Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Joywood Studios - rozhovor o systému JOYNET

  12:00aktualizováno  10. září 2004 4:43
Systém JOYNET - nová možnost zviditelnit se pro české amatérské vývojáře. To je hlavní téma našeho rozhovoru se zkušeným týmem Joywood Studios, který ho pod patronátem BonusWebu provozuje...

Joypal Nejprve se prosím představ našim čtenářům, třeba jako v nějaké televizní soutěži…
Tak jo – Jmenuji se Tomáš Pala, pocházím z města, které leží kousek od Ostravy a je mi 17 let. Jak je asi logické, mám rád programování a téměř vše co souvisí s počítači.

Joywood Studios je tým s dlouhou historií. Kdy se dá hovořit o jeho vzniku a jak se to stalo?
Vznik Joywoodu, to už je doba. Myslím, že to bylo někdy v roce 1998, když jsem se dostal trošku více pod kůži počítačům a začal jsem chtít ovládat aplikace na PC. Řádný vznik, spolu s vydaním první nadějné hry se datuje ke konci roku 1999. (vyšla hra JOYPAL 1)

Popiš prosím stručně historii Joywoodu z personálního hlediska, kdo stál na začátku, jak se tým měnil, představ jeho současné členy.
Kdybych měl vyjmenovat všechny lidi, kteří se za celou dobu existence Joywoodu objevili na seznamu členů, tak bychom tady byli ještě hodně dlouho, ale k těm nejdůležitějším. Joywood Studios jsem založil já spolu s jedním spolužákem (byl to prostě dobrý nápad), který se staral o grafiku a já o to ostatní (tzn. o vše). Zatím to v Joywoodu funguje tak, že pomyslná křivka popularity stále vzrůstá (a doufám, že to tak i zůstane). Většinu prací řešíme pomocí externí spolupráce s ostatními autory (pomyslnými členy, za které je ovšem považujeme). Abych uvedl ty co se nejvíc zasloužili o rozvoj týmu: Luboš Horák (web), Pekař (funny games, autor: Únos aneb tajemství hlubin lesa), Jiří Macich ml. (rozvoj systému joynet), dále spousta betatesterů (což jsou většinou mí spolužáci) a další.

Kdy jste se dostali ke spolupráci se serverem BonusWeb, na jaké úrovni probíhala a jak je tomu dnes?
K Bonuswebu jsme se dobývali již delší dobu, ale asi před rokem se nám to povedlo (taky za pomocí jedné hry, kterou jsme tehdy vydali). Spolupráce probíhá na úrovni reklama za prostor. Ovšem v poslední době se snažíme rozvíjet spolupráci hlavně s bonuswebem díky systému JOYNET a rádi bychom, aby se naše vzájemná spolupráce rozvíjela i nadále.

JoypalMezi vaše první hry patřila série Joypal. Jak byste ji charakterizovali? Jak velkou oblibu si mezi hráči získala?
„Joypal je Joywood“, asi takhle to můžu říct. Joypal byla hra, která nás proslavila asi nejvíce. Oblibu měla vysokou zejména ve formě HTML hry, což byl docela originální nápad. Druhý díl Joypal (první se nezachoval) se objevil na CD časopisu LEVEL a pak už to všechno začalo. Během jednoho roku, kdy se Joypal ve svých dalších stádiích postupně objevoval na Cdčkách časopisu LEVEL, dokonce i na CD Špidla – Český výběr 4, Nejlepší české hry atd., popularita Joypalu stále vzrůstala. Po 4 dílu přišla odmlka a začal jsem vytvářet i jiné hry. Ale sláva Joypalu se vrátila opět asi před rokem, kdy vyšel Joypal – New Edition. A pro ty, kterým se Joypal líbil můžu už teď slíbit, že se brzy dočkají nového vydání.

Dále jste vytvořili adventuru Hon na perlu. Jak ji hodnotíte z dnešního pohledu?
Tehda to byl super nápad nad kterým jsem strávil spoustu času. Byl jsem naprosto nadšený, ale čím starší ta hra je, tím více vidím, že to byl hodně amatérský projekt. Grafiku mi tehdy kreslil můj brácha. Myslím, že to byla dobrá zkušenost.

Mezi vaše doposud nejlepší a nejhranější tituly patří strategie Den zúčtování. Jak vznikala a co na ní bylo nejtěžší?
Den zúčtování vznikl díky naší školní zábavě, kterou byla v nezáživných hodinách výpočetní techniky on-line strategie Red Dragon. Jelikož se během několika týdnů stala s téhle zábavy závislost a účty za telefon byly enormní, musel jsem si, jako každý správný programátor, vytvořit off-line strategii na stejném principu. A to se podařilo, hru jsem si dokonce upravil tak, že má i technologické prvky, které tehdy v Red Dragonu chyběly. (rakety, tanky, vojáci…)

Již dlouho na svých stránkách píšete o projektu logické hry Joyworld: The Huge World of Logic. Kdy ale konečně vyjde?
Hra je téměř hotová a je to náš nejnadějnější projekt. V místních soutěžích jsem díky ní už vyhrál slušnou řádku „cen“, což jsem od „nehotového projektu“ ani nečekal (např. optickou myš a pár dalších maličkostí). S projektem jsem původně chtěl do Becher Game 2003, ale opravdu nevím, jestli to stihnu. Každopádně díky Editoru levelů se hra stále rozvíjí a rozšiřuje. Už teď má projekt asi 50 misí. (máte-li někdo zájem o pomoc při výrobě misí v jednoduchém grafickém editoru, tak nám napiště)

Podobně je tomu s hrou New World: Operation Save the X. Co zdržuje její vydání a kdy se tak případně stane?
New World je úplně hotový, chybí snad přidat pár zvuků, ale jeho vydání zdržuje názor kritiků a recenzentů. Hru jsem už v květnu poslal na různé servery k orecenzování (např. plnehry.cz a další, aby nebyla reklama), ohlas byl pozitivní až na hratelnost (spíš ovládání hry), která je naprosto nevyhovující. No a teď už jen čekám až se mi bude chtít předělat ovládání.

Joypal V době nedávné jste spustili systém JOYNET. O co vlastně jde?
Systém JOYNET je propagační sdružení vývojových týmů za účelem zvýšení návštěvnosti jejich stránek, zviditelnění celého týmu pomocí partnerských serverů (samozřejmě i www.plnehry.cz) a v konečné fází k úplnému zvýšení popularity týmu. Do systému bylo zapojeno zkušebně 5 subjektů a minimálně u 3 z nich došlo ke gigantickému nárustu návštěvnosti stránek a také se určitým způsobem zapsaly do podvědomí freeware hráčů. V nynější době se rozjíždí systém k úplné funkčnosti a také zvažujeme přechod pod doménu věnovanou přímo systému JOYNET, v této době je již také sestaven provozní tým pro novou doménu systému.

Proč bude pro týmy výhodné se do systému připojit, co jim garantujete? Jaké jsou naopak vaše požadavky na ně?
Zapojení do Systému JOYNET v žádném případě neovlivní nezávislost nebo suverenitu týmu. A tím myslím, že tým funguje tak jak fungoval dosud, s tím vylepšením, že se mu staráme o zviditelnění. Týmum garantujeme: webevou prezentaci ve formě vlastní stránky (týmy obdrží šablonu) na stránkách systému (nyní ještě stále na domovské stránce Joywood Studios). Tuto stránku si týmy pomocí speciálního software samy nahravají na web Joywoodu.
Dále reklamu na partnerských serverech zapojených do systému JOYNET, ovšem opět jen těch, které budou mít zájem (= 2 týmy zapojené do systému se vzájemně na svých stránkách prezentují, to vše ovšem zajišťuje opět správce systému = Joywood Studios – tým si jen podá požadavek na nalezení partnerských serverů majících zájem o výměnu banneru).
Dále tým získá to hlavní, což je prezentace na stránkách partnerských informačních serverů s hlavním partnerem, serverem – www.plnehry.cz. Každý tým si opět jen podle vlastního uvážení vybere projekty (popř. hry), které mají být systémem JOYNET prezentovány a my se už postaráme o to, aby se o těchto projektech („samozřejmě nadějných“) na partnerkém serveru psalo. (server si samozřejmě sám vybírá o kterých projektech zveřejní informace).
Jediné, co od týmů požadujeme je umístění loga o zapojení na jejich web a také logo do her, které bude systém JOYNET propagovat.

Joypal Když bys měl srovnat JOYNET s možnou konkurencí typu České hry či CZ-ONE (ve své nové podobě, která se právě chystá), v čem vidíš jeho přednosti, do čeho se naopak oproti těmto sdružením pouštět nebudete?
V nynějí době vidím velice kvalitní servery jako jsou České hry nebo CZ-ONE v jeho budoucí formě. Ovšem my určitě nebudeme dělat konkurenci těmto serverům. Do systému JOYNET můžou být zapojeny i týmy, které již hostují pod kterýmkoliv jiným serverem. = TO JE HLAVNÍ VÝHODOU JOYNETu. Nikoho nenutíme, aby si měnil web, design webu, obsah, jméno týmu nebo cokoliv jiného. Žádáme jen vložení loga s odkazem o zapojení do systému JOYNET (v budoucu budou mít všichni členové stejné logo), NIC VÍC.
Do projektů jako jsou České hry a CZ-ONE nehodláme zasahovat a týmy nehodláme přebírat, jde jen o propagační sdružení. Jak jsem již psal, plánujeme vlastní doménu pro systém, která by mu měla dát tu pravou šťávu a oživit ho.

Jak hodnotíš současnou českou freeware scénu, které týmy považuješ za nejlepší, které hry za nejkvalitnější?
Myslím, že česká freeware scéna je naprosto perfektní. Samozřejmě, že je hrstka (nebo možná větší hrst) těch nejlepších a také jsou týmy, které prostě jen jsou a v podstatě nevyvíjejí žádné aktivity. Znám osobně lidi z ostatních nezávislých vývojových týmů a vím, že je v nich obrovský potenciál, což je pro českou freeware scénu jen dobré. Každý kdo tohle čte by zde rád asi viděl své jméno, ale já si myslím, že každý je v podstatě pro sebe ten nejlepší. (já osobně jsem vyrůstal na albisofťáckých hrách)

Jaké jsou tvé vlastní oblíbené hry, filmy, knihy, jakou posloucháš hudbu apod.?
Já sám mám rád hodně českých freeware her (kdo by si ve škole když je nuda nezahrál síťově bulánky, že?). Každopádně těch dobrých českých freeware her je dost a já se snažím mít přehled o všech. Knihy – Jsem fanoušek STARGATE, takže všechny díly v originále. Filmy – STARGATE (hvězdná brána pro nezasvěcené), v poslední době se mi líbil např. Pianista, fajn filmy jsou např. Kruh, Červený drak a spousta dalších (350 CD filmů, stačí?). Hudba – Téměř vše (30 GB na HDD stačí?)

Chceš ještě něco dodat k JOYNETu, připravovaným titulům, či jen tak vzkázat čtenářům Plných her?
Chci jen dodat, že veškeré info o JOYNETU najdete na http://joywood-studios.bonusweb.cz. Čtenářům plných her chci vzkázat ať si užívají života a občas mrknou na ty freewarovky. Tom

Autor:


Témata: Raketa


Nejčtenější

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.