Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jak Gamemaker hýbe českou freeware scénou

  1:00aktualizováno  6:14
Lehká úvaha, polemika či chcete-li téma, týkající se nastupujícího trendu Gamemakerovek. Jak se vyvíjela jejich kvalita, co nás čeká v blízké budoucnosti?

Hned na úvod chci upozornit, že níže popsané řádky jsou čistě subjektivním pohledem na problematiku a cílem v žádném případě není porovnávat Gamemaker hry a ty, tvořené „tradiční“ cestou (což vlastně ani nelze ;-).

Poměrně dlouho jsem se rozmýšlela nad rozepsáním podobného tématu zvlášť vzhledem k negativním ohlasům, které se na program Gamemaker ozývají. Popravdě také já tento nizozemský prográmek ještě před pár měsíci odsuzovala pro svou nedokonalost, což měli na svědomí především sami vývojáři. Vedle kvalitních 3D či 2D her naprogramovaných „klasickou cestou“ se totiž z Gamemakeru valily tuny balastu, které snad ani nestály za zmínku. Poslední týdny či spíše měsíce nás ale česká i zahraniční scéna upozorňuje na to, že není radno tyto projekty zatracovat, ba co víc, mnohdy i převyšují konkurenci.

Česká scéna
Jednoduchosti tvorby a možná i menší náročnosti na drahý vývojářský čas si všimli i sami tvůrci. Ostatně podíváme-li se do archivu a vytáhneme z něj posledních deset českých her, které v poslední době vyšly, minimálně polovina z nich bude pocházet z nějakého –makeru. Ba co víc, řada z nich dosahuje i výjimečných bodových výsledků, kdy je možno jako příkladu uvést vynikající Fairy Prince, teprve čerstvé Andulky 3 či Biketrial Game 2 od stejného autora.

Velkej Chytrák
Komunitní servery mají mnohdy velký vliv na trendy a směr mnohých vytvářených her, což v minulosti dokazovaly také ČeskéHry.cz, ještě stále asi největší české sdružení herních vývojářů. Co se aktivních tvůrců freeware her týče, jsou na tom podstatně hůře, vzhledem k faktu, že sekce projekty patří dlouhodobě k těm nejméně aktivním (na druhou stranu ty zde uvedené mnohdy překračují kvality GM her o stovky kilometrů :-). To fórum Velkého Chytráka je pravým opakem. V projektech se denně živě diskutuje a několikrát do týdne se dočkáváme nových obrázků, demoverzí ap. Ačkoliv by se někdo mohl ohánět slabší kvalitou zde prezentovaných her, v mnoha případech neplatí již ani tato fráze. Kupříkladu takový Experiment HSSE, PacIn, KOS: Vzestup Vládce Qrepu, SlimeWorld vypadá více než nadějně a tak bych mohla pokračovat dále a dále.

Lehčí tvorba = špatná hra?
Že je vývoj her v Gamemakeru podstatně jednodušší mi jistě dá za pravdu každý. Svou malou fanouškovskou hru si v něm může stvořit i průměrně zdatný vývojář. Jednodušší realizace vlastních nápadů tedy samozřejmě láká nové a nové duše a to především mladšího věku, kteří pro herní scénu nemají až takový cit a svými ubohými patlanicemi dělají Gamemakeru trochu špatné jméno. To platilo především dříve, dneska je hlavní síla v GM v tom, že se do tvorby i trochu náročnější hry může pustit třeba i menší tým o jednom či dvou lidech, který v rychlosti splácá jednoduchou, možná i krátkou ale přesto zábavnou hru. A to je to, co většina hráčů od hry zadarmo očekává.

Druhá strana barikády
Vzhledem k tomu, že si dokáži velice dobře představit, jakou nevoli článek zvedne v řadách vývojářů, kteří si svá mnohdy obsáhlá a 3D dílka poctivě programují, rozhodla jsem se do článku přidat ještě tento poslední odstavec. Téma či úvaha zpracovává mé čistě subjektivní dojmy z nezávislé scény poslední doby, které vychází z několikáté recenzované české Gamemaker hry za poslední dobu. GM a scénu tradičních vývojářských týmů totiž svým způsobem snad ani porovnávat nelze, což nebylo ani účelem tohoto článku. Vzhledem k problémům s náročností na vybavení vašeho počítače totiž Gamemaker stále neposkytuje dostatečně kvalitní prostředí k tomu, aby v něm mohly vznikat i rozsáhlé a náročné projekty přístupné pro širší masy, což je zase devízou her tvořených v klasických programovacích jazycích. Dalším z účelů článku bylo upozornit na vysoce kvalitní české GM výtvory, které fanouškům freewaru poslední dobou prošly rukama a rozhodně stojí za připomenutí. Pokuste se tedy mírnit v komentářích, případně prodiskutovat vzrůstající kvalitu české GM scény. Případně si třeba i Gamemaker stáhněte a pokuste se sami splácat jednoduchou hru.

Pro názor ohledně pokroků české Gamemaker scény jsme se zeptali také Filipa „Fioly“ Krauchera.

Sám se pohybuješ mezi GM vývojáři již delší dobu, ostatně jsi také jedním z hlavních organizátorů serveru Velkej Chytrák a členem týmu Fiolasoft. Spozoroval jsi ty osobně nějaká pokrok co se české nezávislé gamemaker scény týče?
Ano, pokrok tu bezesporu je. Od začátku vývoje komunitního serveru VCH se snažíme hlavně přinutit lidi, co s Game Makerem začínají, myslet. Jde o to, že původně to bylo tak, že hromada lidí přišla, stáhla si Game Maker a prostě naklusala do poradny, kde se prostě ta celá hromada ptala na takové základní věci, jako "udělejte mi celou hru prosím a pokud možno hned". Takové době už ale přes půl roku odzvonilo. Poslední dobou lidí co chtějí vážně tvořit na VCH přibývá. Přijdou do poradny a nezakládají téma o tom, jak snadno a rychle vytvořit hru, ale jak vyřešit přímo nějaký problém - logický celek.
Pak je jasné, že se taková situace musí odrazit na české scéně - nehledě na to, že my jsme národ, který má nutnost se předhánět. I naprostí začátečníci tedy pocítili nutnost se dostat před ty druhý a být lepší. A tak vznikají tituly, které již lze hrát a které mají již lepší grafiku. Na VCH máme takové dvě sekce - říkáme tomu pracovně "síto". Jedna sekce je pro ty projekty, o kterých si myslíme, že na nich člověk musí ještě zapracovat a ta druhá sekce již obsahuje kvalitní hry, které již lze s klidem prezentovat na nejrůznějších serverech tak, aby to nekazilo pověst GM. V té první sekci se potom snažíme, jako komunita, navádět vývojáře k lepšímu výsledku - prostě pomoci. A světe div se - ono to funguje! :-)

Týmů tvořících v tomto programu neustále přibývá. Které bys ty osobně rozhodně nezapomněl zmínit v souvislosti s těmi nejlepšími? Máš kupříkladu nějaké oblíbené hry ať už české či zahraniční?
Týmů je opravdu hodně, ale těch nejkvalitnějších je dle mého názoru jen pár. Já osobně nerad vítám otázky podobného typu, neboť je mi záhy líto těch, které jsem neřekl. Určitě na vrchol české GM komunity patří týmy jako Nifflheim Softworks, trojčlenný tým LKG anebo Kyller Studio. Ostatní týmy nejsou snad ani horší v tom co dělají, jenom se zatím nedokážou prezentovat. A to je možná další věc, která jiným lidem vadí.
Mé oblíbené hry v Game Makeru? Z českých můžu jmenovat jednoznačně z nejnovějších Fairy Prince nebo Rezavou Lžičku. Dále určitě RPG Čerto nebo Man in the Rain si u mě získalo jasné vítězství. Také je skvělá Nanozoa. Doufám, že jsem na nějakou nezapomněl :o).
Ze zahraničních je to Seiklus, Return to Sector 9, Street Bike Fury, Dark Hive nebo zajímavý Aces High Over Verlor Island. Vybíral jsem opět převážně z titulů, které jsem hrál a dohrál teprve nedávno.

Autor:




Nejčtenější

Peridium
V Peridium se snažíte přežít nákazu na antarktické stanici

Podobně jako v jistém slavném hororu, i v Peridium se hlavní hrdina ocitá v nerovném boji s mimozemským organismem, který postupně mění jeho přátele v...  celý článek

Dinner With An Owl
Prapodivná Dinner With An Owl vám připomene Lynchovy filmy

Pozvání k obědu je skvělá příležitost, jak poznat vašeho klienta. Jenže, dobrá nálada se vytratí, když zjistíte, že to není jen tak obyčejný „člověk“. Absurdní...  celý článek

Další z rubriky

Mario
Největší herní klaďas Mario týrá zvířata, tvrdí jejich ochránci

Do videoher se kriticky pustila už i Americká organizace na ochranu zvířat PETA. Terčem kritiky se stalo nošení virtuální kožešiny. Organizace tvrdí, že nechce...  celý článek

webovky3_poster
Germánské webovky: Travian a OGame

Ještě jsme zde. Z původně plánovaného týdeníku rozebírajícího necelý tucet signifikantních webových her poslední dekády se sice z recenzentských,...  celý článek

Osada
Osada – interaktivní klip od autorů Machinaria

Mix trampů a Divokého západu šokuje svou vytříbeností.   celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.