Černobílá je cool. Vždycky byla, stačí pohlédnout na staré filmy nebo na fotografie aktů. Stejně tak cool je i originalita. Vždycky byla, jen se při vývoji her nesmíte soustředit originalitu na úkor hratelnosti. Pokud tedy hned na úvod zmíním, že Invert Inc. je černobílá hra řadící se mezi snad nejoriginálnější arkády mnoha posledních měsíců a měli byste si ji rozhodně zahrát, ušetřím vás snad čtení unylé recenze níže. Sebemrskači mohou pokračovat dále.
Zapomeňte na příběh, zapomeňte na trojrozměrné efekty. Veškerá makabrózní hratelnost Invert Inc. je založená na triviálním nápadu dvou přepínajících se herních módů. Černého a bílého. V každém z nich jsou na mapě zapnuté pouze některé plošinky, přičemž k sebrání klíče a dokončení kola musíte vhodně kombinovat svůj um a schopnosti přemýšlet ve dvou rovinách jediné mapy. Hraje se to pravděpodobně mnohem lépe, než jako to zní na papíře, takže si to ilustrujeme na následujících obrázcích.
V tomto odstavci si napravo můžete povšimnout jedné z prvních map Invert Inc. v jejím černém módu. Vašim úkolem je dostat se nahoru, sebrat zde klíč a vrátit se s ním ke dveřím v nejnižším patře. Ústřední panák stojí na černém čtverečku, přičemž vyskočit výše sice může, ale ony šedivé bloky v pozadí jaksi nejsou aktivní a neudrží ho. Trik je v tom, že musíte Shiftem vyskočit, během letu invertovat klávesou Ctrl mapu, díky čemuž se zapne bílý mód, ve které vás ony šedé bloky udrží a ony černé se naopak stanou šedými. Asi nějak takhle:
Ačkoliv se může zdát, že přepínání je triviální, rozhodně není jednoduché najednou skákat a orientovat se v principu dvou odlišných módů. Navíc, někde od třetí kapitoly hra začne prostředí invertovat sama od sebe, takže obtížnost se rázem z relaxační úrovně zvýší na úroveň, kdy v hrozivých záchvatech hráčských amoků umírají myši a klávesnice. K tomu všemu je třeba připočíst jednoduché ale nadmíru stylové grafické a zvukové odění.
Originalita za každou cenu škodí. Mohl bych říct, že hra, ve které měníte žárovky nebo vysáváte koberec je také originální, a měl bych pravdu, ale to ještě neznamená, že by taková hra byla i zábavná. Vývojář Invert Inc. ale prokázal, že i v tak využitém žánru, jako je arkáda, lze stále přijít s něčím novým. A co je podstatnější, že jeho nový nápad bude ve prospěch hratelnosti, nikoliv proti ní.