Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Game Developers Session 2005

  5:00aktualizováno  6:24
O minulém víkendu proběhl v Brně třetí ročník setkání vývojářů počítačových her Game Developers Session. Přečtěte si naši reportáž, ve které najdete i novinky týkající se představených freewarových titulů.

GDS 2005Minulý víkend se v Brně uskutečnil v pořadí třetí ročník Game Developers Session 2005 (GDS), jež je největším setkáním nezávislých (a závislých) herních vývojářů z České a Slovenské republiky. Zatímco historicky první GDS 2003 se konalo téměř na pomezí obou republik - v Uherském Hradišti, další dva ročníky se usadily v brněnském Kulturním domě Rubín. Organizaci a pořadatelství si i letos na bedra vzali lidé okolo serveru ČeskéHry.cz. Během pátku, soboty a neděle čekala na zhruba dvě stovky zúčastněných série přednášek, prezentací projektů a workshopů. 

Pátek – prezentace současných i budoucích projektů

GDS 2005 Jak je u mě tradicí, dorazil jsem o chvilku později než ostatní a nestihl oficiální zahájení akce. :-) Po příchodu jsem však narazil na hloučky diskutujících a jak jsem záhy zjistil, celá GDS se nesla v duchu přátelství a spontánnosti. Mimo návštěv přednášek se diskutovalo ve foyer nebo v sousedním baru, při přednáškách jste se mohli průběžně osvěžovat pěnivým mokem. Letošní novinkou byly prezentační plakáty vývojářských týmů a jejich projektů, u nichž probíhaly diskuse s autory, a spolu třeba s testováním 3D brýlí na Doomovi 3 tvořily vítané zpestření přestávek.

GDS byla zahájena v pátek v podvečer a hlavní náplň prvního dne tvořilo představování freewarových a komerčních titulů. Některé již světlo světa spatřily a autoři se post mortem vrátili k samotnému vývoji, jiné se teprve připravují.

Jediným zástupcem mezi prezentacemi ze soutěže Útěk byl originální Sopel. Ten při pozdějším vyhlašování výsledků obsadil čestné poslední místo, ale autoři přislíbili zvětšení herní variability, která byla vskutku nízká a hra vás zabavila jen pár minut. Uvidíme, jak se to změní po přidání zmiňovaného akčního prvku v podobě zachraňování soplů-kolegů, kteří se stanou obětí nástražných chuchvalců chlupů v nose.

Sopel Sopel

Telecí příběh je nadějně vypadající adventura, jejíhož vydání bychom se měli dočkat v první polovině tohoto roku. Hlavním rysem je originální a i přes svou roztomilost dětem nepřístupná kreslená grafika, profesionální herecký dabing a soundtrack. Podle autorů zbývá doplnit ozvučení a změnit animace herní postavy.

Telecí příběh

Mezi nejlepší akční freewarovky minulého roku patřila letecká arkáda Plane Arcade. 3D Games nám na screenshotech a v akci předvedli připravované pokračování Plane Arcade 2 s úchvatnou grafikou. Oproti jedničce bude mnohem detailněji zpracováno prostředí a vlastní modely letadel. Ty si budeme moci vybírat a svou předlohu mají ve skutečných historických letadlech. (Poznámka: brzy vyjde na Plných Hrách rozhovor o projektu Plane Arcade 2).

PA PA

Hodně mě pobavila post mortem prezentace Starship Trooper, která taktéž patřila ke špičce her vydaných v roce 2004. Autoři na ní pracovali hezky dlouho a na GDS ukázali různé výstřelky, ke kterým se během vývoje dostávali – od multiplayerové mimozemské deatch match akce až po dobrodružnou verzi ve stylu Indiana Jonese. Buďme rádi, že se od těchto „Starshit“ verzí autoři vrátili vždy zpět. :-) Úspěch publikovaného konceptu svědčí o správnosti tohoto rozhodnutí.

Starship Trooper

Mimo prezentaci frewarových titulů zde byly představeny i komerční projekty, např. post mortem hře Kult: Heretic Kingdom. Velmi se líbila prezentace hry El Matador od Plastic Reality, jež má být taktickou stealth akcí z prostředí jihoamerické narkomafie. Autoři speciálně pro GDS připravili trailer z poslední verze. Krátkou zmínkou o UFO: Aftershock přispěl i Martin Klíma z Altaru. Krátkou hlavně proto, že i letos byl Altar zastoupen několika přednáškami. Právě Martin Klíma měl po skončení prezentací projektů přednášku na zajímavé téma Přijímací rozhovor pro programátory. Zájemci o práci (myslím, že nejen místo programátora a nejen v Altaru) se zde dozvěděli podrobné informace o průběhu přijímacího pohovoru. Páteční kratší část zakončila diskuse na téma Nová soutěž a nezávislá scéna, jíž se zúčastnili zástupci projektů v soutěži Útěk. 

El Matador UFO: Aftershock
Screenshoty: vlevo: El Matador, vpravo UFO: Aftershock


Sobota – kolotoč přednášek a vyhlášení soutěží

Vítězný model v grafické soutěži Sobota byla hlavním přednáškovým dnem. Probíhaly již od rána souběžně v malém a velkém sále a podařilo se je víceméně rozdělit tak, že se střídala témata věnovaná herní grafice, programování a level designu. I když nejsem herní programátor, spousta přednášek na toto téma mě zaujala. Nejbližší mi byla ovšem problematika designu levelů, s níž jsem se setkal při výrobě modů do Deus Ex. Nemá smysl vám jednotlivé přednášky popisovat, stačí konstatovat, že celý průběh GDS byl zaznamenán na kameru a v současnosti se stříhá a upravuje. Na oficiálních stránkách tak již brzy najdete videa z přednášek a snad i představené prezentace. O nic tak nepřijdou ani ti, co se do Brna z jakéhokoliv důvodu nedostali. Večer proběhly diskuse s diváky nad tématy Moderní technologie a vývoj her a Gamedesign a leveldesign. Vrcholem večera se stalo vyhlašování dvou soutěží, jež pořádal server ČeskéHry.cz. V první – určené grafikům – měli soutěžící vymodelovat a oskinovat libovolnou postavu (vítězný model je na obrázku vpravo). Druhé vyhlašování se týkalo soutěže na téma Útěk, jejíž účastníky jsme vám nedávno představili. První místo obsadila arkáda Man in the Rain, o druhé a třetí místo se podělila akce Sammyho putování a logický Prison Escape. Autoři v současnosti své projekty pilují k dokonalosti a již brzy spatří u většiny z nich světlo světa finální verze. 

Neděle – pracovní dílny a diskuse 

GDS 2005 Neděle byla závěrečným dnem GDS. V praktických workshopech jsme se mohli seznámit s teoretickými znalostmi nabytými při sobotních přednáškách. Obzvláště zajímavé dílny doplnily přednášky o fyzikálních vlastnostech rigidních těles a tvorbě pixel-grafiky. V průběhu neděle se opět živě diskutovalo a odpoledne byl letošní ročník Game Developers Session ukončen. Protože jsem se akce letos zúčastnil poprvé, nemohu vám nabídnout srovnání s předchozími ročníky. Přesto mě mile překvapila vysoká úroveň přednášek a výborná organizace. 

I když byla akce určena autorům počítačovým her, myslím, že spoustu zajímavého zde najdou i samotní hráči a herní novináři. Pokud se chcete dozvědět, co se skrývá pod slupkou her a jakými úskalími si tvůrci musí projít, přijeďte na další ročník! Závěrem bych rád poděkoval sponzorům a pořadatelům ze serveru Českéhry.cz.

Autor:


Témata: Letadlo, UFO


Nejčtenější

Další z rubriky

Family Farm perex
Family Farm - dojmy z demoverze

Skvělý simulátor farmaření od českého týmu Hammerware má pohlednou grafiku a nabízí promyšlenou příběhovou kampaň. Ostatně vyzkoušet si ho můžete sami.  celý článek

2011
Nejlepší nezávislé hry roku 2010 - 1. část

První část nabízí výběr nejlepších adventur, akčních her a arkád, které jste si v minulém roce mohli z Plných her stáhnout.   celý článek

Kulivočko
Kulivočko - dojmy z dema

Zahráli jsme si demo české adventury Kulivočko.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.