Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Neverball - hrátky na šikmé ploše

  12:00aktualizováno  23. srpna 11:25
Stále více vývojářů tvoří své freewarovky ve 3D grafice. Příkladem výtečného zvládnutí moderní technologie je i logická hra Neverball – nepříliš originální námětem, ale zatraceně chytlavá hříčka s řadou různorodých úrovní a výtečným technickým zpracováním
70

Neverball

Platforma: Freeware
Výrobce: Icculus

Stáhnout

NeverballStále více vývojářů tvoří své freewarovky ve 3D grafice. Vytvoření akční či závodní hry je však stále velmi náročné a raději své nápady v této oblasti realizují pomocí modů k již vytvořeným hrám. Nemusí se trápit s editorem a vše již mají od vývojářů "jako na talířku". Nevýhodou je, že se mody bez originální hry šířit nedají. Proto 3D freewarovky nacházíme hlavně v žánru logických her. Programování není zase tak náročné a pokud se spojí s dobrým nápadem, může být výsledkem povedené dílko. Se stejnýcm nápadem, jako je v Neverball, jsem se setkal i v jiných hrách, zde je však velmi dobře zpracovaný. Mohl by sloužit jako simulace pohybu objektů a demonstrace zákonů odrazu, ale právě v jejich dobrém zvládnutí je celá krása. K dispozici máte pohybující se kouli. Ta je volně položena na ploše, kterou pohybem myši rotujete. Po uvedení koule do pohybu je vše již v rukách matičky Země a gravitační síly. Vy se musíte jen snažit, aby koule jela optimální rychlostí a vy ji měli plně pod kontrolou. Jakmile nabere velkou rychlost, vymkne se vaší kontrole a může z plošiny sklouznout.

Plošinu nakláníte pohybem myši, pravým nebo levým tlačítkem nakláníte kameru. V některých kolech je to nezbytné, protože s koulí jezdíte ve víceúrovňových plošinách a bez pořádného natočení se nebudete dobře orientovat. Při natáčení je důležité nepohybovat myší. NeverballNejlepší je kouli téměř zastavit, natočit plochu, a pak až pokračovat v pohybu. Na ploše se nacházejí barevné mince, které po cestě doporučuji sbírat. Žluté vám přidají kredit, červené mají hodnotu dvou a modré pěti kreditů. Po nasbírání stovky kreditů vám přibude na kontě nový míč. Tento systém jsem tošku nepochopil, protože nový míč vás sice nevyhodí zpět do menu, ale jinak nemá na skončení hry žádný vliv, protože s ním začínáte opět od začátku. Lepší by byl systém, který by novou kouli umístil poblíž místa, kde opustil plošinu. Neverball má dvacet pět levelů. Pokud jeden splníte, můžete se k němu zase vrátit. U každého se zaznamenávají nejlepší časy a nejvyšší počet bodů. Před každým kolem se zobrazí instrukce, které vám poradí, jak byste měli kouli ovládat, zda se třeba soustředit na rotaci či rychlost. Kolo ukončíte projetím kruhu ve tvaru terče. To vás posune dál. Postup tedy není vázaný na vysbírání všech mincí na ploše. Kolo tedy můžete ukončit i bez toho, abyste jakoukoliv sebrali. Tento systém má jednu nespornou výhodu. Můžete rychle otevřít velké množství kol. Až zvládnete pohyb, můžete se zaměřit na sesbírání co největšího počtu mincí, či co nejrychlejší čas. Hra pak nabízí volnější ruku a vy se nemusíte trápit nad jedním těžkým kolem, i když i jejich otevírání je kolem jedenáctého již velmi obtížné.

NeverballJednotlivé levely jsou velmi různorodé. První projdete prakticky se zavázanýma očima, postupně však dráhy dostávají stále více bizarnější tvary, začínají jim chybět okraje, čekají na vás různé pasti. Dráhy se třeba v různých částech nerovnoměrně svažují nebo jsou vícepatrové. Ve vyšších kolech se setkáte s mobilními plošinami, které se vám třeba pod rukama rozpadnou na malé kostky a vy na nich musíte balancovat, nebo potkáte pohybující se betonové válce, které vás odmrští z už tak uzoučké dráhy. S každým kolem stoupá počet restartů, potu i nadávek. Často se mi před poslední části rozklepala ruka, myš i stůl a já na rovince minul cílový terč. Možná vám v takových chvílích pomůže mezerník, kterým hru pauzujete.

Hra má skvělou 3D grafiku, navíc koule při pohybu reagovala na povrch. Rozjezd a zastavení na betoně vyžadovalo delší reakční dobu, naopak na trávníku došlo ke změně s menším zpožděním. Stejně tak některé dřevěné okraje plošin můžete použít k odrážení a přeskakování, ostatní vás rovnou odmrští mimo. Když k tomu přidáme velmi realistické chování a odrážení, lze pohyb koule přesně předpovídat. V menu můžete upravit rozlišení a úroveň grafických detailů. Hudba ve hře chybí, ale alespoň má menší velikost. Obtížnost hry můžete změnit úpravou citlivosti myši. Sice se pak můžete dostat do většího tlaku při splňování časového limitu, ale většinou to pomůže. Citlivost myši můžete upravit v souboru .neverballrc, který se vytvoří po spuštění hry a uložit by se měl do kořenového disku (mně se však uložil do složky Dokumenty). Touto úpravou bude hra přijatelnější i pro menší hráče.


Autor:


Hodnocení hry

Naše hodnocení

70 %

Hodnocení čtenářů

75 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 34 čtenářů



Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.