Doporučujeme

Kyrania – skvělá fantasy tahovka (první dojmy)

Hratelná demoverze chystané české freeware tahovky Kyrania ukázala, že se Fantasy General a všechny HOMM, Disciples i Age of Wonders mohou těšit na skutečně parádního nástupce. Více v našich prvních dojmech z hraní…

KYRANIA
Autor: Narya
Vyjde: ?/2004
homepage
Kyrania Tahové strategie v poslední době spíše hynou na úbytě, nicméně výjimky tu a tam toto pravidlo přece jen potvrdí. Hvězdá trojice z poslední doby, Heroes of Might & Magic, Age of Wonders a Disciples, má leccos společného. Krom herních mechanismů je to samozřejmě v první řadě zasazení do fantasy světa s tradičními tolkienovskými kulisami. Podobného tématu se chytí si česká volně šířitelná Kyrania, titul, jenž se neobjevuje ve vyhlášení očekávaných a jehož sebemenší změny neplní žurnály freeware webů, nicméně přesto se může honosit pořádně vysokými ambicemi.

Nedávno se v redakční elektronické poště objevila hratelná demoverze. Nadšení z prvních obrazových ukázek se brzy proměnilo v neméně příjemný pocit při spuštění zhruba osm megabajtů velkého instalačního souboru. Kyrania je hra, která působí po všech stránkách kvalitním, až profesionálním dojmem.

Její styl se přibližuje spíše hexovému Fantasy Generalovi, než zmiňovaným komplexním HOMM či Disciples. Ve finální verzi nabídne zhruba dvacet scénářů. Kyrania Tento pojem zahrnuje bitvu s RPG prvky, jež se odehrává na šestiúhelníkové mapě. Do začátků dostává každý skupinku mágů a rolnickou pěchotu. Jak si poradí s jejím rozvojem a udržováním, je už na něm. Rozdílnost jednotek co do schopností je značná. Kouzelníci zvládnou léčit a později i jinak podporovat jednotky, naopak rolníci jsou vcelku rychlí a lehce ozbrojení. Později lze v demoverzi narazit ještě kupříkladu na hobity, první střelce, kteří toho mnoho nevydrží, ale zato dovedou perfektně praktikovat taktiku hit’n’run, a samozřejmě celou řadu různorodých potvor na straně nepřítele – skřetí bijce, lukostřelce, vlky, nebo třeba ve městě sídlící nebezpečné vrahy.

Za úspěšně vybojované šarvátky získávají postavičky zkušenosti a tím se zlepšují i jejich schopnosti pro útok, obranu či rychlost pohybu po mapě. Boje jsou provedeny velmi jednoduše posouváním jednotek po mapě a automatickým počítáním ztrát. Mírnou taktiku přesto zapojit lze: zejména zpočátku zůstávají nepřátelé často zbytečně zašiti ve městech, a tak je lze úspěšně okusovat rychlými pěšáky, zároveň se vyplatí uvažovat nad distribucí bonusových bodů mezi misemi (těmi lze buď léčit, nebo zvýšit EXP jednotek).

Kyrania Otázkou zatím zůstává, jaký bude příběh hry, jak autoři spojí slibovaných dvacet scénářů a kterými dalšími jednotkami oživí hratelnost. Každopádně však lze říci, že v současné podobě je Kyrania dosti záživná, byť malinko stereotypní a obtížná záležitost.

Grafické zpracování je na špičkové úrovni, jak je možné vidět z okolních screenshotů. Textura jednotlivých map je roztomilá přesně tolik, abych se nad ní mohl v tomto souvětí rozplývat, všechna menu jsou přehledná a vypadají zcela profesionálně, hezký je i jediný přítomný kreslený artwork jednotky v detailu. Sprity přímo na herné ploše jsou též slušné, byť slovo vynikající už u nich použít nelze.

Kyrania je řadí vedle realtimového budovatelského Nieflheimu k titulům, na něž se redakce Plných her těší nejvíce. Tahle fantasy tahovka má obrovský potenciál a může se stát překvapivým hitem tohoto roku…


  • Vybrali jsme pro Vás