Tak jsem, nadšen dokonalým ASCIIpOrtal, opět ponořil kotníky do indie scény se všemi jejími uměleckými ambicemi a opět jsem v té mělké vodě zabořil šlapu do pořádného... polízanice. Mouse No. Propaly a Rat (dále proboha už jen MNPAR) je arkádová survival arena inspirovaná jakousi hru jménem Squid Yes! Not So Octopus!, kterou jsme nerecenzovali a po MNPAR nemám nejmenší chuť tuto historickou křivdu napravovat.
V zásadě se hra neliší od jiných survival aren. Máte omezený prostor, ve kterém se vyskytují stále noví a noví nepřátelé, přičemž vašim úkolem je přežít co nejdéle a nastřádat tak co největší skóre. Většina survival aren je potom postavená na tom, že při přežívání obratně manévrujete mezi přibíhajícími vlnami a osvěžujete si hraní vydatnými power-upy. Odeberte z této rovnice obě věci zmíněné v poslední větě a výjde vám MNPAR.
Nejvýraznějším problémem je totiž nastavení celé hry. V prostředí se pohybujete pouze pomocí šipek. V praxi tedy veškerá hratelnost MNPAR vypadá tak, že s lodí (nebo čím to) létáte z jedné strany obrazovky na druhou, následně se otočíte a snažíte se pokropit co nejvíce nepřátel – a tak stále dokola. Nebo tedy ne stále dokola, vaše životnost se počítá maximálně na desítky sekund (čest vyjímkám), autor ovšem do survival areny s její průtokovou životností avatarů vložil nejpomalejší možný respawn ze všech. Umřete-li, musíte ještě napsat svoje jméno, následně hra skočí do menu a vy znovu musíte čekat, až se načte kolo.
Navíc, nepřátelé se vám opět rodí doslova pod nohama. To, co mi vadilo u Nanozoe, je zpět v celé svojí zrůdnosti. Utíkáte přes celou obrazovku, za lodí se vám tvoří šňůra nepřátel, ale hra najednou zničeno nic vygeneruje další tři protivníky přímo před vámi. Neobratně se jim na klávesnici pokusíte vyhnout, nezvládnete to, a než si kolo vyzkoušíte znova, vytrpíte si ono bolestivé nahrávání. Frustrace se objevuje nečekaně rychle a s nečekanou intenzitou.
MNPAR napsal všeho všudy za dvě hodiny a 40 minut, opět do soutěže ílem vytvořit Retro/future gamesy. Čest jeho schopnostem, ale prokáže službu sobě i lidstvu, pokud svůj um obrátí třeba na léčbu infarktů. Lehce by totiž chrlením dalších podobných her někomu mohl jeden přivodit.