Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jak bude vypadat další GDS a co chystají České Hry?

  12:00
V souvislosti s nedávno proběhlým třetím ročníkem GDS jsme vyzpovídali jednoho z organizátorů. Dozvíte se co chystají České Hry, jak to vypadá s dalším GDS a na jaké soutěže se můžeme do budoucna těšit.

CHV souvislosti s nedávno proběhlým GDS, jsme si povídali s jedním z administrátorů Českých Her, Jiřím "Filou" Filipovičem, o následujících ročnících, stejně jako budoucnosti serveru České Hry.

Mohl by ses na začátek nějak představit, jakou funkci na ČH zastáváš a kolik lidí zhruba se o tento server stará?
O ČeskéHry.cz se stará zhruba 10 lidi - někteří více, jiní méně... Já se starám především o GDS a spolu s ostatními o forum. Nemáme ale pevně rozvržené funkce - každý dělá, co je zrovna potřeba a na co se nejvíce hodí.

Můžeš čtenářům popsat okolnosti které vedly k založení Českých Her? Kdy se to asi tak stalo?
Původně to byla čistě spolupráce mezi týmy PUPworX a (nyní již bývalým) Ignitronem. Prvních prací na serveru jsem se neúčastnil, ale v podstatě se jednalo o to, že jsme chtěli udělat něco pro nezávislou herně-vývojářskou scénu, která se nám zdála docela rozsáhlá, ovšem málo propojená. Přemýšleli jsme o různých variantách (včetně organizace zastřešující týmy i jejich projekty - o něco podobného se později neúspěšně pokusili cz-one), nakonec zvítězila podoba

Až nějakou dobu po založení se začalo pořádat GDS. O co vlastně jde, co tam mohou návštěvníci nalézt a co vedlo k uskutečnění prvního ročníku?
S rostoucí komunitou okolo ČH rostl zájem o osobní setkání vývojářů. Původní myšlenky se pohybovaly od "kalby" až po seriósní konferenci. Nakonec jsme se rozhodli uspořádat konferenci, čistě seznamovací hospodské akce organizujeme lokálně a v létě děláme jednu velkou.
GDS je nyní poměrně seriósní konferencí, na které si návštěvníci vyslechnou v hlavním bloku spoustu odborných přednášek o gamedevelopingu (programování, grafika i gamedesign), dále se dozví o projektech z nezávislé i profesionální scény a vyzkouší si práci s některými technologiemi ve workshopech. Krom oficiálního programu je důležité také osobní setkání vývojářů, příležitost podebatovat atd. CH

Jaké pokroky jste v již proběhlých třech ročnících zaznamenali a co chystáte pro ty další?
Největší rozdíl byl mezi GDS 2003 a 2004 - zde jsme získali generálního sponzora (Microsoft ČR), což nám umožnilo přesunout GDS do Brna do prostor kulturního domu Rubín, který má k dispozici dva přednáškové sály. Zkušenosti s organizací a určitá známost GDS pomohla zkvalitnit přednášky, které byly také profesionálně nahrávány. Na GDS 2005 jsme se snažili dále zkvalitnit program (což se nám snad podařilo), přibyly postery týmů, dali jsme větší prostor diskusím. Pro další ročníky bychom rádi získali větší rozpočet, což by umožnilo další zkvalitnění přednášek i lepší technické zázemí. Uvažujeme i o pozvání přednášejících ze zahraničí.

Co si od zahraničních přednášejících slibujete? Prozatím je GDS spíše takovým volnějším setkáním nezávislých vývojářů, chcete jej ještě íce zprofesionalizovat nebo vám současný stav vyhovuje?
Současná, velmi přátelská atmosféra GDS, nám sice vyhovuje, ale chtěli bychom posunout její program ještě dále. U nás není prakticky nikdo, kdo by byl schopen přednášet např. o programování pro Xbox, o vývoji DirectX atd. Větší profesionalizace GDS je nutná - přiláká i více profesionálních týmů z ČR a SR, také potřebujeme více peněz na organizaci, abychom mohli honorovat přednášky a klást na přednášející větší nároky. Je toho hodně, co lze vylepšit. Pro ty, kteří si chtějí hlavně s vývojáři poklábosit, zbývá dost času po skončení programu a také pro ně opět o prázdninách zorganizujeme bečku :-). CH

Na fóru se objevilo několik návrhnů na možné přesunutí GDS z Brna do Prahy. Plánujete něco takového?
Prozatím neplánujeme. Já jsem silně proti Praze, a to z těchto důvodů: GDS je sraz českých i slovenských vývojářů, z tohoto hlediska má Brno výhodnější polohu. Je to organizačně jednodušší - většina z nás je z Moravy, já v Brně přímo studuji. Je to také levnější. A to jak pronájem prostor pro GDS, tak ubytování návštěvníků. Máme dobré kontakty na profesionální týmy z Brna, které nám pomáhají se skladbou programu.

Jaký máš ty osobně názor na letošní ročník GDS? Jak ho vidíš v porovnání s těmi minulými?
Co se programu týká, považuji letošní GDS za hodně vydařenou. Kvalita přednášek se mi zda podstatně vyšší, než tomu bylo u minulého ročníku. Na druhou stranu byl letos až příliš cítit omezeny rozpočet, na čemž bychom chtěli do příště zapracovat.

Co si myslíš o konkurenci Českých Her, třeba proijektům jako Gamecode či zaniklý Joynet. Myslíš že má něco podobného na české nezávislé scéně ještě místo?
Nemyslím si, že je zde prostor pro více obdobných projektů. Důvod je prostý - úkolem ČH je sdružit pokud možno co největší počet vývojářů za účelem svobodné výměny zkušeností. Jsme sdružení, ne firma co by s někým měla konkurovat... Jaký smysl by mělo komunitu vývojářů dělit? Prostor pro konkurenci ČH by samozřejmě byl, pokud bychom dělali něco špatně... U ostatních projektů jsem nikdy nepozoroval, že by přišli s něčím převratným, co ČH neposkytují...

Zahájili jste novou dlouhodobější soutěž na téma Útěk. Plánujete ještě něco dalšího, stejně jako další soutěže pro grafiky nebo se vrátíte zpět k rychlosoutežím?
Útěk je alternativa k rychlosoutěžím. Ty jsou docela snadné jak pro organizátory, tak pro soutěžící, ovšem jsou příliš založeny na kopírování již existujících her. Nová soutěž klade naopak důraz na to, co si může dovolit nezávislá scéna a s čím má ta profesionální problémy - na originalitu konceptu.V budoucnu budou tyto soutěže probíhat pravděpodobně paralelně. V soutěžích pro grafiky bychom také rádi pokračovali.

Poslední dobou stagnuje magazín Českých Her, nechystáte nějaké nové seriály články či cokoliv, co by jej trochu více oživilo?
S magazínem je trochu problém - je těžké přimět autory, aby psali články na úkor vlastni práce, když jim za to nemůžeme poskytnout adekvátní odměnu... V současné době se snažíme získat sponzora, který by nám umožnil články honorovat.

Jak jsi se ty sám dostal k vývoji her?
Jako malé dítě jsem chtěl být konstruktér. Tenkrát jsem si ale racionálně uvědomil, že konstruovat toho doma moc nemůžu. Přemýšlel jsem tedy o obdobné práci a napadlo mě, že bych mohl zkusit programovat - k tomu stačí jen počítač :-). Začal jsem jej tedy loudit na rodičích a někdy v páté třídě ZŠ jsem dostal Didaktik M. První, co jsem se na něm naučil, bylo hraní her. Když jsem zhruba po roce konečně začal programovat, automaticky jsem tedy začal psát hry... CH

Co se týče vašeho týmu, na čem momentálně pracujete?
Momentálně se snažíme najít provozovatele pro prakticky hotovou Monarchiu a pracujeme na závodní hře 1977, o které jsme krátce mluvili na GDS. Jde to ale momentálně dosti pomalu - některé z nás trápí bakalářky, některé práce...

Můžeš nám něco o 1977 povědět bližšího?
Jedná se o závodní hru ze 70. let z vesnického prostředí východního bloku. Svým způsobem volně navazuje na Trabi II, ale chceme dát hráči více volnosti (kolik, to se ještě uvidí - v úvahu připadají návrhy se závody na okruzích i s komplexním dějem). Velký důraz klademe na "dojem reality" - a to jak grafické, tak fyzikální. Necháváme si otevřenou otázku konečné komplexnosti hry, takže toho zatím nemohu říci víc než na GDS...

Jaké máš jiné zájmy kromě tvorby her?
Kromě tvorby her mě fascinuje spousta jiných oborů IT, jako umělá inteligence, virtuální realita... Z přírodních věd mě hodně baví fyzika, astrologie... Dále se zajímám o literaturu, filosofii, hudbu (zatím bohužel stále pasivně), cestování, přírodu, staré domy, hrady, hřbitovy. No a mým koníčkem jsou také lidé - člověk není uzavřeným vesmírem že :-).

Chtěl bys něco vzkázat čtenářům?
Pokud se zajímáte, či ještě lépe aktivně účastníte vývoje nějaké hry, určitě si nenechejte ujít příští GDS!

Autor:
Témata: Microsoft, Xbox
  • Nejčtenější

The Last of Humans představuje: Nejhlasitější zombie v historii

10. ledna 2019

Nemrtví v této akci jsou asi tak rychlí, jako zabržděný parní válec. Ale to této „hororové“ hře...

Smrt v REZ PLS není pro dvě kouzelnická nemehla překážkou

4. ledna 2019

V této velice pěkné, ale technicky nedokonalé plošinovce vám nepomůže ukládání pozice, ale síla...

Crypt Worlds jsou ukázkou designérského génia a šílenství

14. prosince 2018  14:43

Dohrání málokteré hry ve vás zanechá takovou duševní a mentální prázdnotu. A málokterá hra je tak...

King‘s Comfort, aneb, co dělá Norman Bates během dlouhých nocí

12. prosince 2018  14:35

Zdánlivě liduprázdný motel je skvělé dějiště tradiční „vyvražďovačky“. Tohohle maniaka není tak...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...