Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Joypal - český žánrový mišmaš

  12:00aktualizováno  29. října 2003 9:13
Tři RPGčkové postavy (elf, golem a wizard), akční bušení do myšítka, bonusové skilly a arkádový nádech. Že to nejde dohromady? Přesvědčete se sami v nové české freewarovce programátorského týmu Joywood, jejíž instalačka navíc zabírá pouhých 212kB.

Joypal - český žánrový mišmaš

Platforma: Freeware
Výrobce: Joywood Studios

Stáhnout

Kdybych nevěděl, že na Plných hrách máme škatulku označenou názvem "České hry", do níž se automaticky řadí všechny dílka tuzemské provenience, zřejmě bych strávil celé odpoledne váháním, jakému žánru se Joypal přibližuje nejvíc. Nejdřív se tváří jako pravověrné RPGčko, pak zase jako jednoduchá akčňárna a nakonec se zase nejvíc přiklání k typickým atributům arkád. Ale vezměme to všechno pěkne popořádku.

Joypal je v první řadě hrou typicky českou - jeho instalačka čítá toliko 210kB (resp. necelého půl megabytu po rozbalení), je naprogramován v prostředí Visual Basicu (konkrétně jeho šesté verze) a být profesionálním programátorem, zřejmě bych tvrdil, že i primitivní. Nicméně i přesto tohle české RPG/akční/arkádové dílko stojí za zkoušku.

Joypal Co totiž hra postrádá po stránce zpracování, to hráčům spolehlivě nahrazuje kvantitou možností, ve freewarovce tohoto typu dosud nevídané. Rozhodující rozhodnutí vás čeká již pár sekund po odklepnutí první obrazovky - velice uvážlivě si totiž musíte zvolit jednoho ze tří nabízených hrdinů a následně mu také přiřknout jméno. Nabídka je sice omezená, nicméně i přesto relativně bohatá - vybrat si můžete elfa, golema a v poslední řadě také černokněžníka neboli wizarda (zůstaneme raději u toho druhého pojmenování). Liší se od sebe v několika ohledech - jednak silou vyjadřovanou slovíčkem HIT, jednak silou svého kouzla a jednak budoucími dovednostmi (skilly). Mně osobně se nejvíc osvědčila volba golema a to jednoduše proto, že je nejsilnější. Naopak zřejmě nejnevýhodnější postavou je wizard, který má sice jakési rádobysilné kouzlo, nicméně než se nabije (což většinou chvíli trvá), je už zaručeně pozdě a tak jako tak tedy budete muset sáhnout k boji pěstmi.

V souvislosti s dobíjením kouzla, jež je indikováno v pravém dolním rohu obrazovky nabíhající zelenou barvou a procentním ukazatelem, jsem přišel i na jeden velice šikovný, ač zřejmě ze strany autorů neúmyslný bug. Použijete-li totiž klávesu "S" pro skok do menu výběru skillů, hra se automaticky zapauzuje, nicméně kouzlo se nabíjet nepřestane. Tak lze pomalu, ale na druhou stranu se stoprocentní jistotou postupovat dál a dál bez nutnosti použít hrubou sílu (mimochodem, podobná chyba se vyskytovala i ve Falloutu).

Joypal Akční a také o dost nudnější a vyčerpávající částí hry je samotný boj s různými obludami. Všechno totiž probíhá v reálném čase a navíc neustále, takže jakmile se jednou do vymýtání zla v Joypalu pustíte, už vás dokáže spasit jen tlačítko Save&Exit. Prakticky tahle akce totiž nepřipomíná nic jiného než hry typu "Zastřel si svého...". V různých částech obrazovky se vám zjevuje jedna obluda za druhou, jakmile dosáhnete další úrovně pokročilosti, typ obludy se změní a zase se všechno opakuje až do další úrovně. Vhodným zpestřením jsou tak ony výše zmíněné dovednosti neboli skilly. Každá ze tří postav má pár svých specifických a pak existuje ještě několik skillů pro všechny postavy společných. Skvělé je, že některé skilly jsou přímo vázány na např. dosaženou úroveň, množství zabitých nepřátel atp., což znamenitě zvyšuje motivaci k pokračování ve hraní zvlášť ve chvíli, kdy bušení do tlačítka myši máte už po krk.

Pokud vás hra po několika neúspěšných pokusech o zdolání dalšího levelu přestane bavit, můžete se ještě jen tak pro informaci zkusit zapsat do žebříčku nejlepších hráčů hry zasláním kódu, který vám hra po konci hry vypíše na obrazovku, na email autorů. Nepoučitelným hnidopichům bych zase doporučil trochu si pohrát se soubory uchovávajícími informaci o vámi vytvořené postavě, které lze jednoduše otevřít v Notepadu (dokážu si představit, jaké šílené hodnoty pak bude hra na monitor vykazovat :-), a nebo s oním kódem určeným pro odeslání autorům, který by pro zkušeného dešifraře neměl být podstatnějším oříškem.

Autor:




Nejčtenější

Další z rubriky

Symmetry
Symmetry je děsivý výjev ze života s psychickou chorobou

Pokud se považujete za perfekcionisty, pravděpodobně vás Symmetry vyděsí. Mít v životě všechno pěkně „na svém místě“ je však mnohdy těžší, než se zdá. Zvlášť...  celý článek

Shadows
Shadows je klidná plošinovka s ještě klidnější klavírní hudbou

Hledáte příjemnou a nenáročnou arkádu na půl hodiny? Už nehledejte. Shadows vás nepřekvapí novátorskými přístupy, ale pohodovou hratelností a atmosférou...  celý článek

Bloody Walls
V Bloody Walls se váš zbývající život počítá na vteřiny

Nákaza je nevyhnutelná a váš život brzy skončí. Protilátka v Bloody Walls je jen dočasná a je potřeba mít jí pořádnou zásobu, chcete-li zůstat člověkem. Tak...  celý článek

Hledáte maminku v okolí na společné aktivity?
Hledáte maminku v okolí na společné aktivity?

Mnoho podobných jich je na eMimino.cz.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.