Notrium - alien vs. vědátor!
Kvalitní freewarové akční adventury jsou a vždy byly doslova nedostatkovým zbožím. Tvůrci pracující z vlastní iniciativy za minimální sponzorské dary většinou neměli zrovna chuť experimentovat a do detailů popracovávat složité a rozvinuté příběhy a raději se uchylovali (a stále uchylují) k jednodušším a zaručeným mustrům spočívajícím v okopírování už vydané hry. Přesto ale stále existuje i řada výjimek a tvůrci hry Notrium představují jednu z nich.
Na první pohled se vám možná Notrium bude zdát jako klasická "mlátička" s poněkud složitějším ovládáním a ne příliš vychytanou hratelností. Uprostřed obrazovky jakýsi podivný panák, který se po stisku klávesy nemotorně přesouvá vybraným směrem, kolem několik do tmy zahalených futuristických předmětů a plané rostliny a všude jinde dorážející robotické nepřátelské kreatury. V ruce pistolka a na mapě desítky míst, které je třeba vymýtit od zákeřných alienů - k jakému jinému žánru než právě "mlátičce" ji tedy připodobnit? Po letmém seznámení se základními principy hry však pochopíte, že její smysl je poněkud hlubší a jeho nosná myšlenka nespočívá v pohé fyzické likvidaci všech nepřátelských těles.
V úvodu jste seznámeni s příběhem, který, ač nijak zvlášť propracovaný, poměrně poutavě uvádí hráče do děje a seznamuje jej v rámci dějové linie s jeho úlohou. Pak vám již nic nebrání v tom, plně se hře poddat a užívat si její tajemnou atmosféru, v níž se přetechnizované předměty a obludy snoubí s ryze přírodními prostředími. Těm navíc na důvěryhodnosti dodávají nečekané vychytávky typu kyselého deště, tuhých blizardů, před nimiž vás uchrání pouze teplo "rodinného krbu", či každodenní výhně na slunci, jíž lze uniknout pouze rychlým úprkem do stínu radioaktivitou poznamenaných stromů. Kouzlu Notria jednoduše po delší či kratší době popadne každý. A to jsme se ještě nedostali k tomu nejůležitějšímu.
Podstatným prvkem hry je totiž její "adventurní" neboli dobrodružná složka. Klasické zástupce tohoto žánru přitom tvůrci Notria oloupili o sesbírávání a používání nejrůznějších pomůcek (včetně skvělého inventáře), v ostatních aspektech se nechali inspirovat akčnějšími typy her. Každá věc, kterou ve světě, jenž se Notrium pokouší obsáhnout, naleznete, se dá buďto použít samostatně nebo posléze zkombinovat s něčím jiným. V pohodlném inventáři se dobře pracuje i v případě, že přímo přetéká nejrůznějším kosmickým harampádím. A dá-li se daná věc užít s okamžitým efektem (rozžehnutí ohně v plískanici), stačí ji v rámci inventáře jednoduše přenést na "caplík" použít a dílo je dokonáno. Snadné jako facka.
Zajímavě je mimochodem řešeno kombinování předmětů za účelem získání lepšího a užitečnějšího produktu jejich vzájemnou syntézou. Pro zdárné nakombinování dvou věcí je totiž bezpodmínečně nutné splnit jakýsi hlavolam, který je poměrně těžké popsat a ještě nepoměrně náročnější splnit. Spočívá v posouvání kruhových prstenců, z nichž každý je na jednom místě označen nevelkým bílým polem, tak, aby bílá k bílé sedla a vynález se úspěšně podařil. Pozitivní je, že hra vás v případě kombinace dvou předmětů stejného typu už opakovaně k plnění hlavolamu nevyzývá, negativním průvodním jevem tohoto zvláštního pojetí adventure je bezesporu stupňující se obtížnost hlavolamu (občas vás trápí víc než hra samotná, vše jde však v menu šibalsky vypnout).
K obtížnostní vybalancovanosti hry bych významnějších připomínek neměl - snad jen tvrzení, že obtížnost "easy" je v tomto případě procházkou růžovým sadem, by pravděpodobně nenechalo mé svědomí čisté. Stejně ale stojí za to Notrium alespoň na chvilku vyzkoušet, i když si svým hráčským uměním nejste zrovna jistí. Propracovaný příběh stejně jako chytlavé "adventurně-akční" zpracování za to totiž stojí. A široká variabilita herních prostředí je pro hru určitě větším přínosem, než nepromyšlená grafika a pár bugů nedostatkem.
The Last of Humans představuje: Nejhlasitější zombie v historii
Nemrtví v této akci jsou asi tak rychlí, jako zabržděný parní válec. Ale to této „hororové“ hře...
Smrt v REZ PLS není pro dvě kouzelnická nemehla překážkou
V této velice pěkné, ale technicky nedokonalé plošinovce vám nepomůže ukládání pozice, ale síla...
Crypt Worlds jsou ukázkou designérského génia a šílenství
Dohrání málokteré hry ve vás zanechá takovou duševní a mentální prázdnotu. A málokterá hra je tak...
King‘s Comfort, aneb, co dělá Norman Bates během dlouhých nocí
Zdánlivě liduprázdný motel je skvělé dějiště tradiční „vyvražďovačky“. Tohohle maniaka není tak...
Pronájem cihlového 2+1 (51m2) Poděbrady
Moučná, Poděbrady - Poděbrady III, okres Nymburk
10 000 Kč/měsíc