
Ve výsledku je tak Galax, jak již bylo řečeno na úplném začátku této recenze, příjemným překvapením. Doufejme, že autorovy další pokusy budou ještě o něco delší, propracovanější a lepší. Potenciál k tomu stát se kvalitním amatérským vývojářem rozhodně má…
The Last of Humans představuje: Nejhlasitější zombie v historii
Nemrtví v této akci jsou asi tak rychlí, jako zabržděný parní válec. Ale to této „hororové“ hře...
Smrt v REZ PLS není pro dvě kouzelnická nemehla překážkou
V této velice pěkné, ale technicky nedokonalé plošinovce vám nepomůže ukládání pozice, ale síla...
Crypt Worlds jsou ukázkou designérského génia a šílenství
Dohrání málokteré hry ve vás zanechá takovou duševní a mentální prázdnotu. A málokterá hra je tak...
King‘s Comfort, aneb, co dělá Norman Bates během dlouhých nocí
Zdánlivě liduprázdný motel je skvělé dějiště tradiční „vyvražďovačky“. Tohohle maniaka není tak...
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...