Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Na slovíčko s Fiolou: Velkej Chytrák 2.0. a PacIn

  0:01aktualizováno  0:01
Jeden z největších českých serverů pro vývojáře her, Velkej Chytrák, brzy představí svou zbrusu novou druhou verzi. Co přinese? Jako bonus jsme se Fioly zeptali také na Fiolasoft, jejich aktuální hry a projekt PacIn.

FiolasoftPro lidi kteří se tolik neorientují, shrnul bys hlavní přednosti, výhody a cíle projektu Velkej Chytrák z tvého pohledu?
Server Velkej Chytrák dává především naprosto každému možnost vytvořit si vlastní hru pomocí holandského nástroje Game Maker. Funguje jako neoficiální česká podpora tohoto produktu. Na tom stavíme početnou komunitu, která si radí, pomáhá, schází a snaží se tvořit co nejlepší freeware, ale už i také komerční hry. Výhody VCH jsou především v tom, že máte na jednom místě vše potřebné. Máte návody,... ... grafiku, zvuky, vše do vašich projektů k dispozici. Máte se na čem učit. A to je zároveň i cílem. Dát možnost lidem, co přímo neumí programovat - snadno vytvořit vlastní hru. Samozřejmě to nesmí být nic typu, že vytvořím hru za den a označím ji za plnohodnotný produkt, když k tomu nemám potřebné zkušenosti ... o tom jsme se už ale hodněkrát bavili.

Na vylepšené verzi serveru se pracuje již delší dobu. Vzpomeneš si ještě kdy vás to napadlo poprvé a co bylo hlavní motivací?
Poprvé nás to napadlo, když mi Jirka Hrad (alias zoomfire) řekl, že by možná stálo nechat rozhodnout, jaké hry se budou na portálu zobrazovat. Myšlenka pokračovala. Říkali jsme si, jaké by to bylo, kdyby sami vývojáři a zároveň hráči si po registraci vytvářeli vývojářské týmy. Hodnotili hry ostatních a podle toho by se sám utvářela homepage Velkýho Chytráka. Tak jsme se do toho pustili .
Bylo to asi tak před rokem, co jsme se začali aktivně zabývat plánem, designem, tvorbou databáze apod. Hlavní motivací je a asi vždycky bude prostě to, že pro nás server něco znamená. Hlavním důvodem, ač se to může zdát otřepané, je to, že to děláme pro lidi rádi. To je důvod, proč jsme se do toho pustili. Chceme se prostě zlepšovat a nová verze takového projektu to ukáže.

Kdy jste začali na nové verzi fyzicky pracovat a jak dlouho a jak intenzivně již práce trvají?
Říkám, je to tak rok nazpět . Ale dáváme si načas. Proč? Bylo tam opravdu hodně dohadů o tom, jak to má vypadat. Takže systém je v podstatě hotový. Design teprve pár týdnů. V podstatě neintenzivnější práce začali v listopadu a pokračují až do současnosti. A proč VCH 2.0 ještě není hotové? Tak hlavně protože čekáme na vlastní server. *nejintenzivnější

Fiolasoft

Pokud si dobře pamatuji před časem jste dokonce o část práce přišli vlivem ztráty dat. Kolik toho tehdy bylo?
Tehdy jsme přišli o všechno. Měli jsme smlouvu s webhostingem, která zaručovala nejméně jednu zálohu. Slepě jsme tomu důvěřovali. A tak když jsme nakonec asi po měsíci dostali přístup na FTP k datům, bylo to jako osvobození z doživotního vězení útrap. Nakonec jsem získal prostor u kamaráda, který mi propůjčil místo na svém vlastním serveru, kde teď vch běží. A čeká, než budeme na vlastním . Měli jsme zkrátka štěstí v neštěští štěstí ...

Server máte zaplacený u nějaké firmy nebo poběží snad někde přímo u vás? Předpokládám že tím chcete předejít případným problémům s hostingem, které jsi popisoval...
Server poběží přímo u nás. Respektive v sídle jedné sponzorské firmy, kterou zatím nemohu zmínit. A ano, chci tím předejít jakýmkoliv problémům, které jsme měli jinde. Navíc, ptal jsem se asi čtyřech hostingů a nikdo nedokázal spustit určité aplikace, které VCH2 vyžaduje. Takže důvodem je zároveň i toto .

O jaké aplikace jde, předpokládám neprozradíš...
Ale tak prozradím. Plánujeme tam komunitní záležitosti, jaké znáš například z facebooku. Mikroblogy, rychlé aktualizace, stránky projektů, blogy jako takové, uploading her. Zejména u toho uploadu, chceme to pro uživatele co nejpohodlnější. Takže klasický upload bez progress baru je prostě hrůza. To je jenom pár příkladů z mnoha dalších připravovaných .

O jaké aplikace jde, předpokládám neprozradíš...
Ale tak prozradím. Plánujeme tam komunitní záležitosti, jaké znáš například z facebooku. Mikroblogy, rychlé aktualizace, stránky projektů, blogy jako takové, uploading her. Zejména u toho uploadu, chceme to pro uživatele co nejpohodlnější. Takže klasický upload bez progress baru je prostě hrůza. To je jenom pár příkladů z mnoha dalších připravovaných .

Změní se nějak zásadním způsobem i fórum? Chybí vám nějaké funkce i tam? A co magazín, hodláte zachovat jeho současnou podobu?
Vůbec ne. Forum se částečně zruší. Protože ono bude začleněný přímo do VCH2. Chceme aby to nebylo odděleně, ale aby forum bylo součástí celého portálu. Do teď to bylo, že každý modul jel zvlášť. Odpadne tak i duplicita. Na fóru nebude sekce tutoriály, protože všechny tutoriály budou ve zvláštní sekci na portálu .

Fiolasoft

Bude VCH 2.0 více zaměřený na nováčky, poskytnete jim tutoriály, případně plánujete soutěže? Třeba že byste to staqvěli jako konkurenci velmi úspěšného Yoyogames...
Ano, plánujeme speciální modul pro nováčky. Stačí zaškrnout, "potřebuji pomoc". A Velkej Chytrák s vámi projde všechny základní aspekty a pravidla tvorby her. Není to návod, jak za každou cenu vytvořit dobrou hru. Je to spíše opatření. Co se týče soutěže. Připravujeme opět Letní vývojářskou soutěž VCH 2009. Slovo připravujeme bych rád upřesnil tím, že to není jisté. Uvidíme, jak to bude se sponzor sponzory.

Plánujete také na letošní rok velký sraz. Oč se jedná a jak to s ním vlastně vypadá?
Nebude tak velký . Nezveličuj. Poslední sraz byl v Liberci. Ten další bude právě brzy v Teplicích. Jedná se o krátké jednodenní srazy, které pod záštitou VCH vždy organizuje jeden z členů redakce. Dáváme tak možnost setkat se naživo a ne jenom pořád sedět u těch počítačů . A dost lidí to bere a nápad se jim líbí. Pokud myslíš připravované velké setkání v létě, jakožto velký týdenní workshop - - to máme zatím pouze v plánu. A vůbec si netroufám odhadovat, zda se to nakonec uskuteční.

Myslela jsem velký ve srovnání s předešlými. Je ještě něco, co bys k Velkému Chytrákovi rád dodal?
Jen snad to, že děkujeme současné komunitě VCH za jejich trpělivost. Poslední dobou došlo totiž k omezení možností snad ve všech směrech a jsme moc rádi, že uživatelé vidí spolu s námi vizi nového serveru se super výhodami. A snad projekt Velkej Chytrák někoho nového zaujal a brzy se dočkáme nových her .

FiolasoftA teď Fiolasoft a PacIn...

Co se týče Fiolasoftu, čas vám nejspíše zabírá z velké části Velký Chytrák. Nelze se ale nezeptat na váš projekt PacIn. Jak to s ním vypadá?
Zrovna pár dní nazpět proběhla bouřlivá diskuze o PacInovi. Ono totiž, už ani nám není příjemné, když to není venku. Nebudu odpovídat nějak určitě. Prostě řeknu, že čas zabírají jiné projekty a po mém incidentu s pevným diskem, kdy jsem přišel o scénář a dabing, vše píšu znova a dabing musíme teprve natočit. Herce už máme. To je také větší novinka. Rozhodli jsme se najít dabéry, protože myslíme, že naše hlasy jaksi nejsou to pravé. I zde jsou ovšem problémy. Nemůžeme najít žádnou holku pro pár rolí. A je to možná škoda. Nechceš to zkusit ty Alenko? Zřejmě ne, viď? Je to těžké najít dabéry. Co se týče programově, PacInovi chybí napojení závěrečné scény a rozmístění powerupů do map. Jinak je hotovo. Ale to neznamená, že je to před vydáním. Prostě s tím nepospícháme. I přes to, že nám tohle chování lidi omlátí o hlavu. Pro nedočkavce ale připravujeme pár jiných projektů, miniher, podobně jako byl Flip-Flap.

Znamená to, že se Fiolasoft vydává cestou mini her a do velkých projektů se už raději pouštět nebude?
Vůbec ne. Znamená to, že se k velkým hrám vrátíme hlavně po maturitách. Letos maturují dva členové. Radek a Zoom. Příští rok já. Kuba má ještě čas a Gelu se Seekerem maturují rok na to. Zkrátka je tahle doba hrozná. Ale rozhodně tím velké hry nezahazujeme, naopak. Máme nejméně 3 velké projekty rozpracované. PacIn je tím velkým třetím.
Chci tím říci, že na hrách nepracujeme každý den. Tvoříme weby, design, děláme vlastní pořad. Je toho zkrátka víc než pouze tvorba her. A myslím, že to tak je dobře, protože FS nikdy nebyl pouze o hrách .

Tak tedy hodně zdaru ve škole i při vývoji. Ještě něco, co bys rád dodal?
Tobě taky hodně zdaru, díky za rozhovor . A to je protentokrát asi vše. Snad jen, děkujeme našim fanouškům za podporu!

Autor:




Nejčtenější

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.