Pátek - prezentace a párty v Mersey
Pátý ročník již od počátku nesliboval žádnou revoluci snad až na několik nutných vylepšeních a tak 11. května v 17.30 začal v prostorách nově zrekonstruovaného Rubínu v pořadí již pátý ročník setkání hráčů a herních vývojářů. Všem, kdo si to do Brna namířili již v pátek se tak naskytla příležitost absolvovat řadu prezentací zajímavých herních projektů, což odstartovala nadějná Alternativa od týmu First Reality, po níž následovaly mobilní projekty od Handjoy či třeba Attack on Pearl Harbor od 3DVision. Následně měli všichni účastníci více než hodinu na to aby se přesunuli do brněnského klubu Mersey, kde mělo setkání pokračovat v trochu více neformálním duchu. Pro mnohé možná nejočekávanějším momentem bylo vyhlášení soutěže „Hra očima grafika aneb Oko bere“, do níž se přihlásilo celkově 26 příspěvků. V opravdu tvrdé konkurenci si výhru v podobě grafické karty ASUS 8800GTS 320MB odnesli tito tři šťastlivci:
Catnap Games – Devastro
U-Brothers - Bloom Busters
Rage in Grass - Jets'n'Guns Gold
Sobota - řada kvalitních přenášek
Klasicky vrcholem celého třídenního maratonu se stala sobota s jednoznačně nejvyšší návštěvností a několika hodinovým programem přednášek, v němž si zajisté vybrali jak grafici, programátoři tak i level designeři. Bylo nemožné přehlédnout snahu pořadatelů přiblížit akci ještě širší veřejnosti, což se promítlo do programu celé akce, z něhož zmizely ryze odborné přednášky, které nahradilo několik obecnějších a přístupnějších veřejnosti. Přednášky tradičně probíhaly souběžně ve svou sálech a jejich kvalita se alespoň mě osobně zdála zase o něco lepší, než tomu bývalo v letech minulých. Stejně tak se organizátoři vyhnuli výraznějším zpožděním, což výslednému dojmu z akce jedině pomohlo.
Co se obsahu týče, rozhodně je třeba vyzdvihnout ranní Financování vývoje nezávislých her od Lubora Kopeckého, trochu odbornější Project Management od Lukáše Codra, Teorie animace od Pavla Hruboše nebo Kontroverze a násilí ve hrách od Tomáše Pluhaříka. Souběžně s věčně přeplněným malým sálem probíhaly i přednášky v naopak poloprázdném sále velkém, kde se v průběhu dne vystřídaly témata jako o Casual Games od Davida Filipa, Tvořivost a obchod v Second Life od zástupců společnosti Beneta.cz, Silverlight což je nová technologie od Microsoftu či o Hudbě ve hrách od Martina Zavřela. Pokud by vás snad některá z přednášek zajímala můžete si stáhnout její záznam, který se na internetu objeví v doufejme krátkém čase.
Neděle - ve znamení relaxace
Po společensky náročném sobotním večeru přišel ke slovu poslední a rozhodně odpočinková neděle. Naplánována byla jen čtveřice dílen, které probíhaly v malém i velkém sále a zabývaly se tématy jako je Vývoj mobilních her, Grafika a Game design či Moderními grafickými efekty. Ti otrlejší a sportovnější se pak oddávali trochu akčnějším aktivitám jako je DancePad promítaný na velké plátno.
Game Developers Session ale samozřejmě není jen o přednáškách a oficiálním programu a tak bylo možno nejen o přestávkách sledovat v předsálí a před vstupem do kulturního domu davy vývojářů živě diskutujících o různých tématech. Atmosféru oživily třeba i doprovodné akce či soutěž z nedělního dopoledne, jež měla za cíl vybrat člověka, který přijde s nejoriginálnějším nápadem na to, jak oživit stařičkou logickou hru Člověče, nezlob se!
Z pohledu běžného návštěvníka GDS a člověka do vývoje her nijak zvlášť nezainteresovaného se mi letošní ročník více-méně líbil a díky i laikům přístupnějším přednáškám jsem si odnesla snad celou řadu cenných informací :-). Po organizační stránce není také téměř co vyčítat a tak snad až na trochu malý počet účastníků neměl letošní ročník žádnou výraznější chybu. Ale to se doufejme do roku příštího zlepší.