Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

GDS 2003 – reportáž

  12:00aktualizováno  10. září 2004 5:00
Game Developers Session 2003 neboli první setkání českých a slovenských nezávislých herních vývojářů, to je název akce, která proběhla minulý týden v Uherském Hradišti. Zajímá-li vás, jak probíhala, přečtěte si naši reportáž.

Game Developers Session 2003Navštěvujete-li alespoň trochu pravidelně náš server PlneHry.cz, jistě vám neunikla informace (rozhovor o akci), že se v Uherském Hradišti ve dnech 4. - 6. 7. 2003 konala akce nazvaná Game Developers Session 2003, kterou uspořádali lidé sdružení kolem serveru ČeskéHry.cz, tedy přesněji spíše týmy Ignitron (Dáma 1 a 2) a PUPworX (Trabi 2). Abych vše hned v úvodu uvedl na pravou míru, nebyl jsem pouhým nezaujatým řadovým návštěvníkem, ale byl jsem jedním z organizátorů, tudíž vám trochu více přiblížím i pozadí celého srazu.

Game Developers Session 2003Nápad uspořádat sraz českých a slovenských nezávislých herních vývojářů byl zcela logickým vyústěním aktivit serveru ČeskéHry.cz, který kolem sebe sdružuje amatérské herní developery. Otázkou pouze bylo, kde sraz uspořádat. Uherské Hradiště bylo zvoleno jako místo ležící zhruba na rozhraní České a Slovenské republiky, protože jsme se domnívali, že na GDS dorazí v hojném počtu i naši slovenští kolegové, ale jak se postupně ukázalo, naše domněnky byly mylné.

Game Developers Session 2003Do Uherského Hradiště jsem dorazil již ve středu večer, ač oficiální program začínal až v pátek. Důvod byl veskrze prostý: bylo potřeba zařídit spoustu věcí a připravit místo - klub Mír - na celou akci. Následující dva dny se pro mě a ostatní organizátory nesly v poměrně hektickém tempu. Na první pohled se možná nezdá složité zorganizovat akci tohoto typu, ale pokud něco podobného zažijete na vlastní kůži, budete hovořit jinak. Naštěstí vše dobře dopadlo a v pátek krátce po poledni bylo vše připraveno. Zhruba od 14:00 začali proudit první návštěvníci-vývojáři. Po zaplacení vstupného ve výši 100 Kč každý dostal identifikační štítek, kam mohl vepsat své jméno nebo přezdívku a název týmu, v němž působí.

Game Developers Session 2003Čas rychle plynul, vývojářů přibývalo a 19. hodina, na kterou bylo naplánováno slavnostní zahájení, se neúprosně blížila. Většina lidí si krátila dlouhý čas hraním her, navazováním kontaktů s ostatními vývojáři nebo pobytem v baru nad sklenicí zlatavého moku :o). Sraz nakonec nebyl zahájen v přesně stanovený čas, ale s několikaminutovým zpožděním. To ovšem nikomu příliš nevadilo, protože se dobře bavili. Hlavním moderátorem akce byl Jiří „Fila“ Filipovič z týmu PUPworX, který uváděl jednotlivé prezentace a přednášky. Po zahájení byl tedy vyhrazen čas týmům a jejich hrám, které chtěli prezentovat ostatním vývojářům. Nemá smysl jmenovat všechny, protože bych určitě na někoho zapomněl, tak vzpomenu jen některé z těch nejzajímavějších - Dream Cinema a jejich hra Space Patrol, Sleep Team známý především díky Bulánkům a jejich nové projekty, 3D Games a nadějně vypadající Alien Agency nebo PUPworX a Monarchia, ale jak jsem řekl, to je jen opravdu malý zlomek všech prezentovaných. Zhruba po hodině a půl, po níž prezentace probíhaly, končil oficiální program. Náplň zbytku večera si pak určil každý sám – někteří se odebrali do nedalekého restauračního zařízení, jiní debatovali s kolegy, další se oddávali síťovým kláním nebo debatováním s ostatními.

Minirozhovor s Martinem Klímou z Altar Interactive

Jak jste se dostal dozvěděl o akci Game Developers Session 2003?
Organizátoři mě oslovili, bohužel nevím, kdo přesně... Oni mi poslali mail a já jsem jim odpověděl, že se s radostí zúčastním.

Jak se vám tady zatím líbí?
Já myslím, že je to super. Opravdu mě to příjemně překvapilo, jak je to úžasně zorganizované a profesionálně vybavené. Já jsem si myslel, že to bude taková akce, že se tady sejde 10 lidí v nějaké opuštěné třídě a budou tam na sebe koukat. Je to fakt velice dobře zorganizované a samozřejmě jsem neviděl všechny ty přednášky, takže nemůžu posoudit jejich úroveň, ale jak říkám, opravdu mě to příjemně překvapilo.

Sledujete trochu českou freeware scénu, nezávislé hry?
Jsem rád, že stíhám sledovat ty závislé hry... :o)

Co očekáváte od dalších ročníků, budou-li?
No, já si myslím, že by ti organizátoři mohli zvážit, jestli to víc nezprofesionailzovat, nebo více se nezaměřit na ty "normální" vývojáře. Já jsem se o tom dozvěděl hodně pozdě a narychlo. I ty přednášky tady dělají hlavně lidi z freewarové scény. Proč ne, ale možná by nebylo špatné, kdyby se to pojalo víc odborně... Já nevím, jestli by dokázali oslovit třeba někoho z nVidie nebo Ati, aby sem přiletěl a popovídal o těch svých nových kartách, ale proč ne? Do Londýna taky přijde víc lidí, tady taky samozřejmě není tolik těch profesionálních firem, kolik jich přijede do Londýna, takže by tady prostě nebyli vidět všichni výrobci toho hardwaru, ale kdyby tu byl alespoň jeden, tak by to laťku zase trochu zvýšilo. Nebo by stačilo oslovit někoho, kdo s tím alespoň trochu dělá...

Game Developers Session 2003Sobota byla nejnabitějším dnem celého třídenního maratonu, protože právě v tento den probíhaly odborné přednášky na různá témata. Vše začalo již v 10:00 dopoledne a pokračovalo celý den zhruba až do 19:00. Po tuto dobu se na pódiu vystřídalo spousta přednášejících, jejichž kompletní výčet by zabral opravdu mnoho času, takže opět jen krátce vyjmenuji ty nejzajímavější. Asi nejzajímavěji hovořily pozvané vývojářské „celebrity“ - Martin Klíma z Altar Interactive (přednáška na téma Opravdu se chcete stát profesionálem?) a lidé z Illusion Softworks (přednáška na téma Vývoj AAA titulu). Rozhodně se však mezi nimi neztratily ostatní přednášky ať už zaobírající se grafikou nebo programováním a věcmi s nimi souvisejícími od „neprofesionálů“, tj. těch, kteří se tvorbou her vyloženě neživí. A propos, pokud by to přeci jenom někoho zajímalo, v Žurnálu jsme publikovali oficiální program, v němž je kompletní seznam všech přednášek.

Na 20. hodinu bylo naplánováno vyhlášení ankety Joystick Českých Her, což byla anketa, ve které mohli hlasovat pouze vývojáři a jejich úkolem bylo vybrat v každé z kategorií ten nejlepší titul. Game Developers Session 2003Moderování této závěrečné části večera bylo narychlo svěřeno mně, jako osobě nezaujaté, a doufám, že jsem to příliš nepokazil, protože nejsem velký spíkr :o). Výsledky Joysticku si můžete prohlédnout v níže uvedených tabulkách.

Výherci si rozdělili bohaté ceny za více jak 100 000 Kč, které věnovali sponzoři, jimž patří náš velký dík. Po vyhlášení se většina účastníků srazu odebrala do vzdálenější restaurace, kde se opět řešily otázky spjaté s vývojem her, ale to už by bylo na delší povídání... :o).

V neděli probíhaly dílny, kdy jednotliví vývojáři s odpovídajícími zkušenostmi v daném oboru vysvětlovali malé skupince dalších lidí nějaký specifický program a jeho funkce a vše probíhalo víceméně formou diskusí. Game Developers Session 2003Vývojáři se tak něco dozvěděli o OpenGL nebo grafických stylech pro hry nebo jiné zajímavé věci. Bohužel ne na všechny dílny se v neděli dostalo a některé plánované tedy vůbec nebyly. Úderem 13. hodiny byl sraz ukončen a vývojáři se pomalu začali balit a opouštět prostory klubu Mír. Na nás, organizátory, čekalo opět nezáviděníhodné uklízení, zametání a smýčení :o). Se všemi těmito činnostmi jsme byli vcelku rychle hotovi a brzy jsme se také vydali směrem k domovu.

Celá akce probíhala víceméně bezproblémově a zájem vše vývojářů o GDS předčil naše očekávání. Zpočátku jsme se obávali toho, že jich dorazí málo, ale v konečném součtu se jejich počet blížil stovce, což je myslím úctyhodné číslo na to, že se jednalo o první ročník. A pokud by někoho mrzelo, že se na sraz nedostal, ať nesmutní, všechny důležité přednášky byly zaznamenány na kameru a brzy budou ke stažení na webu Českých Her. Podle mého názoru se akce hodně vyvedla a pevně doufám, že se za rok všichni zase sejdeme na příštím ročníku.

 

Autor:




Nejčtenější

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.
Konečné výsledky Joysticku Českých Her
Kategorie: GAME DESIGN
Kategorie: GRAFICKÉ ZPRACOVÁNÍ

Pořadí Název hry Autoři Hodnocení

Pořadí Název hry Autoři Hodnocení

1. Bulánci Sleep Team 68,52%

1. Bulánci Sleep Team 69,21%

2. Berušky 2 Anakreon 48,24%

2. Berušky 2 Anakreon 57,62%

3. Monarchia PUPworX 42,28%

3. Monarchia PUPworX 56,55%

4. Trabi II PUPworX 35,03%

4. Trabi II PUPworX 36,83%

5. Ham Ňam Pod Vlivem Soft. 34,76%

5. Alien Agency 3D Games 36,14%

Kategorie: ORIGINALITA NÁMĚTU
Kategorie: PROGRAMOVÁNÍ

Pořadí Název hry Autoři Hodnocení

Pořadí Název hry Autoři Hodnocení

1. Bulánci Sleep Team 70,90%

1. Berušky 2 Anakreon 52,72%

2. Monarchia PUPworX 53,83%

2. Bulánci Sleep Team 50,07%

3. Berušky 2 Anakreon 46,17%

3. Monarchia PUPworX 45,41%

4. Trabi II PUPworX 40,24%

4. Trabi II PUPworX 43,38%

5. Space Patrol Dream Cinema 34,28%

5. Space Patrol Dream Cinema 26,62%

CELKOVÍ VÍTĚZOVÉ

Pořadí Název hry Autoři Hodnocení

1. Bulánci Sleep Team 64,675%

2. Berušky 2 Anakreon 51,187%

3. Monarchia PUPworX 49,517%