Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jiří ""Taz"" Výchopeň – zkušený všudybyl

  12:00aktualizováno  10. září 3:06
Jiří ""Taz"" Výchopeň je člověk, který stojí za hromadou opravdu pěkných, kouzelných her a hříček, které si získali nejedno hráčské srdce - za zmínku stojí například BechMan, Blbost, Rock Blaster, NU Pagadi, Boll, Becher Train, Arnal a mnoho dalších. Rozhovor s ním si můžete přečíst právě v tomto článku.

Taz Kdy a jak ses dostal k programování?
K programování jsem se dostal už na základní škole, kde jsme měli 8-bitové počítače PMD. Programování her a grafiky jsem se pak začal věnovat na střední škole, kde jsem měl jedinou možnost se dostat k počítači.

Vyvíjíš hry pod hlavičkami různých sdružení - Jumi, cXcrew nebo tvým Taz Software, proč?
Nejdřív jsem hry, které jsem udělal sám, vydával po jménem Taz Software. Potom jsem s grafikem a hudebníkem založil tým cXcRew. A hry, na kterých jsem dělal jenom já a grafik, vydáváme pod jménem Jumi (zkomoleno z angličtiny YOU-ME:o))).

V čem všem umíš programovat?
Nejdřív jsem zkoušel na 8-mi bitech dělat v Basicu, pak jsem dlouho dělal v Pascalu a Delphi a dnes dělám v C/C++. V poslední době taky zkouším programovat v Javě na mobilní telefony.

Schováváš si někde ještě své první zdrojové kódy?
Schovávám, ale o ty nejstarší zdrojáky jsem přišel, protože se mi poškodilo CD, kde jsem je měl. Naštěstí by už dnes pro mě neměly asi žádnou cenu.

Taz Jak to v současné době vypadá s oblíbeným RockBlasterem? Někde jsem četl, že ho už asi nedoděláte...
RockBlaster byl dobrý projekt, ale bohužel jsme nenašli investora, pro kterého bychom hru dodělali. Bohužel dnes už nemáme čas hru dodělat jenom tak pro zábavu.

Několikrát ses také účastnil soutěže Becherovka Game a tvé hry se umisťovaly na předních místech, jak to bylo letos?
Letos jsem se v BecherGame2003 podílel na dvou hrách v kategorii Java hry na mobilní telefony. Obě hry skončily na prvních dvou místech.

Děláš hodně reklamní freeware hry, co bys chtěl vzkázat případným zájemcům o vytvoření takovéto gamesy?
Stačí se ozvat na moji e-mailovou adresu (taz_vs@email.cz) a určitě se domluvíme.

Pár her máš už rozpracováno, pouze pro ně hledáš sponzory, o které se jedná?
Momentálně mám rozpracovány jenom starší hry (RockBlaster, Arnal, Spitris).

Také pracuješ na dvou hříčkách pro telefony Nokia - CavernFlask a SuperJohann, co to bude, až to bude?
Hry už jsou hotové a obě se zúčastnily soutěže BecherGame2003. CavernFlask je předělávka hry BoulderDash a obsahuje několik vylepšení a hodně levelů. SuperJohann je plošinovka, kde musí superhrdina posbírat všechny Becherovky.

Taz Hodně se teď také mluví a píše v různých magazínech o NuPagadi!3D - proč jste se rozhodli přetvořit předělávku handheldu Nu Pagadi! (2000) do trojrozměrného kabátu?
Připadalo nám to jako dobrý nápad, který by mohl být úspěšný. Navíc jsem si chtěl vyzkoušet udělat nějakou 3D hru.

Kdy vyjde hra Asteroids3D? A co od ní mohou hráči očekávat?
Hra Asteroids3D je můj semestrální projekt do jednoho předmětu ve škole. Zájemci si ji mohou stáhnout včetně zdrojových textů na mých stránkách.

Vytvořil jsi i program CD-player, představ ho prosím čtenářům...
Je to jednoduchý, graficky pěkně udělaný přehrávač hudebních CD na počítači. Má pouze základní funkce. Původně jsem ho dělal pro vlastní potřebu.

Jsou ve tvých hrách umístěné nějaké cheaty? Prozraď nám nějaký....
Ve většině jsou, ale už jsem jich většinu zapomněl :o))). Teď mě napadá třeba ve hře BechMan kombinace kláves k + o.

Taz Jaký máš názor na Linux?
Já osobně Linux používám jenom minimálně, protože z hlediska programování her je dnes pořád výhodnější Win. Ne, že by se pod Linuxem programovalo hůř, spíše bych řekl, že líp, ale většina uživatelů Linux neumí moc používat.

Co vše lze nalézt na tvých osobních stránkách www.mujweb.cz/www/tazman?
Nejzajímavější je asi galerie mých výtvorů.

Kromě toho, že hry děláš, zahraješ si taky někdy něco? A pokud ano, tak co?
Na hraní her mi moc času nezbývá. Většinou si nějakou hru jenom vyzkouším, ať vidím, jaké používá efekty a jak je udělaná a jaké má chyby (to je úděl tvůrců her, na všem dokážou najít chyby :o))). Ale mám i pár her, které si rád zahraji. Například ReVolt nebo Quake3.

Jaký film ti utkvěl nejvíce v paměti a proč?
Třeba film Sleepy Hollow, protože mám rád filmy s ponurou atmosférou.

Které hudební interprety máš nejraději (české i zahraniční)?
Poslední dobou hodně poslouchám kapelu Wohnout. Jinak můj nejoblíbenější interpret je King Diamond.

Co bys chtěl vzkázat čtenářům našeho portálu?
Ať podporují české hry, protože si myslím, že jejich úroveň stále stoupá.

Autor:


Témata: Linux, Nokia


Nejčtenější

Empty
Perspektiva a prostor v Empty vám zamotjí hlavu, ale o to více pobaví

Termín „splynout s pozadím“ vám bude ve hře Empty dávat zcela nový význam. V této meditativní logické hře budete věci v zařízených pokojích nechávat mizet tím,...  celý článek

Brain box
Logický Brain Box se hraje jako retro, ale působí překvapivě moderně

Stará láska nerezaví a staré mechaniky také ne. Brain Box je logická hra, jejíž hratelnost až nápadně připomíná třicet let staré kusy. Díky modernímu kabátu...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.