Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Petr Vašíček - loučení s legendou jménem CSM

  12:00aktualizováno  10. září 4:02
Petr Vašíček je na české freeware scéně znám svou sérií Czech Soccer Manager, jež si získala obrovské množství fanoušků. Nedávno spatřila světlo světa její finální edice, a při této příležitosti jsme se rozhodli Petra vyzpovídat...

úplně první manažer P. Vašíčka :o) Představ se prosím nejprve čtenářům Plných her.
Celou dobu jsem se v rozhovorech otázkám tohoto typu úspěšně vyhýbal a nebude tomu jinak ani teď. Mohu prozradit, že mi je 21 let a jsem z Brna, což jsou informace, které už jsem tu a tam vypustil, ovšem nějaké podrobnosti myslím stejně nejsou důležité.

Kdy ses dostal k počítačům, kdy jsi začal programovat?
Obojí zaráz, mohlo to být někdy v roce 1995.

Proč ses rozhodl právě pro poměrně obtížný žánr fotbalového manažeru jako svůj první projekt?
Když jsem začal v 96-tém pracovat na první verzi manažera, neměl jsem o existenci tohoto herního žánru ani ponětí. Nechal jsem se inspirovat hrou, která v tu dobu začala vycházet v jedněch novinách a jejímž principem bylo sestavit vlastní tým ze skutečných fotbalistů tehdejší 1. ligy. Podle výkonu těchto fotbalistů v jednotlivých zápasech se pak určovala hráčova úspěšnost. I když jsem se tehdy do soutěže nezapojil, myšlenka hry, v níž by si hráč mohl budovat vlastní tým a procházet s ním ligovými koly mě docela zaujala, a tak jsem se rozhodl podobnou hru naprogramovat.

Football Manager 97 Vůbec první verze CSM se jmenovala Football Manager 96, následoval díl 97. Byly to takové průkopnické časy, jak na tyhle své rané programy vzpomínáš? Byly na ně nějaké ohlasy?
Verze 96-98 nebyly vůbec zveřejňovány na internetu, dělal jsem je v podstatě sám pro sebe, a zahrát si je mohlo pouze pár mých kamarádů. Vše z prostého důvodu, že jsem v té době ještě neměl k internetu přístup. Ale upřímně řečeno to ani nebyly vydání-hodné projekty.

Další ročník nesl název Victory Soccer Manager 98. Proč jsi se rozhodl pro změnu a co nového přinesl?
Podobně jako u předchozích dvou verzí byla hra ještě textová, hlavní změnou bylo nové barevné schéma a celkově uživatelsky příjemnější prostředí. V té době jsem již začal uvažovat o uveřejnění hry, a tak jsem pro ni zvolil specifičtější název. Nakonec jsem však i tento název zavrhl a zvolil nápaditější a zapamatovatelnější - Czech Soccer Manager.

Victory Soccer Manager 98 První CSM nesl číslovku 99 a také byl jako první umístěn na internet. Jak si vedl u širšího hráčského publika?
Dá se říct, že si získal své první příznivce, i když na něj přicházelo i dost záporných reakcí. Pro mě to byla hlavně nová zkušenost, ujasnil jsem si jakým směrem se dá takový manažer vyvíjet a sehnal jsem pár lidí, kteří mi pomáhali při vymýšlení CSM2000, dělali první soupisky apod.

Verze 2000 už byla určena Windowsům. Šlo o největší technickou revoluci v rámci série?
Ano, to nepochybně. Vlastně jsem hru celou přeprogramoval, ze staré verze jsem nepoužil takřka nic. Následující roky šlo už „jen“ o vylepšování této verze.

První verze CSM Pro práce na dílech 2001 a 2002 už bylo zřejmě nutné rozšířit tým. Kdo všechno se na posledních verzích podílel a co měli jednotliví lidé na svědomí?
Už na CSM2000 se podílel jako správce týmů a poradce Petr Dohnal, po úspěchu této verze se mi ozval David Mrnuštík a nabídl se jako grafik. Ukázky jeho práce, které mi poslal, mě nadchly, tak jsem ho bez váhání přijal na tento post a tým byl úplný. Nelze samozřejmě opomenout ani autory soupisek jednotlivých lig, kterých se během let vystřídalo poměrně hodně.

Proč jsi se rozhodl CSM utnout, byť tak velkorysou finální edicí?
Důvodů bylo několik. Hlavním kritériem byl čas - CSM mi za těch pár let spolklo moře času a pokud by to tak mělo jít dál, nedostával bych se k tvoření jiných projektů. Postupem času také začínal narůstat tlak na vydávání nových verzí, zvlášť když se něco zpozdilo, byl tlak až nepřiměřený tomu, že jde o freeware. Dalším důležitým důvodem byl fakt, že hra již byla jen velmi těžko aktualizovatelná. Jednoduše řečeno v ní již nebyl prostor pro zásadnější zlepšení. Řešením by bylo pouze vytvoření zcela nové hry, pro což už jsem však neměl chuť.

CSM 2000 - největší revoluce v sérii Máš odpověď na nejčastější výtky fanoušků: absenci tréninků v CSM, jednoduché statistiky, nemožnost udělat z útočníka záložníka či obránce, přílišné zvýhodnění domácích týmů či levnou stavbu stadiónu?
Tak zvýhodnění domácích týmu bylo již vyřešeno do verze 2002. Poměr domácích úspěchů už normálně sedí s reálnými fotbalovými výsledky. Ostatní věci jsou právě o tom co jsem zodpovídal výše. Aby mohly být do CSM přidány věci jako trénink apod. a měly být opravdu k něčemu dobré, tedy využitelné, muselo by s nimi být alespoň trochu počítáno již při vytváření CSM2000. A to nebylo.

Proč jsi nikdy do CSM neimplementoval uplácení rozhodčích? Podle všeho se zdá, že je to v českém fotbale normální… :o)
Ano, ale s věrností realitě jsem to zase nechtěl moc přehánět, upustil jsem tak i od dopingu apod. Také by se o těchto věcech špatně sháněly informace. Neumím si představit, že bych obcházel sídla ČMFS v jednotlivých krajích a žádal je o statistiky uplácení:-)

CSM 2001 - poprvé s novým grafikem Hraješ fotbal? Sleduješ ho i v médiích? Jaké týmy patří mezi tvé oblíbené u nás a v zahraničí?
Fotbal si občas zahraju, spíše ale jen tak pro zábavu. Sleduju jej i v médiích, bohužel je v nejmenované stanici, která má práva na první ligu, prezentován dosti otřesným způsobem, a tak nemá občas smysl přenosy vůbec sledovat. U nás je volba jednoduchá - fandím Brnu, ze kterého pocházím. Moje sympatie mají i mužstva Ostravy a Liberce, zváště pro velice vstřícný postoj ke svým fanouškům, to je myslím to, co mnohým českým klubům schází. Ze zahraničí fandím Celticu, Ajaxu, Olympiqueu Marseille a Interu Milán.

Kdybys dostal nabídku udělat komerční verzi CSM pro fotbalový svaz, nechal by sis říct?
Jak už jsem psal výše, pro vytvoření lepší verze hry by bylo třeba začít zcela znovu a postavit hru na základech, které by poskytly větší rozsah možností. A na něco takového už po těch letech nemám moc chuť. Na druhé straně by podobná nabídka mohla znamenat nový impuls. Nicméně je to nepravděpodobné až nemožné. Nikomu by se nevyplatilo podobnou hru vydat, jelikož by to nepokrylo náklady na autorská práva pro evropské ligy.

CSM 2002 Vedle CSM jsi naprogramoval také trošku opomíjenou strategii Star Wars: Proti císaři. Jaký máš vztah k vesmíru George Lucase?
Hodně se mi líbí filmy, které byly z prostředí Hvězdných Válek natočeny. Zvlášť dříve jsem se o toto téma velmi zajímal a touto hrou jsem světu Star Wars alespoň trochu splatil hold.

Final Edition je definitivně final. Chystáš ale nějaký jiný herní projekt?
Určitě mám nápady na nějaké herní projekty, které by mohly mít vysoký potenciál. Jaký a jestli vůbec některý uskutečním však v této chvíli netuším. Při vývoji CSM jsem se naučil neoznamovat žádné velké info, dokud není vše na 99% hotovo, a toho se budu určitě držet i při programování případných dalších projektů.

Jaké jsou tvoje plány do budoucna? Místo ve Sports Interactive a práce na nových Championship Managerech?
Pakliže bych mohl zůstat u programování her, byla by to dozajista práce, která by mě bavila. Ale těžko se něco podobného splní.

Victory Soccer Manager 98 Kdo vyhraje EURO 2004? A kdo letos skončí první v tabulce Gambrinus ligy?
Tak jako většina Čechů věřím, že na EURU uspějí naši, v lize pak veřím triumfu Baníku.

Už mě nic nenapadá, takže ti dávám prostor pro epický závěrečný proslov k tísícům fanoušků CSM. Rozluč se s nimi tak důstojně, jak to pokládáš za vhodné… :o)
Určitě bych chtěl využít těchto posledních řádků k poděkování lidem, kteří v celém průběhu vývoje hry jakkoliv pomohli, lidem, kteří pro ni našli slova pochvaly a uznání a podporovali mě tak v práci na ní a nakonec i všem ostatním fanouškům, bez kterých by nemělo prostě smysl podobnou hru vytvářet.

Autor:




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.