Základem všeho je poměrně rozlehlá ústřední místo s checkpointem, možností uložení aktuálního stavu a několika možnosti vylepšení, což vás ovšem bude stát určitý počet krystalků, které jsou ve světě Meritous jakýmsi univerzálním platidlem, o které nebude alespoň patříte-li mezi dobré bojovníky, vůbec nouze.
Z této hlavní místnosti pak vede celá řada chodeb, chodbiček a dalších rozcestníků, které dle slov autorů vydají až na tisíce jednotlivých místností celkem a nám nezbývá než jim věřit. Projít je by se dalo přirovnat k takřka nadlidskému úkolu a to i ačkoliv je hratelnost Meritous opravdu chytlavá. Místo opravdu rozsáhlého a propracovaného bojového systému na němž celá řada RPG projektů ztroskotá se v případě této hry tvůrci vydali cestou shora viděné akce, někdo by řekl bezduché, s lehkým přídavkem RPG prvků. To vše notně podporuje poměrně originální druh boje, který hru katapultuje z časté kategorie fantasy her do RPG sci-fi ražení, vzhledem k tomu, že náš hrdina vládne nadpřirozenými silami, které neváhá použít k obraně proti různorodým nepřátelům. Ti se objevují ve vlnách a některé místnosti jsou jimi dokonce takřka přecpané. Tito jedinci také disponují poměrně originálními a průběžně se obměňujícími útoky, které zpravidla spadají do kategorie kolem sebe vystřelovaných nebo kumulovaných projektilů mířících přímo k vám.
Naštěstí se můžete díky již zmiňovaným silám poměrně šikovně bránit.Úplně postačí podržet akční tlačítko a to na takovou dobu, jako je potřeba. Čím déle jej budete držet, tím můžete sledovat nabíhající ukazatel ve spodní části herní obrazovky, který rozhoduje o síle a plošné působnosti následně zahájeného útoku. Po zabitých protivnících na zemi zůstávají malé krystalky, použitelné právě k placení za virtuální vylepšení.
Grafická stránka Meritous bude asi právě tím zlomovým bodem, který bude půlit hráče této hry na ty, kteří jí naprosto propadnou a na ty, jež naopak dají rychle ruce pryč. Nebýt možná až přehnaně jednoduchého zpracování, mohla to mít hra daleko jednodušší.