Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jubalix a jejich Myšák Cryshtof - rozhovor

  12:00aktualizováno  10. září 3:43
Rozhovor s mladým, poměrně neznámým, ale progresivním vývojářským teamem, který si říká Jubalix. Aktuální projekt, adventura Myšák Cryshtof s hlavní postavou laboratorní myši na útěku je už z 60% hotová a měla by vyjít na podzim letošního roku.

Jubalix Jak dlouho se zabýváte programováním adventur? Měli jste i jiné projekty?
Před lety jsme začínali s jednoduchými hrami v textovém módu, ale to nestojí ani za zmínku, proto je také moc nešíříme :) Programovali jsme si jen tak pro radost. Pak jsme měli celkem dlouhou pauzu. Lezla nám do toho škola, holky, kapela, zkrátka nebylo moc času (ne, že by tomu teď bylo jinak). Ale stále se snažíme programátorsky nazakrnět. Od roku 2000 děláme software pod Windows, hlavně adventury. Cryshtof by měl být takové završení naší tvorby.

Mohli by jste čtenářům přiblížit, o co se v té hře jedná?
Příběh začíná tím, že laboratorní potkan jménem Cryshtof učiní ve svém životě velké rozhodnutí. Uvědomí si, že jeho životní cíle jsou vyšší než jen to, aby do sebe nechal denně vpravovat jedovaté látky a byl pokusným zvířetem v jedné farmaceutické laboratoři. Tak společně se svým přáteli uteče a vydá se do světa, o kterém v životě neslyšel. Je to takový myší Kryštof Kolumbus. Navštíví své příbuzné na venkově a stane se potkaním hrdinou. Budou na něj kladeny nároky, aby vyřešil problémy s deratizačními firmami, hladomorem, vypořádal se záhadnými ztrátami sýra a tak podobně. Nechte se překvapit. Hra bude mít zapeklité mezihry - logické hlavolamy, střílečky, hledání sýra v labyrintu apod. Snažíme se, aby každá věc měla více popisů při funkci prozkoumej. Zároveň by celá tématika měla podporovat ochranu přírody a zvířat.

Slyšel jsem, že navíc bude vše viděno očima hlavního hrdiny, je to pravda?
Ano, i když je velice těžké nakreslit všechny objekty, které budou v jednotlivých místnostech, protože spodní pohled potkana neposkytuje moc perspektivy. Dlouho jsme se rozmýšleli, zda raději nezvolit klasické postavení "kamery", ale myslíme si, že to bude super oživení.

Jubalix Proč jste se vůbec rozhodli tuto hru udělat?
Nevím, asi proto, že nás adventury vždycky bavily. Strávili jsme mnoho času u jejich hraní. Vzpomeňme na Ramonovo kouzlo, Dračí historii, Tajemství Oslího ostrova, Sedm dní a sedm nocí, Malvina... v tom jsme vyrůstali. Tak možná proto jsme se rozhodli tvořit adventury.

Kdy čekáte, že hra Cryshtof vyjde?
To se vážně nedá říct. Možná to bude trvat ještě hodně dlouho. Musíme udělat ještě moc vychytávek. Nemá cenu to nijak uspěchat, respektive na to také není čas. V současné době je hra asi z šedesáti procent hotová.

V jakých programech vytváříte grafiku k této hře?
To je naše výrobní tajemství :) Používáme malování. Ne, to byl joke. Kombinujeme různé techniky. Celá grafika bude v rozlišení 800x600, fullscreen i okno. Cryshtof bude obsahovat i různé animované sekvence vytvořené technologií flash.

Kolik hodin strávíte na počítačích?
Jak už jsem řekl nedá se to stíhat se všemi jinými aktivitami. Já osobně strávím denně na compu tak 1,5 - 3 hodiny. Je to různé, někdy si stihnu pouze vybrat e-maily. Ostatní asi tak podobně. Už ani moc nehrajeme hry jako dřív, dneska jen nějakou klasickou arkádu.

Kolik lidí vlastně tvoří váš team?
Já pracuji jako hlavní programátor, tiskový mluvčí, sekretářka i jako uklízečka. Dalším zakládajícím členem je Jan Klička, programuje snad už od kolébky. Vašek Kovář, mladý výstřední exhibicionista, je náš grafik. Dlouho jsme hledali někoho inteligentního, neradujte se však předčasně, je sice inteligentní, ale neumí malovat :) Radek Černý nám tvoří levely a betatestuje a vůbec pomáhá nám se vším, na co nestačíme.

Jubalix Jak spolu vycházíte?
Na naši spolupráci si rozhodně nemohu stěžovat. Málokdy se najdou lidé, kteří se dokonale doplňují tak jako my. Samozřejmě jsou i chvíle, kdy se vůbec nedokážeme dohodnout, ale vždy to nějak vyšumí. Známe se už od dětství. Na základní škole jsme byli známí s naším nadšením do počítačů. To byly doby, kdy se ještě tvrdilo, že počítačové hry vyvolávají násilí a závislost.

Odkud jste?
My jsme z Olomouce. Je to moc hezké město se skvělými lidmi, hospodami, a kulturními poklady.

Jaký maté vztah k operačnímu systému Linux?
Velice vřelý. Náš grafik dokonce spí s plyšovým tučňákem v posteli:)) Já mám nainstalované Linuxy i Windowsy paralelně a musím se přiznat, pracuji častěji pod Windowsama, za což se dost stydím. Uvažujeme, že začneme tvořit software pro Linuxy, což by bylo super. V Česku moc takových vývojářů není.

Jakou hudbu posloucháte? Jaká hudba bude v Cryshtofovi?
Máme rádi tvrdší rockovou muziku, i klasický bigbeat. Po pravdě řečeno nesnášíme dechovku, techno, hip-hop (bléé) atd. Nelíbí se nám hudba, která slouží jenom na to, aby si na ní někdo namastil kapsy. Vydávat hudbu, kterou vám ve chvilce vytvoří na počítači i cvičený šimpanz, za umění, mi připadá jako nechutnost. Teď jsem asi naštval plno lidí, ale je to pravda. V Cryshtofovi bude znít na pozadí jemná kytarová hudba, která bude ladit s prostředím hry. Jen při akčních scénách se částečně malinko přitvrdí.

Myslíte si, že české hry obstojí v konkurenci ze zahraničí?
Rozhodně. Tím myslím malé projekty malých teamů. Je tu plno talentovaných lidí, kteří mají nadání tvořit věci, nad kterými někdy člověk žasne. Zlaté české ručičky. Jak to říct, aby to neznělo nacionalisticky - cizinci jsou líní. Američan si raději koupí hru a zavolá do servisu, když mu něco nejde. My se v tom počítači budeme vrtat, dokud na něco nepřijdeme. V cizině se spoléhají na pohodlný průmysl služeb. V případě velkých projektů, ve kterých se točí veliké peníze a na kterých pracují skoro davy lidí, tam už moc šancí nemáme.

Jubalix Co říkáte na zavádění zákonů do internetového světa (trestání spamů, stahování mp3, postihování hackerství a tak podobně)?
Co se týče empétrojek, tak si myslím, že odpověď je u předešlé otázky. Skupiny, kterým záleží jen a jen na zisku budou dělat vše pro to, aby z toho vytřískali, co nejvíc a v tom jim brání vypalování a mp3. A pro ty, kteří budou chtít být spíše známí je to dokonalý prostředek, jak o sobě dát vědět. Zasílání spamů mě taky trochu štve, ale rozhodně bych to netrestal zákonem. Myslím si, že by každý, kdo se připojuje na internet měl počítat s tím vším, co ho může potkat. Zákon bych do toho netahal.

Hudbu si vytváříte sami?
Většinou ano. Už dlouhou dobu hraji na elektrickou kytaru. S dobrým multiefektem se dá udělat skvělá podkladová muzika. V Cryshtofovi hudba skvěle podbarvuje celý příběh a spád děje. S některými prvky nám pomáhají počítačové programy k tomu určené. Nahráváme různé nástroje zvlášť a pak se to zkompletuje.

Co připravujete do budoucna? Máte nějaké další cíle?
Máme mnoho nápadů. O ně nikdy nouze nebude. Jen je vždy těžké nalézt motivaci k jejich uskutečnění. Například už dlouhou dobu jsme chtěli založit web o science fiction a nikdy jsme se k tomu nedostali. Snad někdy později. Bylo by to super, neboť na českém internetu není moc ucelených webů o tomto odvětví literatury a to je veliká škoda.

Co byste vzkázali našim čtenářům?
Nepřeinstalovávejte Windowsy moc často, škodí to zdraví.

Autor:


Témata: Linux


Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.