Dobrou zprávou je, že ovládání bylo vymyšleno jak nejjednodušeji to jde a díky tomu nám postačí kurzor myši, kterým budeme kouzlit po herní obrazovce. Důležité jsou jednotlivé herní sektory, ale také spodní panel, přes který se všechno ovládá. Na tom se zaprvé nachází většina tlačítek, kterými spouštíte důležité herní akce, ale také zde máte přehled o stavu aktuálních „surovin“. První z nich je mana, kterou získáváte z již obdělaných políček. Potom je zde focus, což je jakási jednotka soustředění, která vás v jistých fázích hry omezuje v tom, abyste naráz kreslili příliš velké množství částí obrazu. Ono je to vlastně logické – malíř začátečník se také nedokáže soustředit na dvě samostatné pasáže a odvést na nich vynikající práci.
V praxi to tedy vypadá tak, že si myší najedete na jeden z ostrůvků, do nichž je celá zahrada rozdělená a ve spodní části se vám ukáže, kolik many a focusu bude potřeba a podle toho můžete případně kliknout na tlačítko paint, které vybranému ostrůvku přidělá základní barvu. Poté ho budete opakovaně přemalovávat za zvýšenou cenu až do chvíle, kdy je záhonek dokonalost sama. Cílem je do tohoto statusu dovést celou obrazovku, kdy se vám na závěr ukáže finální malůvka, která je vzhledem ke své vysoké kvalitě asi největší odměnou za celé snažení.
Garden je hrou krátkou, díky čemuž se nám nestihnou příliš okoukat herní principy prováděné neustále dokola. Co si budeme namlouvat, po hratelnostní stránce o žádný zázrak nejde – vzhledem k délce to ale není až takový problém a vše dostatečně vyvažuje celkový nápad a zpracování.