Tak trochu naší národní specialitou jsou budovatelské strategie vytvořené pomocí programu Game Maker. Snad díky volnému zdrojovému kódu a návodům jsme se dočkali hned několika zpracování stejného tématu. Jen si vzpomeňte na tak trochu kontroverzní Buduj Vlast!, první nebo druhý díl Starosty. Dnes zde máme další velmi podobnou strategii s názvem Město od slovenského týmu Ecom.
Hráč se opět chopí role starosty jakéhosi zárodku města tvořeného pouhou radnicí, ze kterého musí vybudovat fungující komunitu a především splnit sliby dané voličům. V jednotlivých misích v rámci kampaně pokaždé začínáte od píky, vždy pod jinou záminkou (zklamání obyvatel, revoluce, podraz od stranických kolegů). Postupně tak musíte plnit stále složitější úkoly a během určitého počtu let splnit předepsané podmínky: např. vystavět určité množství budov, držet si vysokou míru popularity, nalákat do města obyvatele, vytvořit daný počet pracovních míst atd. Náznak příběhu a zadání misí jsou příjemným zpestřením. Na druhou stranu je příběh tvořen jen několika řádky textu a bylo by zajímavé startovat také s rozestavěnými městy, třeba se špatnou ekonomiku či nízkou popularitou. U misí mi zase chyběla možnost zobrazit si úkoly zadané na počátku. Když je jich několik, nezbývá, než si je poznačit na papír nebo zapamatovat.
Vlastní systém se sestává z deseti oblastí, jež pokrývají množství energie, počet pracovních míst, vodohospodářství, policii, hasiče, množství odpadků, možnosti sportovního vyžití, zdravotnictví, množství zeleně a školství. Jejich parametry ovlivňuje jen stavba budov, protože ve hře nenajdeme žádnou možnost výstavby energetických sítí. Některý parametr ovlivní výstavba specifické budovy (vodohospodářství čistička nebo zdravotnictví nemocnice), u jiných je jich více (sportovní vyžití vylepší tenisový kurt nebo fotbalové hřiště). Celkem můžete stavět patnáct budov a stromy. Populaci zvyšuje nejen stavba budov, ale také továren, které poskytují práci. Popularita a finance jsou na budovách ještě více nezávislé a musíte odpozorovat, co a jak na jednotlivé parametry působí. Třeba z ubytovacích budov popularitu zvyšuje stavba rodinných domů, naopak příliš se nezavděčíte velkou bytovkou. Kořením, které tradičně oživuje hratelnost, jsou hlášky. Ani zde nechybí, jejich počet je optimální, takže jejich vyskakování příliš neruší. Interface je přehledný, i když mi chyběla možnost opakované stavby stejného druhu budovy.
Kreslená grafika a budovy vyvedené do nejmenších pixelů také tvoří nezaměnitelný kolorit, líbil se mi systém postupného stavění budov. Tradiční Achillovou patou podobných strategií je samotná hratelnost. I zde jsem postrádal ten správný náboj, i když plnění úkolů není triviální a Město dokáže na chvíli zabavit. Pokud jste však hráli třeba Starostu, nenajdeme zde žádnou změnu, která by dokázala hrací dobu prodloužit. Pokud bychom si vzali všechny výše jmenované strategie a udělali z nich hybrida, mohlo by už jít o slušnou zábavu. Město bohužel opět zapadá jen do oblasti průměru a ani jemu se nepodařilo vytvořit fungující simulaci živého města, kterou hráč od budovatelských strategií očekává především.
- sobota 15. října 2005
- 16