Doporučujeme

Lednové textovky

  • 1
Také v novém roce budeme nahlížet do světa textových her. Dočtete se nejen o několika zajímavých hrách jako třeba Agent Prog 7, Dictator či Cirkus, ale naleznete zde i rozhovor s legendou českých osmibitových textovek - Františkem Fukou nebo interview s autorem remaku Dictatora pro PC - Tomášem Hamarčákem.

Ze stromů už zase opadalo listí a zima se opět ujala vlády. Jako malé škvrně, které ještě nemělo ze světa moc rozum a počítač znalo jen z obrázků, jsem měl podzim docela rád. Hledání kaštanů, pouštění draků a jiné kratochvíle, to vše se mi na podzimu líbilo. Jak jsem však rostl a dostal se ke mně počítač, začalo mi být vcelku jedno, zda venku sněží nebo svítí sluníčko. Můj svět se točil jen kolem computerů... Ať už to byly osmibity nebo později různá PéCéčka, Atari a Amigy a to mi tak nějak zůstalo. A snad i díky mojí počítačové vášni vám dnes mohu nabídnout další díl seriálu o textovkách


Dictator (DkTRONICS)

Diktátor Dictator je hra, kterou vytvořil v roce 1983 Don Priestly pod hlavičkou DkTRONICS. Jednalo se o textovou strategickou hru napsanou v Sincalir Basicu, v níž jste se v roli diktátora snažili udržet co nejdéle v čele svojí země. Hra se podobá známým textovkám Chamurapi/Chamu/Chamurabi, ovšem je v ní daleko více možností a různých událostí, které mohou ovlivnit děj hry.
Hra se nejprve objevila na počítačích ZX81 a později i na dalších ZX Spectrech a byla původně celá v angličtině. Ovšem pro české hráčstvo byla angličtina v dobách komunistické hrůzovlády vcelku dost nesrozumitelným jazykem, čehož si povšiml František Fuka (člověk mnoha profesí, mimo jiné - programátor, spisovatel, herec či překladatel) a vytvořil tak jakousi českou mutaci šířenou pod názvy Diktator nebo Diktátor. 
Hra měla velký úspěch a mezi uživateli ZX Spectrum počítačů byla nejen hojně rozšířena, ale také hojně oblíbena, což lze vysvětlit i tím, že v té době neexistovalo příliš her, v nichž by jste se stali vládci celé říše. Díky kvalitám gamesy vznikalo mnoho remaků původního Dictatora pro jiné platformy jako třeba AGA Dictator pro Amigu nebo The King pro Atari. Později, když osmibity odešly do věčných lovišť a nastoupila éra PC, objevilo se několik předělávek původní hry Dictator i pro tuto hardwarovou platformu. Asi nejznámější českou předělávkou je hra nazvaná opět "Diktátor" od Victory Software (ten však proslavila především legendární textovka Playboy).
Čas plynul a původní gameska Dictator od DkTRONICS zůstávala i nadále v myslích lidí. A tak v roce 1998 si český autor Tomáš Hamarčák dal tu práci, vypreparoval původní zdrojový kód stvořený v Sinclair Basicu a konvertoval ho do QBasicu, což je, jak jistě zasvěcení vědí, programovací jazyk jehož interpret byl šířený se starými verzemi MS Dosu a tak už nebylo těžké hru zkompilovat do samospustitelného souboru určeného pro počítače řady PC. A tak dnes po více než dvaceti letech od stvoření originálního Dictatora si můžete zahrát Dictator v původní podobě na svém PC, aniž by jste k tomu potřebovali nějaký ZX Spectrum emulátor. Navíc je tento malý balíček šířen jak v anglické, tak i v české mutaci, což jistě potěší, protože ne každý angličtinu perfektně ovládá. Máte-li zájem zavzpomínat na staré časy a na pěknou gamesku, u níž se kdysi i u nás v dobách písniček Karla Gotta a projevů Gustava Husáka lidé bavili, stáhněte si Dictatora právě teď.

Stáhnout Dictator (200 kB)

Cirkus (Dragons Studio)

Je hra, která je zatím v plenkách. Mělo by se jednat o budovatelskou strategickou textovou hru pro Dos napsanou v jazyce Pascal. Gameska vzniká pod hlavičkou Dragons Studia Polná, což jsou tvůrci kdysi poměrně úspěšného diskmagu Sektor (1998 - 2000).
V této textovce se stanete ředitelem cirkusu a vaším hlavním úkolem bude udržet cirkus při životě. Nejprve naplánujete trasu a tu pak ještě budete moci dle okolností měnit. Budete najímat artisty, cirkusové umělce i technický personál, kupovat vybavení, zvířata a nebo naopak ho zase prodávat. Musíte se starat o reklamu a zároveň i o úklid po šapitó při odjezdu celého ansáblu. Všechno vaše snažení bude ovšem znepříjemňováno různými aspekty jako malá návštěvnost, nepřízeň počasí, krádeže zvířat, dravá konkurence nebo nájezdy ortodoxních fanatických ochránců zvířat.
Hra bude unikátní především díky svému námětu. Her z cirkusového prostředí je velmi málo. Ovšem textovka, v níž cirkus řídíte, to tu ještě nebylo a tak snad i proto by mohla mít u hráčů úspěch. Navíc by měla být doplněna i obrázky artistů nebo zvířat.
Pokud vše půjde podle plánů, dokončení vývoje gamesky lze očekávat někdy během roku 2006. 

Nostalgia (Kapr Software)

Nostalgia je gamebooková hra, která už má za sebou několik let existence a navíc jí byla věnována na PH i samostatná recenze. Přesto jsem se rozhodl se o ní zmínit v tomto "podzimním" díle seriálu o textovkách znovu. Nostalgia je totiž textovka, která se odehrává na podzim a to je poměrně pádný důvod, utrousit zde o ní několik slov. Gamesa pochází z dílny Davida Havlíčka, který je známý především díky antiškolní sérii Fuckstory. Ale Nostalgia je oproti veselým "Fuckstory" hrám úplně jiná. Někdo by mohl dokonce usoudit, že je smutná, já bych spíš řekl, že je nostalgicky melancholická, ale ať tak či onak, je úplně z jiného soudku než Fuckstory.
A o co v ní jde?
Podzim už je v plném proudu a hlavní hrdina přijíždí za tátou do vesnice, v níž kdysi bydlel, než se rodiče rozvedli. Protože tam dlouho nebyl a protože podzim hodně lidí nutí ke sladkobolnému vzpomínání (a hlavní hrdina hry není výjimkou), jeho nálada začne mít nostalgický nádech. Prochází vesnicí a hledá, co se změnilo a co zůstalo stejné. Lidi, které dříve znal, ho nepoznávají a jiní ho zdraví a on je nezná. Táta navíc zrovna není doma a tak hlavní hrdina vyráží z domu, v němž kdysi bydlel, opět do terénu. 
Při návštěvě jedné ze dvou místních hospod se náš hrdina potká s nádhernou slečnou. Protože se mu líbí, začne ji poznávat a zjistí, že i ona bydlí v Brně jako on. To jistě potěší. A večer se ve vsi koná taneční zábava. Že se tam oba mladí lidé setkají, to zatím prozrazovat nebudu, máte-li zájem, hru si stáhněte a zahrajte. Nabídnu vám zde už jen úryvek z úvodu hry, aby jste viděli, že se opravdu jedná o gamesu odehrávající se ve třetím ročním kvartálu.
"Z komínů domů se kouří, v hospodě se svítí, za okny uvadá kvítí a na silnici leží deštěm promoklé lupeny kaštanů. Je to taková správná pocitová bomba, ploužák pro samotáře, lovce momentů. 
Cestu si krátíš přes pole, na kterém nějaké děti pouštějí draky. To je krása. Ani pokémonová generace není ještě tak zkažená, jak se o ní říká. Hudební styly přicházejí a odcházejí, móda se mění, lidi stárnou, stále si ubližují, ale draci se tu budou ještě za sto let zaplétat do drátů elektrického vedení. 
Někdy by se člověk chtěl vrátit do dob, když byl ještě dítě a draka pouštět taky. Občas hodit nějaký oblázek na hladinu rybníka, na který svítí takové to podzimně mžouravé slunce, co nepálí a jenom kouká skrz mlhu.
Je vidět, že i vysněné letní lásky jsou již dávno ztraceny v nekonečném koloběhu ročních období a další kouzlo jara přijde až za dlouho."

Stáhnout Nostalgia (400 kB)

Agent Prog 7 (BOMI software)

Diktátor Tak na tuhle gamebookovou hru jsem narazil při svých toulkách internetem poměrně nedávno. Je celá napsána v Pascalu a začíná dnem jehož označení 13.2.2032 vás dlouho nenechá na pochybách, že se celá odehrává v nepříliš vzdálené budoucnosti.
Ústřední postavou, v jejíž roli se ocitnete, je tajný programátor pracující pro zásahovou jednotku Evroasijské unie patřící do Unie Země a jelikož mu přijdou dvě důležité videozprávy a v jedné z nich na něj řve šéf, je o zábavu postaráno. Ovšem zádrhely pokračují, protože vás zatknou za vraždu vašeho spolupracovníka Petra Fibicha.
Vše je příjemně zpracováno a určitě vám neunikne ani kvalita napsaných textů, které nejsou zrovna krátké, ale rozhodně jsou zajímavé. Hlavně ty technologie jsou vylíčeny tak, že se člověk skoro těší, jak bude vypadat budoucnost lidstva:-)
Hra celá běží v textovém režimu MS Dosu a zabalená vám na disku zabere přibližně asi 135 kB, rozbalená potom 180 kB, což samozřejmě není příliš mnoho a proto si určitě na svém disku místo udělejte a hru si stáhněte, zvláště pokud jste fanoušky sci-fi žánru a futuristicky koukáte raději vpřed než nostalgicky vzpomínáte. Tato hra z budoucnosti vlastně čeká jen na vás.

Stáhnout Agent Prog 7 (138 kB)

Elisabeth (Endeco Games)

A teď jedna veselá zpráva o zmrtvýchvstání. Členové Endeco Games vydali informaci, že uvažují o obnovení prací na rozpracovaném herním projektu Elisabeth, což měla být textová hra s hororovým nádechem z prostředí upírů, která by si nejspíše získala největší úspěch u vyznavačů gothické / gotické subkultury.
Započetí prací se plánuje na leden roku 2006. Jak bude vývoj probíhat vás budeme informovat v tomto seriálu. Zatím jen doufejme, že si to Endeco Games zase nerozmyslí.


Rozhovor s Františkem Fukou

František Fuka je nejen člověk mnoha profesí, ale je to především žijící legenda zasahující do mnoha oblastí lidské činnosti. Tento spisovatel (např. Hry pro PC), filozof, malíř, skladatel, překladatel, herec a programátor se do povědomí českého hráčstva zapsal především řadou textových i jiných her napsaných v osmdesátých letech pro počítače ZX Spectrum. A právě o textových hrách si s ním budeme povídat v dnešním rozhovoru.

Ke které ze svých textových her máš nejblíže?
Logicky k té poslední, "Indiana Jones 3". Mrzí mě u ní jen to, že mi uprostřed programování došla paměť a musel jsem v ní některé věci podstatně omezit. Zápletka byla původně o dost komplikovanější. Pak jsem si také hodně sliboval od hry "XGen Go", kterou jsem před pár lety udělal pro mobilní telefony (hrála se přes SMS zprávy), ale ten projekt zrušili dřív, než měl možnost se pořádně rozvinout (byla to multiplayer textovka pro tisíce hráčů najednou).

Kterou zahraniční textovku jsi měl nejraději v dobách ZX Spectra a proč?
Hry od Level 9 - Prostě proto, že byly nejprofesionálnější z hlediska rébusů a schopností parseru. Občas jsem se pobavil u parodií jako Boggit nebo Bored of the Rings, a taky jsem si rád zkusil "staré klasiky" od Infocomu - ale na těch bylo už tehdy vidět, že mají svůj věk.

Jakou textovou hru jsi naposledy hrál a jak je to dlouho?
Občas vyzkouším nějaký MUD, ale hodně dlouho (tím myslím třeba 10 let) jsem nenarazil na nic, co by se přiblížilo starým dobrým textovkám kvalitou příběhu i kvalitou parseru.

Kolik hodin dnes strávíš denně u počítače?
Skoro veškerý čas, kdy jsem doma. Naprostou většinu toho, co mě živí a baví, totiž dělám na počítači. Ať už jde o Internetové záležitosti, programování, hudbu, grafiku, psaní recenzí...

Jak dlouho ti trval překlad Diktátora do češtiny? A proč jsi se rozhodl přeložit zrovna tuto hru?
Pár dní. Pro tuhle hru jsem se rozhodl proto, že byla v Basicu a tudíž bylo snadné ji přeložit. A proto, že v ní nebyla žádná složitá gramatika (nepokládám ji za "textovku" v klasickém slova smyslu, je to spíš jednoduchá simulace).

Byly nějaké ohlasy na českou verzi Diktátora a jaký máš k této gamesce vztah?
Občas mi tenkrát někdo zavolal nebo napsal, jak je to super, že je ta hra teď česky. Občas si někdo všiml, že tam mám chybu v překladu (především "Sell American arms to Leftoto" jako "Prodat Američany do Leftota"). Dneska k ní už samozřejmě žádný vztah nemám, protože jsem ji dobrých 15 let (spíš víc) neviděl a už si ji ani moc nepamatuji.


Rozhovor s Tomášem Hamarčákem


V rozhovoru s Františkem Fukou jsme nakousli simulační textovku Diktátor. Tuto textovku pro počítače PC předělal před mnoha lety programátor Tomáš Hamarčák a právě s ním si budu povídat v následujícím rozhovoru a to nejen o Diktátoru, ale i mnoha jiných hrách ze ZX Spectra.

Jaký je tvůj vztah k textovým hrám dnes?
Textové hry mám stále velmi rád. Zřejmě je to spojeno s mojí úchylkou pro staré 8-bitové stroje. Čím méně paměti a čím více je grafika koskatá, tím lépe. Dnes si již většinou textovky vychutnávám pouze v emulátorech těch "příšer" s osmi dráty v srdíčku, bohužel. Ty tam jsou prosezené chvíle u blikající černobílé televize a nekonečné čekání, až se hra nahraje z audio kazety. Ale jsem velmi překvapen, kolik výborných textovek z těchto dřevních dob se válí na internetu. Vlastně většinu textovek, co dnes znám, jsem poznal až z hledání na internetu a ne z dob, kdy jsem aktivně na opravdových 8-bitech hrál. Z té doby znám jen pár kousků na ZX Spectrum, jako je Hobbit a série českých textovek zejména od Františka Fuky na námět Indiana Jonese a výborný Belegost, který se na textovku překvapivě ovládal šipkovým kurzorem a systémem pull-down menu (bohužel kurzor se neovládal myškou jako dnes, ale joystickem a občas se člověk docela najezdil). Takže můj vztah k textovkám je i dnes velice kladný.

Cracker Jakou textovku máš nejraději a proč?
Nejraději mám dvě a obě ze ZX Spectra, jak jinak :) Anglického Hobbita od Melbourne House z roku 1982 a českou záležitost z roku 1989 Cracker od Študák Software. Narozdíl od českého Crackera jsem si anglického Hobbita vychutnal až na sklonku mé 8-bitové historie, kdy už jsem vládl angličtinou přiměřeně na to, abych dokázal s hrou komunikovat a pochopit její cíl (Knižní předlohu Tolkienova Hobbita jsem četl až o pár let později). Hra totiž s hráčem komunikuje v jazyce podobném zjednodušené angličtině, kde pomocí vět, které připomínají vcelku normální anglický projev, určujete svoje akce ve hře. Po čase mi to přišlo velice přirozené a pekelně to přispělo k atmosféře tohoto textovkářského klenotu. Také mě překvapil žijící herní svět. Ostatní postavy "žijí" svým vlastním životem nezávisle na hráči. Dokonce můžete přátelským postavám zadávat i celkem složité příkazy. Konec konců bez spolupráce s ostatními se daleko nedostanete (skončíte jako snad každý ve skřetím vězení, než se ze zoufalství podíváte do návodu :) Samozřejmě vše je omezeno možnostmi malého ZX Spectra. A pokud uvážíme její rok vzniku, tak je to pro mě textovka číslo 1. V české textovce Cracker pro změnu okusíte, jaké to je stát se hackerem. Hra probíhá na konzole vašeho osobního počítače v prostředí simulujícím operační systém, kde se trochu detektivní cestou snažíte dát bankovní konto svého přítele na původní hodnotu. Hru bych přirovnal k dnešnímu UPLINKu. Perfektní atmosféra. Skvělá záležitost.

Informace o těchto hrách na: The Hobbit, Cracker



Jsi fanda osmibitového počítače ZX Spectrum. Máš nějaké herní idoly (nejen textovky), na něž dodnes rád vzpomínáš a které byly pro tento computer určeny?

Spectrácké hry jsou i dnes pro mě to nejlepší, co jsem kdy hrál. To ještě měly gamesky duši a originalitu. Je těžké vybrat ty nej-nej. Takže se pokusím zmínit alespoň ty, které mně nesmazatelně zůstaly v paměti:

Elite ELITE
Snad moje nej-nej hra. Tak na tomhle kousku jsem opravdu ulítnul. Jde o perfektní mix vesmírného simulátoru a obchodní strategie. Máte malou, špatně vybavenou loď, 100 kreditů, vesmír o 8 galaxiích, v každé něco přes 250 planet a dělej, co umíš. Hra je přesně to, čemu se dnes říká Freelance - nenutí hráče, co musí dělat pro postup ve hře, pouze nabízí, co může dělat. Zbytek je pak na něm. Kultovní záležitost pro mnohé z dob 8-bitů.

Lord of Moonlight LORDS OF MIDNIGHT a DOOMDARK's REVENGE

Tak tohle je něco jako nacpání Tolkienova Pána prstenů do 48KB RAM. Strategická hra s adventure prvky viděná očima hrdinů, které ovládáte. Velké bitvy mezi tisícovými armádami. Verbování ostatních vůdců a jejich armád, jak procházíte krajinou. Perfektní příběh o boji dobra a zla, kde podobně jako v Pánu prstenů zloun prudí okolní krajinu se svojí ledovou mocí a zničit ho může jen nalezení ledové koruny a její transport do věže zkázy nebo totální vojenská převaha. Pro fandy fantasy absolutní nutnost si zahrát. Také velice kultovní věcička.

SENTINEL

Tak tohle je hodně "divná" logická hra. Něco na způsob šachů na šachovnicovém 3D terénu připomínajícím virtuální realitu. Úkolem je dostat se nad strážce každé krajiny (Sentinela) a absorbovat ho. Výše se dostáváte stavěním podstavců a přesouváním svého ega do kopií těl robotů. Energii na podstavce a teleportaci získáváte absorbováním stromů z krajiny. Vše viděno vlastníma očima v perfektním 3D provedení. Neskonale ulítlá a geniální hra. A to nejlepší - obsahuje 10000 levelů. Něco na dlouhé zimní večery.

Tau Ceti TAU CETI a ACADEMY - TAU CETI II

Simulátor vznášedla nebo tak něco. V prvním díle je potřeba zachránit planetu od nadvlády robotů, tím že najdeme všechny palivové tyče a aktivujeme reaktor v centrálním městě planety. Pomocí teleportů se lze pohybovat po celé planetě. Druhý díl je taková akademie pro výcvik pilotů těchto vznášedel a hráč musí projít všemi simulovanými misemi. Perfektní technické 3D zpracování, kde objekty mají stín v závislosti na poloze slunce, infra vidění.

Laser Squad LASER SQUAD

Něco pro fandy her série UFO: ENEMY UKNOWN. Je to vlastně předchůdce UFO a jeho herních principů. Autorem je ten samý člověk, co má na svědomí i UFO. Perfektní tahová taktická hra s partou mariňáků.

Quazatron QUAZATRON

Izometrická Spectrácká variace na slavnou hru PARADROID z C64. Robotek musí vyčistit město od porouchaných robotů pomocí svých zbraní nebo hackovacího zařízení. Hackování probíhá jako pěkná logická mezihra. Ukrutně mně zde chybělo ukládání pozice rozehrané hry. 

Knight Lore KNIGHT LORE

Tuto hru jsem měl jako malý hrozně rád pro její roztomilou izometrickou grafiku. Panáček musí čarodějovi žijícímu v hradě donést potřebné ingredience pro lektvar, který ho vyléčí z kletby každonoční proměny ve vlka. 

Proč jsi se rozhodl přetvořit Diktátora pro PC?
Vlastně ani nevím. V létě 1998 jsem si zlomil nohu a doma se docela nudil a ten nápad převést Diktátora na PC jsem dostal, až když jsem v emulátoru ZX Spectra zjistil, že celá hra je převážně napsána v BASICu. Pak už byl jen krůček k tomu, abych získaný zdrojový kód nahrál na PC do QBasicu. Qbasic stejně jako Sinclair Basic čísluje řádky a tak jsem postupně nahrazoval příkazy ze Spectra ekvivalenty QBasicu nebo rutinami, které dělají stejnou funkci až konečně ta hrůza šla bezchybně v QBasicu zkompilovat. V průběhu několika dalších verzí jsem opravil některé chyby z originální hry a přidal Hi-score tabulku. Je s podivem, že Diktátora si velmi oblíbila moje žena a ráda ho hrála. Dodnes nepochopím, jak mohla mít větší skóre než já, když hrála stylem velkého sociálního cítění. Zvláštní, zřejmě algoritmus s hodným diktátorem nepočítal.

Kdy jsi se poprvé s Diktátorem setkal a co tě na něm učarovalo?
Tak to už si přesně nepamatuji, ale mohlo to být v polovině 80tých let. Bylo to u kamaráda na jeho gumákovi - ZX Spectru 48k. Měl to na kazetě s mnoha dalšími hrami. Co mě na Diktátorovi učarovalo, když grafika v něm téměř neexistuje? Zřejmě jeho jednoduchost a pocit moci "pravého" diktátora fiktivní zemičky Ritimban.

Jaké byly ohlasy mezi lidmi na konverzi Diktátora pro PC platformu?
Počet ohlasů mě opravdu příjemně překvapil. Opravdu sem se divil, kolik lidí má tuto jednoduchou textovou hru rádo. Dokonce na požadavek jednoho fandy jsem zabudoval vypínaní zvuku - přeci jen Diktátor jel přes interní PC speaker a v noci dělal docela kravál. Ozval se i autor původní hry Don Priestley.

Konverze byla prováděna v QBasicu, vytvořil jsi v tomto interpretu programovacího jazyka Basic ještě nějakou jinou gamesku?
Ne, žádnou jinou jsem v QBasicu ani v ničem jiném nevytvořil. Bohužel jsem ztratil poslední zdrojové kódy a mám jen starší verzi. Uvažuji o přepsání Diktátora pod Windows, zřejmě v Blitz Basicu 3D. Kdy to bude ale opravdu nevím.

Hraješ dnešní komerční hry? Pokud jo, jaké? 
Ze současných her hraji pouze letecké simulátory (FALCON 4.0, LONGBOW 2 ... ) a RPG (BALDURS GATE, ARX FATALIS...) a sem tam nějakou tu strategii (moc se mně líbil SHOGUN: TOTAL WAR nebo WARRIOR KINGS). Ostatní žánry současných her mě nechávají jaksi chladným. Jinak mám velmi rád remaky starých 8-bitových her. Poslední co mě zaujalo je remake hry CHOLO viz : http://cholo.ovine.net/

Programuješ ještě? A pokud jo, tak co a v čem?
Programuji stále, pracuji jako programátor webových aplikací. Většinou v ASP nebo ASP.NET. Jako hobby pracuji na C++ kódu FALCONa 4.0 ve skupině fandů BMS. Můžu potvrdit, že to je nádhera mít ke svému nejoblíbenějšímu simulátoru zdrojový kód.

Myslíš si, že má dnes ještě smysl dělat textovky? Proč by je lidi měli ještě hrát?
Určitě to smysl má. Textovky mě vždy připadaly něco jako interaktivní knihy. Hráč může zasahovat do děje. Také lidem dávají prostor pro jejich vlastní představivost, když si musí scenérii popsanou ve hře slovně vytvořit ve vlastní fantazii. Je to podobné jako s knihami a to je přece super.

Schováváš doma ještě nějaký starý osmibitový stroj?
Jasně :) Mám pod postelí ZX Spectrum a Commodore C64. Někdy pietně z nostalgie zapojím všechny ty kabely a užívám si na barevné televizi originálku ELITE nebo jiné pecky.

Co děláš, nesedíš-li u počítače?
No to co dělá skoro každý třicátník. Čtu si knihy, hlavně Sci-Fi a fantasy. Občas někam vyrazím s kamarády a známými. Prostě klasika :)

K čemu dnes nejvíce počítače používáš?
Nejvíce jednoznačně k práci a pak ke svému hobby, což jsou letadla a vše, co s tím souvisí. Simulátory jsou moje velká láska.

Co by jsi vzkázal našim čtenářům?
Ať nedají na pozlátko technické dokonalosti dnešních her, které až na výjimky postrádají tu magickou hratelnost a originalitu her z dob dávno minulých. Až pustí nějaký ten emulátor 8-bitového stroje a pár her v něm, možná budou příjemně překvapeni. Nevím proč, ale starší gamesy se mě zdají jakoby obtížnější, než ty dnešní a to občasné "vztekání" u nich za to určitě stojí, tak se nenechte odradit. Jinak všem přeji krásné Vánoce a Nový rok.


  • Vybrali jsme pro Vás