Server pro české herní vývojáře Gamecode se sice již odebral do věčných lovišť, ale hry vzešlé z jejich rychlosoutěží žijí dál. Ta s pořadovým číslem pět byla zaměřena na tvorbu hopsaček a vítězství si odnesl již dříve recenzovaný Stream. Dnešní Ghost tenkrát obsadil bronzovou příčku. Na starost dostanete malého ducha, s nímž musíte projít třicítku levelů.
R_Jakl k tvorbě použil program GameMaker a ze hry je patrný minimalistický přístup. Veškeré překážky, plošinky a úrovně jsou tvořeny sestavami drobných kostek, takže si budete připadat jako v nějakém království Tetrisu. Hrdina je malinkatý a mimo skákání a možnost aktivace tlačítek mu sudičky nedaly do vínku jinou vlastnost. I s těmito atributy lze udělat skvělou a zajímavou hopsačku, bohužel zde se to podařilo jen částečně.
Design levelů je sice povedený, spousta pasáží je sestavena s přesností na jednu kostičku a často budete potřebovat hodně trpělivosti a opakování, než se dostanete na kýženou plošinku. Bohužel přitom často přijdete o život, což vás díky přístupovým heslům k jednotlivým levelům sice nemusí zase tak mrzet, horší ovšem je, že se obtížnost v levelech zvyšuje pouze na základě stále větší nepřístupnosti. Řešení přitom nelze logicky odvodit a sto marných pokusů není dobrá učební metoda. Většina levelů je založena na tom, že aktivujete různě umístěná tlačítka, která uvolní další cestu odstraněním některých kostek nebo umožní přístup k dalšímu tlačítku.
Asi největším minusem Ghost je jeho atmosféra. Stejné kostky, stejná tlačítka a duch. Toto monotónní prostředí vás provází prvními levely a až posléze se k nim přidají třeba skákadla, jezdící plošinky, teleporty, která nevítám ani tak proto, že by přinesly větší variabilita, ale protože celou plochu alespoň trochu rozhoupají, je zde vidět něco animovaného a živého. Strnulost se však úplně vymýtit nepodařilo a jediný ponurý song jako hudební doprovod tomu opravdu nepřidává. Ghost tím hodně trpí a je to dost možná daň za účast v rychlosoutěži s omezeným časem na tvorbu. To však zajisté autorovi nebrání v tom, aby hru více oživil a poupravil, obzvláště, když je vytvořena v GM. Po face-liftu by si jistě Ghost zasloužil vyšší hodnocení a našel více fanoušků, protože je vidět, že po stránce designu levelů hra dokáže překvapit a je nápaditá. Tato verze si však zaslouží jen mírně nadprůměrné hodnocení.
- sobota 8. října 2005